Partner serwisu
Biznes i przemysł

FAA przejmuje całą odpowiedzialność za decyzję o przywróceniu boeingów 737 MAX do lotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
FAA przejmuje całą odpowiedzialność za decyzję o przywróceniu boeingów 737 MAX do lotów
fot. Mike Siegel/ The Seattle Times
Federalny Urząd Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) ogłosił we wtorek (27.11.), iż zawiadomił Boeinga, że będzie jedynym organem wydającym świadectwo zdolności do lotów dla boeingów 737 MAX, informuje Reuters.

Decyzja FAA oznacza odejście od wcześniejszego systemu prac, w którym amerykański urząd dzielił się rolą wspólnie z producentem z Chicago. W liście do władz Boeinga, przedstawiciele FAA piszą, iż “Urząd ustalił, że interes publiczny oraz bezpieczeństwo transportu publicznego wymagają, by to FAA był jedynym ogranem wydającym oraz eksportującym świadectwa dla wszystkich samolotów boeing 737 MAX”.

Urząd oświadczył, że zachowa wyłączność do wydawania świadectw do czasu, gdy będzie w pełni przekonany, że “Boeing wdrożył w pełni funkcjonujące procesy kontroli jakości oraz weryfikacji”.

Decyzję FAA można postrzegać, jak próbę podjęcia działań zmierzających do mocno nadszarpniętej opinii instytucji. Od kwietnia br. FAA oraz Boeing są pod obstrzałem mediów za nieprawidłowości do jakich doszło przy certyfikacji maszyny, a w szczególności systemu MCAS. Jednak ten patologiczny problem nie leży tylko i wyłącznie po stronie agencji czuwających nad bezpieczeństwem lotnictwa, ale także rządów, które niewystarczająco dotują te instytucje.

Według "The Washington Post" firma już w 2016 roku, czyli dwa lata przed pierwszą katastrofą, wiedziała, że zamontowany w Maksie system ma poważną wadę. Ówczesny główny pilot techniczny projektu Boeing 737 pisał do innego pilota, że system "włącza się jak szalony" i że problem z nim jest "rażący". Tych opinii nie przekazano do amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), która miała dopuścić maszyny do służby. W 2017 roku MAX-y trafiły do linii lotniczych, a rok później doszło do pierwszej katastrofy tego modelu.

Kontrowersje dotyczące procesu certyfikacji MAX-ów doprowadziły do tego, że bardzo prawdopodobny staje się scenariusz, w którym urzędy lotnictwa cywilnego różnych krajów mogą zdecydować się na swoje własne, bardziej czasochłonne procesy badania zdatności modelu do lotów. Zdaniem ekspertów, najnowsze boeingi 737 mogą zostać przywrócone do lotów w Chinach nawet trzy miesiące później niż w Stanach Zjednoczonych

FAA wciąż przygląda się poprawkom

Amerykański urząd nadzorujący rynek lotniczy powtórzył także, że jeszcze nie zakończył przeglądu poprawek konstrukcyjnych boeingów 737 MAX oraz związanych z tym zmian w procesie szkolenia pilotów. W dalszym ciągu podążamy zgodnie z wytycznymi FAA oraz organów nadzoru na świecie. To one ustalą, kiedy osiągnięte są kamienie milowe oraz kiedy flota oraz program pilotów uzyskają certyfikację, tak aby MAX-y mogły bezpiecznie wrócić do służby - powiedział Gordon Johndroe, rzecznik prasowy Boeinga.

Na początku listopada Boeing stwierdził, że oczekuje, iż FAA zakończy uziemienie samolotów 737 MAX w okolicach połowy grudnia, nawet jeśli urząd nie zakończyłby przeglądu zmian w procesie szkolenia pilotów do połowy stycznia.

MAX-y 8 i 9 uziemione od marca br.

W ciągu ostatnich kilku tygodni Southwest Airlines, American Airlines, United Airlines oraz Air Canada poinformowały o uziemieniu MAX-ów do stycznia lub lutego 2020 roku. W Europie spore problem z MAX-ami ma Ryanair, który planował, że w lecie 2020 roku pasażerów będzie wozić 58 maszyn tego typu – te założenia już teraz zostały zweryfikowane o połowę.

MAX-y nie latają od marca tego roku. Problemy i pytania o bezpieczeństwo najnowszego wąskokadłubowego samolotu amerykańskiego producenta zaczęły się po katastrofie boeinga 737 MAX 8 linii Ethiopian Airlines, który wykonując rejs ET302 rozbił się wkrótce po starcie z lotniska w Addis Abebie. Katastrofa drugiego B737 MAX 8 (wcześniej rozbił się MAX linii Lion Air) doprowadziła do uziemienia tych samolotów przez władze lotnicze na całym świecie.  
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hyperloop One upada. I dobrze

Infrastruktura i lotniska

Hyperloop One upada. I dobrze

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2023

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Pasażer i linie lotnicze

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Mateusz Kieruzal 25 grudnia 2023

Itaka wsparła szkołę charytatywną na Zanzibarze

Biznes i przemysł

Itaka wsparła szkołę charytatywną na Zanzibarze

informacja prasowa 25 grudnia 2023

Zobacz również:

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Biznes i przemysł

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2022

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

Pasażer i linie lotnicze

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

inf. pras. oprac. PB 18 sierpnia 2019

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Prawo i polityka

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Aleksander Domański 07 lipca 2019

Pozostałe z wątku:

Hyperloop One upada. I dobrze

Infrastruktura i lotniska

Hyperloop One upada. I dobrze

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2023

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Pasażer i linie lotnicze

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Mateusz Kieruzal 25 grudnia 2023

Itaka wsparła szkołę charytatywną na Zanzibarze

Biznes i przemysł

Itaka wsparła szkołę charytatywną na Zanzibarze

informacja prasowa 25 grudnia 2023

Zobacz również:

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Biznes i przemysł

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2022

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

Pasażer i linie lotnicze

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

inf. pras. oprac. PB 18 sierpnia 2019

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Prawo i polityka

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Aleksander Domański 07 lipca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5