Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-03-12 16:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
fot. Piotr Bożyk
B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
B737 MAX uziemione. Co wiemy o tym samolocie? (AKTUALIZACJA)
Ostatnie wypadki dwóch Boeingów 737 MAX spowodowały niepewność i spekulacje na całym świecie. Jeżeli prawie nowe samoloty tego samego typu ulegną awarii w krótkich odstępach czasu tuż po starcie na porównywalnej wysokości lotu, to daje wiele do myślenia. Dlatego podsumowujemy nowe informacje i program B737 MAX.
B737 – najpopularniejszy samolot na świecie

Boeing 737 jest najpopularniejszym i najlepiej sprzedającym się odrzutowcem pasażerskim na świecie. Od początku produkcji rodzina B737 może poszczycić się zamówieniami na ponad 15,2 tys. samolotów, a najlepiej sprzedającym się modelem 737 w historii jest B737-800, zamówiono ich aż 4991 sztuk. Rodzina B737 MAX przyniosła sprzedaż 5011 maszyn, w tym 2669 B737 MAX 8. Stan faktyczny danych z dnia 31 stycznia 2019 r. dostępnych na stronie Boeinga w zakładce zamówienia i dostawy (Orders & Deliveries).

Nowa rodzina 737 MAX, składająca się z czterech wersji MAX 7, MAX 8, MAX 9, MAX 10, jest napędzana przez silniki firmy CFM International o oznaczeniu LEAP-1B, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737. Według producenta MAX jest o 14 proc. bardziej wydajny niż obecnie produkowane 737 Next-Generation i o 20 proc. wydajniejszy niż pierwsze egzemplarze 737 NG. Producent zastosował także nowy rodzaj wingletów, które są montowane w maszynach 737 MAX. Nowy 737 powiększył także przewagę zasięgu 737 Next-Generation do ponad 6,4 tys. km, co stanowi wzrost o około 1000 km w stosunku do poprzednika. Boeing zwiększył także maksymalną konfigurację kabiny pasażerskiej wersji MAX 8 ze 189 do 200 pasażerów, pierwszy taki samolot w kwietniu br. odbierze Ryanair.

Niepewność i wiele spekulacji po kolejnym wypadku 737 MAX

To dopiero początek śledztwa w sprawie ostatniej katastrofy B737 MAX 8 linii Ethiopian, dlatego należy wstrzymać się ze spekulacjami i wnioskami na ten temat, ale przy obecnym stanie wiedzy jest kilka wspólnych elementów z katastrofą B737 MAX linii Lion Air. Po pierwsze, obydwa samoloty są tego samego typu i były praktycznie nowe. W obu przypadkach piloci zgłaszali problemy z prędkością i prosili o zgodę na powrót na lotnisko wylotu, więc wszystko prowadzi do prawdopodobnej usterki technicznej. Wstępne oceny specjalistów sugerują na wystąpienie problemu z oprogramowaniem do sterowania lub problemem projektowym tego systemu.

Silniki 737 MAX 8 są większe niż ich poprzednika B737-800, a nowy odrzutowiec zachowuje się nieco inaczej niż rodzina Next-Generation. Obecna wersja MAX 8 ma zmodyfikowane oprogramowanie, które zarządza elektrycznymi urządzeniami sterującymi. Ta modyfikacja została dokonana za pomocą aktualizacji oprogramowania. Podczas procesu certyfikacji samolotu Boeing zauważył problem niestabilności przy niskich prędkościach i poprawił go za pomocą łatki do oprogramowania sterującego lotem. Ale jeśli problem tkwi w projekcie, aktualizacja oprogramowania nie wyeliminuje całkowicie usterki.

Wczoraj Ethiopian poinformował o tym, że znaleziono tzw. czarne skrzynki. Dlatego dane pobrane z zapisu danych lotu FDR (Flight Data Recorder) oraz zapisu rozmów w kokpicie CVR (Cockpit Voice Recorder) pozwolą na ocenę podobieństw między tymi dwoma wypadkami i najprawdopodobniej pomogą w ujawnieniu przyczyn katastrofy.

Większość przewoźników nie lata MAX-ami

Aktualizacja (12 marca, godzina 17:30). Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała decyzję o zamknięciu europejskiej przestrzeni powietrznej dla Boeingów 737-8 MAX i 737-9 MAX, wchodzącą w życie o godzinie 19:00. Dodatkowo Agencja wydała dyrektywę bezpieczeństwa zawieszającą wszystkie loty komercyjne wykonywane przez państwa spoza UE na jej obszarze z wykorzystaniem samolotów tego typu.

Wczoraj (11 marca) linie Ethiopian Airlines zdecydowały o czasowym uziemieniu wszystkich MAX-ów w swojej flocie. Zareagowała również Administracja Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC), decydując się na wstrzymanie połączeń wszystkich MAX-ów chińskich linii lotniczych. Chiny dodały, że decyzja ta może zostać odwołana dopiero po wyjaśnieniu przyczyn wypadku MAX-ów. Taką samą decyzję podjęły władze Indonezji, a dziś (12 marca) dołączyła do nich Australia oraz Singapur, a także kilku przewoźników. LOT wczoraj poinformował, że nie ma zamiaru uziemiać swoich maszyn. Natomiast Enter Air w tym tygodniu nie planuje żadnych rejsów na B737 MAX. – W tym tygodniu nie mamy żadnych rejsów na tym samolocie, dlatego postanowiliśmy, że zostaną na razie na ziemi. Jesteśmy cały czas w kontakcie z Boeingiem. 737 MAX to bardzo dobry produkt i jak każdy wprowadzany samolot ma swoje problemy, które w ciągu kilku miesięcy powinny całkowicie zniknąć – powiedział nam Grzegorz Polaniecki, szef Entera.

Urząd Lotnictwa Cywilnego na Twitterze informuje, że jest w stałym kontakcie z polskimi operatorami samolotu 737 MAX, czyli PLL LOT i Enter Air. Na podstawie posiadanych informacji, nie ma przesłanek do zawieszenia przez ULC operacji tymi maszynami.

EASA opublikowała na razie tylko komunikat prasowy. – EASA myślami jest z rodzinami i przyjaciółmi ofiar katastrofy Ethiopian Airlines o numerze ET302. Agencja ściśle monitoruje dochodzenie i jest w kontakcie zarówno z Amerykańską Administracją Lotnictwa (FAA), jak i również z Boeingiem, producentem. Jeżeli pojawią się kolejne informacje lub zalecenia, to natychmiast je opublikujemy na naszej stronie internetowej – głosi komunikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Federalna Administracja Lotnicza (FAA) wydała powiadomienie dla międzynarodowej społeczności dot. ciągłej zdatność do lotu dla użytkowników B737 MAX 8 i 9 (Continued Airworthiness Notification), w którym przypomina o zaleceniach po katastrofie B737 Lion Air m.in. kontroli instrukcji samolotu czy szkoleń załóg. FAA informuje także o zakończeniu przygotowania ulepszeń systemu kontroli lotu boeinga 737 MAX, które zapewniają mniejsze uzależnienie od procedur związanych z wymaganymi pozycjami, a które muszą zostać zapamiętane przez pilota. Amerykański organ przewiduje wprowadzenie zmian w projekcie maszyny i wydania dyrektywy lotniczej nie później niż w kwietniu 2019 roku. Powiadomienie jest dostępne na stronie FAA.

Poniżej lista 28 linii (z 59 latających B737 MAX) i 157 z 350 dostarczonych maszyn (44,8 proc. światowej floty) uziemionych B737 MAX przez przewoźników lub urzędy nadzorujące lotnictwo w danym kraju (CAA). Stan na 12 marca godzina 14:00.

  1. 9 Air (3)
  2. Aerolineas Argentinas (5)
  3. Aeromexico (6)
  4. Air Changan (1)
  5. Air China (16)
  6. Cayman Airways (2)
  7. China Eastern Airlines (3)
  8. China Southern Airlines (24)
  9. Comair (1)
  10. EastarJet (2)
  11. Enter Air (2)
  12. Ethiopian Airlines (4)
  13. Fuzhou Airlines (2)
  14. Garuda Indonesia (1)
  15. Gol Transportes Aereos (7)
  16. Hainan Airlines (11)
  17. Jet Airways (8)
  18. Kunming Airlines (2)
  19. Lion Air (10)
  20. Lucky Air (3)
  21. MIAT Mongolian Airlines (1)
  22. Okay Airways (2)
  23. Royal Air Maroc (2)
  24. Shandong Airlines (7)
  25. Shanghai Airlines (11)
  26. Shenzhen Airlines (5)
  27. Silk Air (6)
  28. Xiamen Air (10)

Zmiany konstrukcyjne w 737 MAX

B737 MAX to przeprojektowany B737 NG, dlatego na koniec przyjrzyjmy się najważniejszym zmianom w B737 MAX w porównaniu do B737-800.

  • Usprawnienia właściwości aerodynamicznych tylnej części samolotu: stożek ogonowy został wydłużony, a sekcja znajdująca się powyżej podnośnika pogrubiona dla poprawy równomiernego przepływu powietrza. Wyeliminowało to potrzebę zamieszczania generatorów wirów powietrznych na ogonie, co oznacza mniejszy opór i lepsze osiągi.
  • Silniki: nowe jednostki napędowe CFM International LEAP-1B zostały zintegrowane ze skrzydłami w podobny sposób jak w przypadku modelu 787 Dreamliner. Nowy pylon i rozpórka oraz 20cm (8 cali) wydłużenie przedniej części podwozia zapewnią utrzymanie podobnego, jak w obecnym modelu 737, prześwitu pod podwoziem samolotu. Konstrukcja klapy przedniej części podwozia została odpowiednio dopasowana do powyższych zmian. W zmodyfikowanej gondoli silników pojawiły się charakterystyczne nacięcia podobne do tych, które zostały zastosowane w B787 i 747-8I w celu zmniejszenia hałasu.
  • Sterowanie i ulepszenia systemowe: zastąpiono mechaniczny system sterowania spojlerami systemem fly-by-wire co zapewni zmniejszenie ciężaru samolotu. W modelu MAX znajdzie się również elektroniczny system sprężonego powietrza (bleed air system), pozwalający na optymalizację ciśnienia w kabinie oraz systemów przeciw zamarzaniu, co zapewnia lepsze spalanie paliwa.
  • Pozostałe zmiany konstrukcyjne samolotu to wzmocnienie mechanizmu głównego podwozia, skrzydeł oraz kadłuba, aby utrzymać większy ciężar w związku z zastosowaniem nowych silników. Prace nad optymalizacją konstrukcji i pokładu samolotu trwały do końca 2013 r. W międzyczasie Boeing kontynuował badania m.in. aerodynamiki oraz silników.
  • W kokpicie 737 MAX znajdują się cztery duże wyświetlacze, przez które została zachowana spójność ze szkoleniem całej rodziny 737NG i MAX, a także 787 i 777X.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT jednak uziemi MAX-y. Europa zamyka przestrzeń powietrzną dla B737 MAX (aktualizacja)

Biznes i przemysł

LOT jednak uziemi MAX-y. Europa zamyka przestrzeń powietrzną dla B737 MAX (aktualizacja)

Emilia Derewienko, Łukasz Malinowski 12 marca 2019

Masowe uziemienia MAX-ów po katastrofie Ethiopian Airlines (Aktualizacja)

Biznes i przemysł

Masowe uziemienia MAX-ów po katastrofie Ethiopian Airlines (Aktualizacja)

Emilia Derewienko 11 marca 2019

A380: Airbus będzie musiał zwrócić 600 mln euro Niemcom?

Biznes i przemysł

A380: Airbus będzie musiał zwrócić 600 mln euro Niemcom?

Aleksander Domański 05 marca 2019

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5