Partner serwisu
Biznes i przemysł

Samoloty Boeing 737 MAX wracają do floty PLL LOT! Rozpoczyna się przebazowanie (aktualizacja)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Pierwszy MAX LOT-u wystartował z Lublina do Warszawy. Jeszcze w tym miesiącu do stolicy przebazowane będą kolejne cztery egzemplarze. Przed rozpoczęciem wykonywania rejsów z pasażerami, polski przewoźnik zdecydował się wprowadzić dodatkowe przeglądy ciężkie (tzw. „C-check”) i loty testowe dla każdej z maszyn.

MAX-y wracają do służby w Polskich Liniach Lotniczych LOT, po ponad 20-miesięcznym uziemieniu, spowodowanym dwoma tragicznymi katastrofami tego modelu. Pierwszy po tak długiej przerwie B737 MAX w barwach LOT-u wystartował w czwartek (4 marca) po południu z Portu Lotniczego Lublin – tam bowiem nieczynne MAX-y miały swoją bazę.

Pierwszy z pięciu B737 MAX zgodnie z planem przyleciał do Warszawy. Na pokładzie samolotu znajdowało się dwóch pilotów-instruktorów i obsługa serwisowa LOT-u. W trakcie pierwszego po wielu miesiącach uziemienia rejsu technicznego, piloci wykonali standardowe czynności sprawdzające funkcjonalność poszczególnych systemów samolotu na maksymalnej wysokości przelotowej wynoszącej 12,5 km. Rejs trwał ok. 1,5 godziny i przebiegał bezproblemowo.

Kolejny samolot wkrótce

Przebazowanie kolejnego egzemplarza jest planowane 5 marca br. Jeszcze w tym miesiącu do Warszawy przylecą cztery pozostałe maszyny, gdzie pozostaną do czasu ponownego włączenia do obsługi siatki połączeń. Decyzją polskiego przewoźnika wszystkie samoloty przejdą dodatkowe, wykraczające ponad wymagane przez regulatorów lotniczych serwisowanie (tzw. przegląd ciężki „C-check”) w bazie LOT AMS w Warszawie i obloty techniczne z udziałem pilotów uprawnionych do latania B737 MAX w barwach LOT-u.

– Zgodnie z decyzją EASA, po przejściu odpowiednich modyfikacji oprogramowania i instalacji elektrycznej, a także przeszkolenia załóg, samoloty mogą ponownie wzbić się w powietrze. W ostatnim czasie nasze MAXy przechodziły niezbędne prace techniczne, a pierwsi piloci LOT-u ukończyli już obowiązkowe sesje symulatorowe. Dbając o maksymalny poziom bezpieczeństwa i o komfort naszych pasażerów, postanowiliśmy przed przywróceniem maszyn do obsługi siatki połączeń wykonać dodatkowe przeglądy techniczne w bazie serwisowej LOT AMS. Ponadto, każdy pilot po zakończeniu obowiązkowego szkolenia symulatorowego, wykona jeszcze lot z instruktorem – mówi Maciej Wilk, członek zarządu ds. operacyjnych LOT-u.

Obecnie uprawnionych do latania MAX-ami jest 90 pilotów LOT-u. Po spełnieniu wszystkich wymaganych kryteriów, samoloty będą w zależności od zapotrzebowania włączane do obsługi połączeń w nadchodzącym sezonie letnim. – Jestem przekonany, że po wprowadzeniu wszystkich modyfikacji MAX jest w pełni bezpieczny. Wierzę, że nasi pasażerowie przekonają się do jego niezawodności i komfortu – mówi Maciej Wilk, członek zarządu ds. operacyjnych.

Flota na MAX-a?

PLL LOT mają w swojej flocie pięć samolotów B737 MAX 8, a kolejnych dziesięć dopiero czeka na odbiór. Maszyny miały zasilić flotę LOT-u jeszcze w 2019 roku, wtedy ich liczba wyniosłaby 15 sztuk. Wzmocniłyby one siatkę połączeń krótkiego i średniego zasięgu. Uziemienie MAX-ów na całym świecie w marcu 2019 roku uniemożliwiło jednak dostawy. Narodowy przewoźnik odebrał pierwszego MAX-a w grudniu 2017 roku. 

Na powrót MAX-ów do służby zezwoliło kilka organów regulacyjnych na całym świecie. Jako pierwsza, w listopadzie, amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), następnie zgodę wydały europejska agencja EASA oraz organy Brazylii i Kanady. Niedawno informowaliśmy też o tym, że zakaz lotów dla MAX-ów zniosła Australia oraz Arabia Saudyjska.

MAX-y zostały uziemione po dwóch tragicznych katastrofach tego modelu, w których zginęło 346 osób. Pod koniec 2018 roku kilka minut po starcie z lotniska w Dżakarcie w Morzu Jawajskim rozbił się samolot indonezyjskich linii lotniczych Lion Air. Z kolei na początku marca 2019 roku w podobnych okolicznościach runął na ziemię MAX Ethiopian Airlines. Kilka dni później podjęto decyzję o uziemieniu tego modelu Boeinga na całym świecie. 

Raport ZDG TOR

Samoloty Boeing 737 MAX wracają do flot na całym świecie po niemal dwuletnim uziemieniu, spowodowanym dwoma tragicznymi katastrofami tego modelu. Podstawowe zmiany wprowadzone do B737 MAX dotyczą systemu wzmacniania charakterystyki sterowania (Maneuvering Characteristics Augmentation System – MCAS), którego nieprawidłowe działanie było bezpośrednią przyczyną obydwu katastrof w 2018 i 2019 roku. System ten ma automatycznie zapobiegać przeciągnięciu samolotu. Po poprawkach, MCAS działa w oparciu o dwa czujniki kąta natarcia, a do tego aktywacja następuje tylko raz.

Jak wyglądał ponad 20-miesięczny proces ponownej certyfikacji maszyny można przeczytać w najnowszym raporcie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Brak kontrolerów. Chorwacja ogranicza prawo przelotów

Prawo i polityka

Brak kontrolerów. Chorwacja ogranicza prawo przelotów

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Najlepsze wyniki finansowe w historii Qatar Airways

Biznes i przemysł

Q400 miał zrewolucjonizować rynek. Universal Air zawiesza loty

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 27 marca 2025

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2025

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Brak kontrolerów. Chorwacja ogranicza prawo przelotów

Prawo i polityka

Brak kontrolerów. Chorwacja ogranicza prawo przelotów

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Najlepsze wyniki finansowe w historii Qatar Airways

Biznes i przemysł

Q400 miał zrewolucjonizować rynek. Universal Air zawiesza loty

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing nie czuje się już winnym katastrof B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 27 marca 2025

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy produkcję B737 MAX?

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2025

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5