Enter Air pozyskał kolejnego boeinga B737-800. Samolot o tymczasowej rejestracji LY-BQM, który jest 31. maszyną w barwach linii, wylądował wczoraj (31 maja) wieczorem na Lotnisku Chopina. Dodatkowy samolot zwiększy możliwości przewozowe w sezonie letnim i pozwoli obsłużyć ruch turystyczny także na innych rynkach. Informacje o dostawie maszyny potwierdził nam zarząd polskiej linii czarterowej.
Samolot przyleciał z dwoma międzylądowaniami z lotniska Denpasar na Bali. Trasa przebazowania (30-31 maja) lotu LYBQM to: Denpasar (DPS) - Ćennaj (Chennai MAA) - Manama, Bahrajn (BAH) – Warszawa Lotnisko Chopina (WAW). W ciągu kilku najbliższych dni samolot ten zadebiutuje na siatce połączeń Entera, a po wpisaniu do polskiego rejestru statków powietrznych otrzyma rejestrację SP-ESN. To 22. B737-800 Entera i ogólnie 31. samolot w barwach linii.
Maszyna o oznaczeniu LN5184/MSN42805 i przyszłej rejestracji SP-ESN leasingowana jest, według internetowych baz danych, od firmy Carlyle Aviation Partners. Wspomniany B737 wyprodukowany został w listopadzie 2014 r., w którym to trafił do indyjskiej linii Jet Airways. Następnie po wycofaniu przez przewoźnika, w latach 2019-2020 samolot latał dla linii Vistara. Potem maszyna trafiła do Samoa Airways i latała tam w latach 2021-2022, aby wylądować w australijskiej linii REX Airlines na lata 2022-2024. Ostatecznie maszyna trafiła teraz do Enter Air, a na pokład, podobnie jak pozostałe B737-800, zabiera 189 pasażerów.
Przewoźnik wybiera po raz kolejny B737-800, ponieważ problemem staje się
miesięczna cena dzierżawy, która jest o ponad 100 tys. dolarów wyższa niż dwa/trzy lata temu, a przypadku nowych B737 MAX jeszcze wyższa. Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Aira, wielokrotnie wspominał na łamach naszego portalu, że jest duży popyt, pomimo tego, że ceny tak bardzo rosną. Dla rodzimej linii posiadanie floty złożonej tylko z 737 MAX jest zwyczajnie za drogie, mimo oszczędności jakie daje ten samolot w kwestii konsumpcji paliwa.
W nieoficjalnych rozmowach lessorzy przyznają, że problemy Boeinga i mała dostępność samolotów wywindowały ceny ostro w górę. Za B737-800 musimy zapłacić widełki 250-300 tys. dolarów miesięcznie. Natomiast leasing B737 MAX, to już koszt co najmniej 400 tys. dolarów miesięcznie, a momentami kwota ta oscyluje nawet w okolicach 450-460 tys. dolarów miesięcznie.
Flota przewoźnikaObecna flota Enter Air składa się aktualnie z 31 boeingów B737: 22 737-800NG i
dziewięciu 737-8 MAX. Dla Entera latają obecnie także dwa B737-800 wynajęte (ACMI) od słowackiej linii Air Explore (OM-FEX i OM-KEX). Jak wcześniej dowiedział się Rynek Lotniczy, podpisane zostały listy intencyjne na pozyskanie w 2025 r. dwóch B737-800 i jednego B737-8 MAX, ale nowych samolotów ma być jednak więcej. Pisaliśmy o tym w artykule "
Enter Air: Co najmniej trzy kolejne B737 w 2025". Z ostatnich informacji wynika, że do floty Entera mogą dołączyć cztery maszyny: jeden nowy B737-8 MAX oraz trzy używane B737-800NG.
Warto dodać, ze linia w tym roku świętowała 15 lat od pierwszego lotu z pasażerami. Więcej na ten temat w naszym artykule „
To już 15 lat polskiej linii Enter Air”.