Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Fuzja JetBlue ze Spirit zablokowana

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Fuzja JetBlue ze Spirit zablokowana
fot.jetBlue
Fuzja nowojorskiego taniego przewoźnika JetBlue ze swoim odpowiednikiem z Florydy – Spirit Airlines – została zablokowana. Na powstanie piątej siły lotniczej w Stanach Zjednoczonych, która miała przełamać oligopol „wielkiej czwórki”, nie wyraził zgody amerykański wymiar sprawiedliwości, który przychylił się do argumentów Departamentu Sprawiedliwości, wskazujących, że mariaż znacząco wywinduje ceny biletów lotniczych.

Pod koniec lipca 2022 roku dwaj amerykańscy przewoźnicy lotniczy JetBlue i Spirit Airlines poinformowały o zakończeniu negocjacji i zawarciu umowy fuzji. Mariaż linii lotniczych z siedzibą w Nowym Jorku z operatorem z siedzibą w Miramar na Florydzie miał stworzyć piątą siłę lotniczą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Nowojorski tani przewoźnik miał przejąć niskokosztowca z Florydy po minimalnej cenie 33,5 dolarów za pojedynczą akcję.

Przełamanie „wielkiej czwórki”

W wyniku fuzji flota dwóch przewoźników miała liczyć ponad 450 samolotów, a księga zamówień ponad 300 odrzutowców z rodzin A220 i A320neo. Więcej maszyn w Stanach Zjednoczonych mają jedynie American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines (840) i Southwest Airlines. Łączny przychód połączonych linii miał osiągnąć pułap 11,9 mld dolarów rocznie.

Przewoźnicy mieli oferować w sumie ponad 1 700 lotów dziennie do 127 miejsc docelowych. Taka sieć połączeń miała przyciągnąć 77 mln pasażerów rocznie. Cały proces fuzji, uwzględniając kwestie regulacyjne, miał się zakończyć nie później niż w pierwszej połowie 2024 roku, lecz do fuzji nie dojdzie.

Połączenie sił spowodowałoby silniejszą konkurencję z tzw. „wielką czwórką”. American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines i Southwest Airlines kontrolują już ponad 80 proc. amerykańskiego rynku lotniczego. Ani Spirit, ani JetBlue nie są w stanie samodzielnie podjąć wyzwania, jakim jest przełamanie czteropodmiotowego bloku.

Sąd powiedział: „nie”

Na drodze do mariażu dwóch niskobudżetowych przewoźników stanął amerykański wymiar sprawiedliwości. Sędzia federalny Stanów Zjednoczonych orzekł odrzucenie wniosku o fuzję, gdyż istnieją duże obawy, że mariaż oznaczać będzie duży wzrost cen biletów lotniczych, mimo że obaj przewoźnicy wskazywali na oferowanie jeszcze niższych cen przelotów; tym samym niezależny sąd uznał za zasadne racje amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości, który, od początku, nakreślał, że fuzja ma charakter antykonkurencyjny i antykonsumencki.

Proces sądowy zakończył się w grudniu, lecz dopiero teraz sędzia federalny wydał ostateczne i niepodlegające apelacji orzeczenie. Kiedy orzeczenie ujrzało światło dzienne, ceny akcji Spirit Airlines spadły aż o 60 proc., podczas gdy fluktuacja ceny akcji nowojorskiego przewoźnika wyniosła 5 proc. na minus.

Z dokumentów sądowych wynika, że Departament Sprawiedliwości chciał, aby sąd zablokował wszelkie przyszłe próby współpracy Spirit Airlines z JetBlue, lecz sędzia federalny takiego wniosku nie poparł. W swoim orzeczeniu stwierdził, że taka decyzja ingerowałaby w wolny rynek. Obie linie lotnicze mogą w przyszłości ponowić próbę fuzji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air (Carey): Test Radomia trwa. Na Cypr także w lecie

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air (Carey): Test Radomia trwa. Na Cypr także w lecie

Mateusz Kieruzal 18 stycznia 2024

Jet2.com ograniczy liczbę lotów do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Jet2.com ograniczy liczbę lotów do Krakowa

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2024

Norse: Prawie 80 tys. podróżnych w grudniu i duży wzrost rezerwacji

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

JetBlue z pierwszym od pandemii kwartalnym zyskiem

Biznes i przemysł

JetBlue z pierwszym od pandemii kwartalnym zyskiem

Mateusz Kieruzal 31 października 2022

JetBlue zwiększa zamówienie airbusów A220-300 o kolejnych 30 maszyn

Pasażer i linie lotnicze

JetBlue: A220-300 poleci na długich trasach z Bostonu. Obie ponad 4000 km

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wizz Air (Carey): Test Radomia trwa. Na Cypr także w lecie

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air (Carey): Test Radomia trwa. Na Cypr także w lecie

Mateusz Kieruzal 18 stycznia 2024

Jet2.com ograniczy liczbę lotów do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Jet2.com ograniczy liczbę lotów do Krakowa

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2024

Norse: Prawie 80 tys. podróżnych w grudniu i duży wzrost rezerwacji

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

JetBlue z pierwszym od pandemii kwartalnym zyskiem

Biznes i przemysł

JetBlue z pierwszym od pandemii kwartalnym zyskiem

Mateusz Kieruzal 31 października 2022

JetBlue zwiększa zamówienie airbusów A220-300 o kolejnych 30 maszyn

Pasażer i linie lotnicze

JetBlue: A220-300 poleci na długich trasach z Bostonu. Obie ponad 4000 km

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5