Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Raport ZDG TOR: Powrót Boeinga 737 MAX


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2021-03-09 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Raport ZDG TOR: Powrót Boeinga 737 MAX
fot. Piotr Bożyk
Samoloty Boeing 737 MAX wracają do flot na całym świecie po niemal dwuletnim uziemieniu, spowodowanym dwoma tragicznymi katastrofami tego modelu. Jak wyglądał ponad 20-miesięczny proces ponownej certyfikacji maszyny można przeczytać w najnowszym raporcie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Boeingi 737 MAX zostały uziemione w marcu 2019 roku na całym świecie. Powodem były katastrofy tego modelu linii Lion Air i, po kilku miesiącach, Ethiopian Airlines, w których zginęło łącznie 346 osób. Na samolot czekał żmudny proces ponownej certyfikacji, która trwała dłużej niż początkowo zakładano.

W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), organ, który pierwotnie i najpewniej przedwcześnie dopuścił MAX-y do lotu, wydała dyrektywę zdatności do latania z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. Niedługo później, w styczniu 2021 roku Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument.

Samolot został gruntowanie przetestowany, prowadzone są także szkolenia dla pilotów. Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) nie ma wątpliwości co do tego, że B737 MAX został poddany wyjątkowo długiej i skrupulatnej ocenie niezależnych nadzorów lotniczych, a wykonane przez te organy testy i zalecone modyfikacje pozwalają na bezpieczną eksploatację samolotu.

Podstawowe zmiany wprowadzone do B737 MAX dotyczą systemu wzmacniania charakterystyki sterowania (Maneuvering Characteristics Augmentation System – MCAS), którego nieprawidłowe działanie było bezpośrednią przyczyną obydwu katastrof w 2018 i 2019 roku. System ten ma automatycznie zapobiegać przeciągnięciu samolotu. Po poprawkach, MCAS działa w oparciu o dwa czujniki kąta natarcia, a do tego aktywacja następuje tylko raz.

Jak dotąd loty z wykorzystaniem B737 MAX wznowili przewoźnicy z Ameryki Północnej i Południowej, w tym Southwest Airlines będące największym użytkownikiem maszyn tego typu na świecie. Żaden z przewoźników nie odnotował jakichkolwiek problemów technicznych w dotychczas realizowanych lotach.

17 lutego pierwsze loty B737 MAX wykonano w Europie. Również w tym przypadku nie odnotowano żadnych problemów. Jak informowaliśmy ostatnio, także Polskie Linie Lotnicze LOT, które mają w swojej flocie pięć samolotów B737 MAX, rozpoczęły ich przebazowanie. Maszyny na czas uziemienia stacjonowały w Porcie Lotniczym Lublin. Oprócz pięciu obecnych we flocie egzemplarzy, LOT czeka na odbiór kolejnych dziesięciu.

Więcej o feralnym modelu Boeing 737 MAX i jego przywracaniu do służby w poszczególnych krajach, można przeczytać w najnowszym raporcie, przygotowanym przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Można go pobrać TUTAJ.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Scope: Negatywne prognozy dla europejskich linii lotniczych na 2020 r.

Pasażer i linie lotnicze

Scope: Negatywne prognozy dla europejskich linii lotniczych na 2020 r.

Tomasz Śniedziewski 02 marca 2020

Raport: Budapesztowi jest po drodze z Chinami (cz. 1)

Biznes i przemysł

Raport: Budapesztowi jest po drodze z Chinami (cz. 1)

Tomasz Śniedziewski 13 czerwca 2019

Raport Scope: Trudny 2019 rok (cz. 2)

Biznes i przemysł

Raport Scope: Trudny 2019 rok (cz. 2)

Tomasz Śniedziewski 01 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5