Polskie Linie Lotnicze LOT do Korei Południowej latają już tylko z Polski. Konsolidacja Seulu – w oparciu o Warszawę i Wrocław, z którego realizowana jest jedna rotacja tygodniowo – była dobrą decyzją. Od debiutu w porcie lotniczym Inczon, boeingi 787 przewiozły rejsami z i do Lotniska Chopina ponad 800 tys. pasażerów.
Korea Południowa to coraz bardziej popularny kierunek podróży biznesowych i turystycznych, więc narodowy przewoźnik podjął decyzję o uruchomieniu lotów Warszawa – Seul. Rejsy między „Okęciem” a seulskim hubem transportowym, które zainaugurowano 17 października 2016 roku, Polskie Linie Lotnicze LOT początkowo realizowały trzy razy w tygodniu, lecz odzew rynkowy skłonił flagowego operatora znad Wisły do systematycznego wzrostu oferowania. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że rynek lotów Polska – Korea Południowa reguluje bilateralna umowa lotnicza.
Wynikiem konsultacji władz lotniczych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Korei Południowej z 2023 roku jest
zwiększenie liczby częstotliwości przewozów pasażerskich z pięciu do dziesięciu tygodniowo dla każdej ze stron. W tym zakresie siedem częstotliwości może być wykorzystywanych na loty między każdym polskim lotniskiem a odpowiednikiem południowokoreańskim. Pozostałe trzy częstotliwości dot. Pusan, które pojawiło się wśród nowych destynacji w
strategii Polskich Linii Lotniczych LOT na lata 2024-2028.
Partner biznesowy
Seul jest jednym z najważniejszych i najszybciej rozwijających się ośrodków biznesowych w Azji oraz kolebką wielu gigantycznych, znanych na całym świecie koncernów, które od wielu lat chętnie inwestują w Polsce. Dla Korei Południowej Polska jest głównym rynkiem inwestycyjnym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i piątym w całej Europie. Z kolei dla Polski Korea Południowa jest drugim partnerem gospodarczym w Azji pod względem wymiany handlowej. Import i eksport stanowią głównie elektronika i sprzęt multimedialny, a obecnie także ciężki sprzęt wojskowy.
– LOT jest jedną z zaledwie sześciu unijnych linii oferujących obecnie rozkładowe połączenia lotnicze do Korei i ma spośród nich niemal najmniejszą ofertę (2 tys. miejsc tygodniowo w jedną stronę, o połowę mniej niż Lufthansa, choć ponad trzy razy tyle co SWISS). To rynek zdominowany przez linie koreańskie (Korean Air, Asiana i t'way mają łącznie 65 proc. udziału rynkowego pod względem oferowania). Jednak przy stosunkowo niewielkiej konkurencji i bliskich związkach gospodarczych Polski i Korei, LOT zdobywa coraz więcej ruchu przesiadkowego, w tym pasażerów z Korei przesiadających się na inne trasy europejskie – uważa Dominik Sipiński, redaktor naczelny ch-aviation. Ekspert wskazuje, że oferta LOT-u jest lukratywna, a potencjalne zwiększenie częstotliwości lotów do Seulu i uruchomienie rejsów do Pusan (możliwe po pozyskaniu kolejnych Dreamlinerów), niewątpliwie zwiększy udział rynkowy polskiego przewoźnika.
Oferta LOT-u zagwarantowała najwygodniejszą podróż między Seulem a naszą częścią Europy, bez konieczności odbywania męczących przesiadek w dużych i zatłoczonych portach lotniczych w Europie Zachodniej. Atutem polskiego operatora było położenie geograficzne – i zdecydowanie krótki czasu lotu, dzięki wykorzystaniu korytarza transsyberyjskiego. Bycie beneficjatem owej korzyści jest na razie wstrzymana – skutek ataku zbrojnego Rosji na Ukrainę. Sytuacja rynkowa jest dla wszystkich przewoźników z Unii Europejskiej równa (nie licząc linii lotniczych z Państwa Środka, która wciąż mają możliwość przelotu nad Syberią), a wyniki przewozowe świadczą o atrakcyjności oferty rejsów LOT do i z Korei Południowej.
Wyniki przewozowe
Bezpośrednie operacje wystartowały w październiku 2016 roku, więc ów rok nie jest reprezentatywny. Na potrzeby analizy weźmiemy więc dane za lata 2017-2024 i miesiące styczeń-marzec bieżącego roku. Na przestrzeni tego okresu Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły rejsami Warszawa – Seul – Warszawa 770 314 pasażerów. Najwięcej podróżnych odnotowano w 2019 roku, kiedy boeingi 787-8/9 przewiozły 128 195 osób. W pozostałych latach wyniki prezentowały się następująco: 2017 rok – 86 477 pasażerów, 2018 – 116 984, 2020 – 40 537, 2021 – 33 224, 2022 – 102 807, 2023 – 125 450, 2024 – 115 283. A przez trzy miesiące roku 2025 z oferty lotów skorzystało 21 357 podróżnych.
O ile wynik z roku 2019 jest rekordowy, to trzeba wziąć pod uwagę, że od listopada 2023 roku Polskie Linie Lotnicze LOT realizują – w ramach rotacji W z rejsami z i na Lotnisko Chopina – także operacje do i z Wrocławia. – Loty z Wrocławia do Seulu odpowiadają na realne i wciąż rosnące zapotrzebowanie ze strony pasażerów. Według różnych szacunków, tylko we Wrocławiu mieszka już około pięciu tysięcy obywateli Korei Południowej, którzy pracują w ponad 300 firmach ulokowanych na Dolnym Śląsku. Dla nich oraz współpracujących z nimi Polaków bezpośrednie połączenie to duże ułatwienie – podobnie jak dla wszystkich miłośników kultury koreańskiej, których z roku na rok przybywa – uważa Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.
W pierwszym roku (de facto w ciągu dwóch pierwszych miesięcy) funkcjonowania trasy, przewoźnik znad Wisły przewiózł 3 418 pasażerów, podczas gdy przez 12 miesięcy roku ubiegłego „Liniowce Marzeń” jedną rotacją w tygodniu obsłużyły 19 074 podróżnych. Wypełnienia samolotów są wysokie, więc trasa znalazła rynkowy odzew, co nie generuje strat dla Polskich Linii Lotniczych LOT. A zliczając rezultaty Seulu z Warszawy i Wrocławia, okazuje się, że rok 2024 był pod względem przewozów między Polską a Koreą Południową rekordowy. W ciągu 366 dni przewieziono łącznie 134 357 pasażerów. Bieżący rok powinien być jeszcze lepszy, gdyż skonsolidowano operacje – całkowicie rezygnując z obsługi Seulu z Budapesztu.
Na trasie Budapeszt – Seul – Budapeszt wykonano 1 132 loty, którymi przewieziono 233 010 pasażerów, a zajętość foteli w Dreamlinearach wyniosła niecałe 80 proc.