Pożegnalny dla fanów lotnictwa rejs turbośmigłowego Dasha w malowaniu Polskich Linii Lotnicze LOT wystartował po południu we wtorek 6 grudnia 2022 r. z Lotniska Chopina w Warszawie. Rejs zaplanowano na trasie po Polsce gdzie poprowadzona linia przelotu o callsign'ie LOTQ400 przyczyniła się do powstania "napisu" LOT .
Organizatorzy zapowiedzieli wiele niespodzianek dla podróżnych. Cena biletu wynosiła nawet 400 złotych dla pasażera z opcją możliwości wyboru miejsca. Normalnie trzeba było zapłacić 100 złotych za fotel przy oknie, a 50 złotych za miejsce bliżej przejścia.
Bombardiery Q400 Dash były istotną częścią floty Polskich Linii Lotniczych LOT. Ostatnie cztery z 12 eksploatowanych przez narodowego przewoźnika turbośmigłowych samolotów opuści ostatecznie flotę PLL LOT najpóźniej do końca bieżącego roku. Jeszcze więc przez cały grudzień będzie można na ich pokładzie przemieścić się na niektórych krajowych trasach. Maszyny, nazywane również "parówkami", zastąpią embraery 190 i 195.
Turbośmigłowe samoloty realizują krótkodystansowe połączenia narodowego przewoźnika od 2012 roku, po likwidacji Eurolotu. Najmniejsze maszyny we flocie PLL LOT mogą zabrać na pokład 78 pasażerów.
Wąskokadłubową flotę PLL LOT uzupełnia w tym momencie sześć boeingów B737-800, sześć B737 MAX 8, sześć embraerów E170, dziesięć E175, cztery E190 oraz piętnaście E195. Na międzykontynentalnych trasach latają natomiast szerokokadłubowe Dreamlinery. PLL LOT wykorzystują do realizacji długodystansowych połączeń do Ameryki Północnej, a także Azji Południowej i Dalekiego Wschodu Azji osiem B787-8 i siedem B787-9.
O tym, jak wyglądała historia Q400 w Polsce podsumowaliśmy w artykule
"Q400 znikną z floty LOT-u. Tak wyglądała ich historia w Polsce (Zdjęcia)".