Partner serwisu
Biznes i przemysł

Kanada zakupiła cztery airbusy A330 MRTT

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Rząd Kanady podpisał kilka dni temu z Airbus Defence and Space kontrakt na cztery nowe wielozadaniowe samoloty transportowo-tankujące airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT), które otrzymają oznaczenie CC-330 Husky. Kontrakt zawiera także konwersję pięciu używanych A330-200 na MRTT, której celem jest wzmocnienie zdolności obronnych Kanady na kontynencie. Obecna umowa ma wartość około 2,1 mld euro (bez podatków).

Nowa flota samolotów, znana jako Strategic Tanker Transport Capability (STTC), zastąpi starzejące się CC-150 Polaris (A310 MRTT), obsługiwane przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF). Istniejąca flota A310 jest wykorzystywana do wykonywania operacji tankowania w powietrzu, transportu wojskowego i osobowego oraz towarowego, ewakuacji medycznych, a także strategicznego transportu urzędników rządu Kanady. Więcej na temat A310 można przeczytać w naszym artykule.

- Jako najbardziej zaawansowany na świecie wielozadaniowy tankowiec, A330 MRTT doskonale odpowiada potrzebom Kanady w zakresie ochrony jej suwerenności, a także usprawnienia operacji zarówno w Dowództwie Obrony Północnoamerykańskiej Przestrzeni Powietrznej i Kosmicznej (NORAD), jak i w NATO. Kanada osiąga ulepszenie operacji nie tylko poprzez poprawę interoperacyjności z innymi sojuszniczymi krajami będącymi klientami A330 MRTT, ale także dzięki prymatowi technologicznemu samolotu przed globalną konkurencją — powiedział Mike Schoellhorn, szef Dyrektor wykonawczy Airbus Defence and Space.

Nowo zbudowane samoloty A330-200 będą montowane na linii montażu końcowego samolotów A330 w Tuluzie we Francji. Natomiast konwersja w obiektach A330 MRTT w Getafe w Hiszpanii zaplanowana jest w połowie 2025 r. Pierwszy nowy MRTT zostanie dostarczony do RCAF w 2027 r., a ostatni w 2029 r. Jako ciekawostkę warto dodać, że przy produkcji nowych maszyn będą uczestniczyć także zakłady Airbus Poland, które produkują ościeżnicę drzwi ładunkowych A330, kable ekranowane oraz centropłat statecznika.

Zgodnie z umową samoloty CC-330 Husky (MRTT) zostaną wyposażone w przekazywanie paliwa poprzez giętkie przewody tankujące (w zasobnikach pod skrzydłami) oraz sztywne łącze zabudowane w ogonowej części kadłuba, rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa i środki zaradcze. Wszystkie z nich można zainstalować za pomocą dołączonego zestawu Airbus Medical Evacuation Kit, składającego się z dwóch oddziałów intensywnej terapii i dodatkowych noszy.

Poza dziewięcioma samolotami kontrakt obejmuje także pełen pakiet usług szkoleniowych, w tym także zestaw symulatorów, które mają pozwolić na realizację programu szkolenia personelu na terytorium kraju.

Nazwa samolotów Husky

Nazwa Husky została wybrana dla CC-330 ze względu na jego długą historię z 437 eskadrą transportową RCAF, która będzie obsługiwać nowy samolot wielozadaniowy. Pies Husky jest znany ze swojej dużej wytrzymałości i zdolności do znoszenia niskich temperatur i ogólnej niezawodności. Od 1944 r. Husky służy jako maskotka eskadry, a emblemat Husky dumnie zdobi jej herb, symbolizując ducha i wartości uosabiane przez tę niezwykłą rasę. Dodatkowo, podczas lokalnych lotów szkoleniowych, samoloty 437 eskadry używają obecnie znaku wywoławczego "Husky".



A330 MRTT

A330 MRTT jest jedynym strategicznym tankowcem i samolotem transportowym nowej generacji, który jest obecnie dostępny w sprzedaży. Dzięki dużej pojemności podstawowej wynoszącej 111 ton, charakterystycznej dla udanego samolotu A330-200, z którego się wywodzi, A330 MRTT może doskonale wypełniać misje tankowania w powietrzu bez konieczności stosowania dodatkowych zbiorników paliwa.

Dzięki szerokiemu kadłubowi, A330 MRTT może być również wykorzystywany jako dedykowany samolot transportowy, który może przewozić do 300 żołnierzy lub ładunek użyteczny o masie do 45 ton/99 000 funtów. Do tej pory zamówiono już 76 maszyn tego typu, a 56 samolotów A330 MRTT u 14 klientów wylatało ponad 300 tys. godzin. A330 MRTT gromadzi 90 proc. udziału w rynku poza Stanami Zjednoczonymi. Samolot został sprawdzony w warunkach wojennych na teatrach działań, takich jak Bliski Wschód i wschodnia flanka NATO w Europie, a według producenta interoperacyjność, powodzenie misji i wskaźniki dostępności, to najważniejsze cechy jego osiągów.

Obecnie A330MRTT jest najpopularniejszą (pod względem liczby użytkowników) platformą wojskowego. Na całym świecie w służbie znajduje się 56 A330-200 (MRTT). Największymi operatorami są brytyjskie Royal Air Force (RAF) z 14 maszynami we flocie oraz Royal Australian Air Force (RAAF) z siedmioma samolotami.

Pierwsze dwa używane CC-330

Jakiś czas temu kanadyjski resort obrony pokazał pierwsze zdjęcia airbusa A330 (9K-APD) w barwach lotnictwa wojskowego Kanady. Maszyna jest jedną z dwóch, które pozwolą na budowę nowych zdolności operacyjnych całych sił zbrojnych. Zgodnie z komunikatem, pierwszy CC-330 przeszedł już pierwszą fazę adaptacji do nowej roli we Francji. Przy tej okazji otrzymał nowe malowanie wojskowe. Wkrótce maszyna zostanie przebazowana do Szwajcarii w celu kontynuacji procesu konwersji maszyny.



W ramach programu rozbudowy możliwości operacyjnych, w czerwcu 2022 roku rząd kanadyjski zakupił za 102 mln dolarów amerykańskich dwa używane samoloty pasażerskie airbusy A330-200 od lessora International Air Finance Corporation (IAFC). Oba samoloty zostały zbudowane w 2015 roku (MSN 1653/1678) i były wcześniej eksploatowane przez Kuwait Airways. Pierwszy samolot, który prawdopodobnie nie otrzymał jeszcze barw RCAF, jest obecnie zarejestrowany jako 9K-APD, ale po wejściu do służby otrzyma numer seryjny 330001 "001".

Według kanadyjskiego Departamentu Obrony, pierwsze CC-330 zachowają tę samą komercyjną konfigurację kabiny, która została zamówiona przez Kuwait Airways, aby przyspieszyć ich dostawę, przynajmniej w okresie przejściowym. Samoloty A330-200 Kuwait Airways zabierały na pokład 212 pasażerów: 17 w klasie pierwszej, 30 w biznes i 165 w ekonomicznej. Chociaż żaden z tych dwóch początkowych samolotów nie zostanie dostarczony z tradycyjną kabiną VIP dla premiera Kanady, ponieważ proces modernizacji może potrwać nawet do dwóch lat, nadal istnieją plany, aby jeden z CC-330 zyskał ten pakiet w przyszłości.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5