Airbus Defence and Space dostarczyła Ministerstwu Obrony Indonezji pierwszy samolot A400M, co oznacza ważny krok w modernizacji możliwości transportowych tamtejszych sił zbrojnych. Nowoczesny ciężki wojskowy samolot transportowy będzie obsługiwany przez Siły Powietrzne Indonezji (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara).
Uroczystość przekazania odbyła się na bazie lotniczej Halim w Dżakarcie, po tym jak samolot został przekazany podczas ceremonii w hiszpańskich zakładach Airbusa w Sewilli. To pierwszy z dwóch zamówionych przez Indonezję samolotów A400M, które zostały zakupione w 2021 r. Drugi z nich ma zostać dostarczony w 2026 r.
- Dziś witamy Indonezję jako dziesiątego użytkownika A400M. Dzisiejsza dostawa stanowi wyraz zaufania do wielozadaniowych możliwości tego samolotu oraz jego przydatności do działań w zróżnicowanych i wymagających warunkach, takich jak złożone geograficznie środowisko Indonezji. Będziemy wspierać Siły Powietrzne Indonezji w rozpoczęciu eksploatacji A400M w misjach krajowych i regionalnych – powiedział Karl-Heinz Grossman, szef działu międzynarodowego w Airbus Defence and Space.
Airbus DS zapewnia także kompleksowe szkolenia i wsparcie techniczne, aby proces wdrożenia A400M do Sił Powietrznych Indonezji przebiegł jak najpłynniej. Samolot A400M dostarczony Indonezji jest skonfigurowany do przewozu ładunków, żołnierzy, działań ratowniczych (MEDEVAC) oraz misji humanitarnych. Może przewozić ładunki o masie do 37 ton, w tym helikoptery, pojazdy oraz zapasy pomocowe. Przy średnim załadunku 30 ton, może przelecieć aż 2 400 mil morskich (4 450 km), obejmując cały archipelag indonezyjski od Dżakarty. Dzięki swojej operacyjnej elastyczności, A400M potrafi startować z krótkich, nieutwardzonych pasów startowych i pełni jednocześnie funkcję wielozadaniowej platformy do tankowania w powietrzu, co znacznie zwiększa możliwości operacyjne indonezyjskich sił powietrznych.
Warto również wspomnieć, że w związku z dostawą A400M, Indonezja rozważa możliwość zintegrowania z samolotem
nowatorskiego zestawu gaśniczego. Modułowy system gaśniczy, który można łatwo zamontować na pokładzie, pozwala na szybkie przekształcenie maszyny w bojowy samolot gaśniczy, zdolny do zrzutu do 20 tys. litrów wody lub środka zmniejszającego palność (retardantu) w jednym przelocie. Ta nowa funkcja znacznie wzmocni zdolności Indonezji do walki z pożarami na rozległych i trudno dostępnych terenach.
A400M
Airbus A400M Atlas, to europejski czterosilnikowy turbośmigłowy wojskowy samolot transportowy. Został zaprojektowany przez Airbus Military, obecnie Airbus Defence and Space, jako taktyczny samolot transportowy o strategicznych możliwościach, który ma zastąpić starsze samoloty transportowe, takie jak Transall C-160 czy Lockheed C-130 Hercules.
Do tej pory Airbus dostarczył do 10 krajów 135 A400M, które wylatały już ponad 200 tys. godzin. Użytkownikami A400M są siły powietrzne Niemiec,
Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii,
Turcji,
Belgii, Luksemburga, Malezji oraz
Kazachstanu. Maszyny uczestniczyły w takich misjach jak ewakuacja personelu cywilnego i wojskowego z Afganistanu, Sudanu czy Nigru. Łącząc w sobie możliwości samolotu taktycznego i strategicznego, A400M może transportować ciężkie i duże ładunki na krótkie, nieutwardzone lądowiska, latając także na niskim pułapie. Maszyna może zabrać na pokład 116 spadochroniarzy lub 37 ton ładunku. Jej zasięg z maksymalnym załadunkiem 37 ton wynosi 3 300 km, z 30 tonami 4 500 km, z 20 tonami 6 400 km, a bez żadnego ładunku samolot ten może przelecieć 8 700 km. Maksymalny pułap operacyjny A400M wynosi 40 tys. stóp (12 200 m) a maksymalna prędkość przelotowa (TAS) 300 węzłów (555 km/h).
Airbus z powodzeniem przetestował także ruchomy zestaw gaśniczy na samolotach A400M nowej generacji podczas kampanii prób w locie w Hiszpanii. To bardzo dobra wiadomość, że pojawia się kolejne narzędzie do gaszenia pożarów z powietrza, szczególnie w sytuacji kiedy w ostatnich latach wysokie temperatury przyczyniły się do wybuchu dzikich pożarów w wielu punktach Europy. Rozwiązanie przeciwpożarowe Airbusa stworzone dla A400M, to zestaw typu roll-on/roll-off (RORO), który nie wymaga modyfikacji samolotu, dzięki czemu jest wymienny na każdy samolot we flocie A400M. Woda jest przechowywana w stałym zbiorniku w luku bagażowym i zatrzymywana przez dwoje niezależnych drzwi.