Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT: Piloci Q400 będą latać innymi samolotami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT: Piloci Q400 będą latać innymi samolotami
fot. Piotr Bożyk
Polskie Linie Lotnicze LOT wycofały z floty turbośmigłowe bombaridery Q400. Piloci latający Dashami otrzymali od przewoźnika możliwość wyboru samolotu i przejścia type-ratingu pozwalającego latać danym statkiem powietrznym. Najdłuższymi lotami, do obsługi których dedykowany był Q400, były rejsy z Zielonej Góry do położonego nad Morzem Czarnym Burgas. Oba miasta dzieli w linii prostej 1380 km, ale czas lotu wynosił aż dwie godziny i 50 minut.

Po wycofaniu ostatniego turbośmigłowego samolotu Dash-8-Q400 z floty polskiego przewoźnika, PLL LOT są teraz przewoźnikiem lotniczym opierającym swoją flotę wyłącznie o samoloty z napędem odrzutowym. Tym samym zakończyła się 10-letnia era działalności Q400 w ramach floty LOT-u. Samoloty z napędem turbośmigłowym zostały zastąpione odrzutowcami Embraera. W miejsce wycofanych Dashów LOT pozyskał E175 oraz E190.

PLL LOT realizowały rejsy przy użyciu 12 samolotów typu Dash Q400. Każdy samolot był skonfigurowany wyłącznie w fotele klasy ekonomicznej. Samolot zabierał na pokład 78 pasażerów. Przed przejęciem bombardierów przez LOT, samoloty latały dla nieistniejących już linii Eurolot. W 2015 roku LOT przejął dziesięć Dashów, dwie kolejne maszyny dołączyły do floty linii w 2018 roku.

Piloci Q400 będą latać innymi samolotami

Biuro prasowe PLL LOT przekazało Rynkowi Lotniczemu, że piloci otrzymali możliwość wyboru samolotu, którym chcieliby latać. Przewoźnik zapewni także szkolenie type-rating, które jest wymagane, aby pilot mógł wykonywać operacje lotnicze na danym typie samolotu.

– Informujemy, że pilotom Bombardierów Q400 została zaproponowana możliwość type-ratingu, piloci zgłaszali swoje preferencje co do typu samolotów. Type-ratingi odbywają się w ramach współpracy z PLL LOT. Długość type-ratingu zależy od typu samolotu – poinformowało Rynek Lotniczy Biuro prasowe Polskich Linii Lotniczych LOT.

W 2022 roku do 55 lotów dziennie

Z danych Cirium, wynika, że Q400 wykonywały w 2022 roku dziennie do 55 lotów. Siatka miejsc docelowych, do których latały turbośmigłowce, obejmowała prawie 40 tras. Mimo to siedem na 10 lotów Dasha było rejsami krajowymi, daje to 72 proc. wszystkich operacji, które realizowały te samoloty. Najczęściej obsługiwaną trasą w zeszłym roku była dokładnie ta, którą samolot o rejestracji SP-EQL wykonał, po raz ostatni, 1 stycznia, czyli między Warszawą a Gdańskiem.

10 najbardziej popularnych tras Q400 w barwach LOT-u w 2022 roku:
1. Warszawa – Gdańsk;
2. Warszawa – Kraków;
3. Warszawa – Wrocław;
4. Warszawa – Praga;
5. Warszawa – Ryga;
6. Warszawa – Poznań;
7. Warszawa – Budapeszt;
8. Warszawa – Zielona Góra;
9. Warszawa – Lublin;
10. Warszawa – Bydgoszcz.

Oprócz wyżej wymienionych destynacji PLL LOT wykorzystywały w zeszłym roku Q400 do obsługi rejsów do Berlina, Burgas, Dubrownika, Hamburga, Katowic, Kiszyniowa, Koszyc, Kluż-Napoki, Lwowa, Olsztyna, Ostrawy, Rijeki, Szczecina, Sztokholmu, Rygi, Rzeszowa, Tallina, Wenecji, Wiednia, Wilna, Zadaru oraz Zagrzebia.

Najdłuższa trasa Q400 LOT-u

Analiza najdłuższych tras Q400 LOT-u (a wcześniej Eurolotu) w ostatniej dekadzie z wykorzystaniem informacji Cirium pokazuje, że najdłuższą była trasa Zielona Góra – Burgas. PLL LOT realizował takie połączenie w zeszłym roku. Rejs samolotu z portu lotniczego położonego w pobliżu stolicy województwa lubuskiego trwał aż dwie godziny i 50 minut. Oba miasta w linii prostej dzieli 1380 km.

Warto podkreślić, że była to także jedna z najdłuższych na świecie tras lotniczych, które są wykonywane przy użyciu takiego typu samolotu. Rekordzistą pod tym względem są linie Icelandair, które latają Dashami z Islandii na Grenlandię, a rejs między dwoma lokalizacjami wynosi aż cztery godziny.

O tym, jak wyglądała historia Q400 w Polsce pisaliśmy w artykule "Q400 znikną z floty LOT-u. Tak wyglądała ich historia w Polsce (Zdjęcia)".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5