Polskie Linie Lotnicze LOT pozyskały kolejnego, ósmego już embraera E190. To także 41. embraer E-Jet we flocie narodowego przewoźnika. Od 16 lipca br. maszyna wykonała już kilkanaście rejsów z pasażerami.
Trasa przebazowania (14 lipca) lotu LO9002 do stolicy to: Bydgoszcz (BZG) – Oslo (OSL) – Warszawa (WAW). Tak wyglądająca trasa, to kwestie związane z leasingiem samolotu.
Wspomniany E190 wyprodukowany został w październiku 2011 r., w którym to trafił do linii Air Astana (P4-KCE). Następnie po wycofaniu przez kazachskiego przewoźnika, w latach 2019-2022 samolot został zaparkowany przez NAC na lotnisku w Bydgoszczy. Na pokład nowy nabytek LOT-u, jak pozostałe E190, zabiera 106 pasażerów. Maszyna nie posiada jeszcze barw PLL LOT, a według informacji takowe otrzyma w najbliższym możliwym czasie w Warszawie.
LOT jest użytkownikiem wszystkich wersji popularnych E-Jetów.
Podczas trwającego Farnborough Air Show
Embraer i LOT ogłosili podpisanie umowy o odnowieniu i rozszerzeniu programu Pool, wspierającego flotę embraerów E-Jet polskiego przewoźnika. W nowej umowie LOT doda również siedem E-Jetów E190 do pierwotnego kontraktu, a Pool, który obejmuje wymianę podzespołów i usługi naprawy setek elementów nadających się do naprawy, zawiera obecnie łącznie 44 samoloty i ponad 300 komponentów.
Obecnie we flocie LOT-u jest 75 maszyn, w tym 41 brazylijskich samolotów: sześć E170, 12 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), osiem E190 oraz 15 E195. W najbliższym czasie LOT planuje pozyskać kolejne trzy E190, które docelowo będą zastępować wycofywane samoloty De Havilland Dash 8-400.
W minionych tygodniach również głośno jest o planowanych zamówieniach LOT-u. Można o tym przeczytać w naszych dwóch artykułach: "
LOT wysłał zapytanie do Airbusa, Boeinga i Embraera. Wkrótce zakupy nowych samolotów" oraz "
LOT. Jaka flota na najbliższe lata? Airbusy zastąpią embraery?. Ostatnie spekulacje
agencji Bloomberg sugerują, że PLL LOT jest bliski złożenia zamówienia na 60 samolotów A220. Informacji tych nie potwierdziła żadna z zainteresowanych stron.
LOT może pójść w stronę Airbusa, ale nie jest to do końca przesądzone, że zrobi to w przypadku samolotów regionalnych. Tym bardziej, że Embraer, którego 41 maszyn już lata w barwach przewoźnika, jest przekonany, że jego samoloty najlepiej spełnią oczekiwania spółki. O E-Jetach E2 redakcja Rynku Lotniczego rozmawiała podczas IATA AGM z
Cesarem Pereirą, odpowiadającym w Embraerze za sprzedaż w naszej części świata.