Partner serwisu
Biznes i przemysł

Raport ZDG TOR: Powrót Boeinga 737 MAX

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-03-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Raport ZDG TOR: Powrót Boeinga 737 MAX
fot. Piotr Bożyk
Samoloty Boeing 737 MAX wracają do flot na całym świecie po niemal dwuletnim uziemieniu, spowodowanym dwoma tragicznymi katastrofami tego modelu. Jak wyglądał ponad 20-miesięczny proces ponownej certyfikacji maszyny można przeczytać w najnowszym raporcie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Boeingi 737 MAX zostały uziemione w marcu 2019 roku na całym świecie. Powodem były katastrofy tego modelu linii Lion Air i, po kilku miesiącach, Ethiopian Airlines, w których zginęło łącznie 346 osób. Na samolot czekał żmudny proces ponownej certyfikacji, która trwała dłużej niż początkowo zakładano.

W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), organ, który pierwotnie i najpewniej przedwcześnie dopuścił MAX-y do lotu, wydała dyrektywę zdatności do latania z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. Niedługo później, w styczniu 2021 roku Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument.

Samolot został gruntowanie przetestowany, prowadzone są także szkolenia dla pilotów. Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) nie ma wątpliwości co do tego, że B737 MAX został poddany wyjątkowo długiej i skrupulatnej ocenie niezależnych nadzorów lotniczych, a wykonane przez te organy testy i zalecone modyfikacje pozwalają na bezpieczną eksploatację samolotu.

Podstawowe zmiany wprowadzone do B737 MAX dotyczą systemu wzmacniania charakterystyki sterowania (Maneuvering Characteristics Augmentation System – MCAS), którego nieprawidłowe działanie było bezpośrednią przyczyną obydwu katastrof w 2018 i 2019 roku. System ten ma automatycznie zapobiegać przeciągnięciu samolotu. Po poprawkach, MCAS działa w oparciu o dwa czujniki kąta natarcia, a do tego aktywacja następuje tylko raz.

Jak dotąd loty z wykorzystaniem B737 MAX wznowili przewoźnicy z Ameryki Północnej i Południowej, w tym Southwest Airlines będące największym użytkownikiem maszyn tego typu na świecie. Żaden z przewoźników nie odnotował jakichkolwiek problemów technicznych w dotychczas realizowanych lotach.

17 lutego pierwsze loty B737 MAX wykonano w Europie. Również w tym przypadku nie odnotowano żadnych problemów. Jak informowaliśmy ostatnio, także Polskie Linie Lotnicze LOT, które mają w swojej flocie pięć samolotów B737 MAX, rozpoczęły ich przebazowanie. Maszyny na czas uziemienia stacjonowały w Porcie Lotniczym Lublin. Oprócz pięciu obecnych we flocie egzemplarzy, LOT czeka na odbiór kolejnych dziesięciu.

Więcej o feralnym modelu Boeing 737 MAX i jego przywracaniu do służby w poszczególnych krajach, można przeczytać w najnowszym raporcie, przygotowanym przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Można go pobrać TUTAJ.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 sierpnia 2023

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2023

Boeing: Co FAA od nas chce?

Biznes i przemysł

Boeing: Co FAA od nas chce?

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2023

Zobacz również:

Raport: Budapesztowi jest po drodze z Chinami (cz. 1)

Biznes i przemysł

Raport: Budapesztowi jest po drodze z Chinami (cz. 1)

Tomasz Śniedziewski 13 czerwca 2019

Raport Scope: Trudny 2019 rok (cz. 2)

Biznes i przemysł

Raport Scope: Trudny 2019 rok (cz. 2)

Tomasz Śniedziewski 01 stycznia 2019

Scope przewiduje trudny dla europejskiej branży lotniczej rok 2019 (cz. 1)

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing znowu z problemami. Nowa usterka w B737 MAX

Mateusz Kieruzal 25 sierpnia 2023

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing wstrzyma produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2023

Boeing: Co FAA od nas chce?

Biznes i przemysł

Boeing: Co FAA od nas chce?

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2023

Zobacz również:

Raport: Budapesztowi jest po drodze z Chinami (cz. 1)

Biznes i przemysł

Raport: Budapesztowi jest po drodze z Chinami (cz. 1)

Tomasz Śniedziewski 13 czerwca 2019

Raport Scope: Trudny 2019 rok (cz. 2)

Biznes i przemysł

Raport Scope: Trudny 2019 rok (cz. 2)

Tomasz Śniedziewski 01 stycznia 2019

Scope przewiduje trudny dla europejskiej branży lotniczej rok 2019 (cz. 1)

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5