Partner serwisu
Biznes i przemysł

Embraer: Dostawa trzeciego KC-390 i początek testów w locie A-29N dla Portugalii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Embraer i Siły Powietrzne Portugalii (FAP) świętowały ostatnio dwa ważne wydarzenia: dostawę trzeciego KC-390 Millennium oraz rozpoczęcie kampanii testów w locie A-29N, w ramach której odbył się historyczny wspólny lot obu samolotów.

Trzeci samolot KC-390 jest częścią umowy między firmą Embraer a rządem portugalskim, która ostatecznie doprowadzi do wprowadzenia do eksploatacji sześciu samolotów tego typu. Ponadto obie strony zamierzają uwzględnić w obecnej umowie 10 opcji zakupu na potrzeby potencjalnych przyszłych zakupów przez kraje europejskie lub członków NATO za pośrednictwem Portugalii, w ramach negocjacji międzyrządowych. Pozwoli to na zwiększenie interoperacyjności i współpracy z nowymi operatorami samolotów KC-390, co przyniesie korzyści w postaci zmniejszenia kosztów związanych ze szkoleniem, wsparciem logistycznym i cyklem życia, a także rosnącego zaangażowania i rozwoju portugalskiego klastra lotniczego.

- Postępy obu programów dają nam poczucie spełnienia i ogromną satysfakcję, które pozwalają nam realizować wizję stworzenia bardziej nowoczesnych, wydajnych i interoperacyjnych sił powietrznych. Dostawa trzeciego samolotu KC-390 zwiększy nasze możliwości operacyjne, a jednocześnie pozwoli nam zdobyć doświadczenie w zakresie eksploatacji samolotu, aby osiągnąć pełną zdolność operacyjną i wytyczyć nowe granice w zakresie wykorzystania tej platformy. Rozpoczęcie testów A-29N pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze do uzyskania wyjątkowej platformy, o konfiguracji idealnej dla portugalskich sił powietrznych, która udowodni swoje możliwości w zakresie zaawansowanego szkolenia i wykorzystania operacyjnego – powiedział generał dywizji João Nogueira, dyrektor programu KC-390 w portugalskich siłach powietrznych.

W grudniu 2024. r. portugalski MON podpisał kontrakt w sprawie zakupu 12 turbośmigłowych samolotów szkolno-bojowych A-29N Super Tucano, czyniąc ten kraj pierwszym klientem nowego wariantu tego samolotu. Wariant A-29N Super Tucano zawiera zaawansowaną awionikę, systemy łączności specyficzne dla NATO i inne nieujawnione nowe możliwości dostosowane do wymagań operacyjnych Força Aérea Portuguesa. Dzięki temu zakupowi Portugalia staje się pierwszym krajem, który będzie eksploatował A-29N, będąc liderem w zakresie przyjęcia bardzo wydajnej platformy zaprojektowanej do obsługi szerokiego zakresu nowoczesnych misji obronnych.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy w znaczący sposób przyczynić się do zwiększenia zdolności operacyjnych FAP zarówno dzięki samolotom KC-390, jak i A-29N. Ta dostawa i wspólny lot stanowią ważne kamienie milowe, które odzwierciedlają nasze zaangażowanie we wspieranie obronności Portugalii poprzez wydajne i innowacyjne rozwiązania, zawsze oparte na naszym silnym, długotrwałym partnerstwie – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.

C-390 w liczbach

Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.

Od momentu wejścia do eksploatacji w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r., w portugalskich siłach powietrznych w 2023 r. i węgierskich siłach powietrznych w 2024 r., samolot C-390 udowodnił swoją wszechstronność i wydajność. Obecna flota ma nalot ponad 16,5 tys. godzin, ze wskaźnikiem gotowości do misji na poziomie ponad 93 proc. i wskaźnikiem ukończenia misji powyżej 99 proc.

Oprócz nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także Brazylia, Czechy, Portugalia, Niderlandy z Austrią, Słowacja, Szwecja, Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym została Litwa. Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda samolot od kuchni, to możecie zobaczyć więcej w naszej fotorelacji z przelotu tym samolotem.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Condor zamawia kolejne airbusy A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Condor zamawia kolejne airbusy A330neo

Piotr Bożyk 18 lipca 2025

SWISS rozważa wycofanie A220-100. W tle ciągłe problemy z silnikami PW

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chce zmniejszyć zamówienie na airbusy A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Titan Airways: Pierwszy embraer E190LR już we flocie

Biznes i przemysł

Titan Airways: Pierwszy embraer E190LR już we flocie

Piotr Bożyk 12 lipca 2025

Embraer: 10 lat od pierwszego lotu KC-390 Millennium

Biznes i przemysł

Embraer C-390 coraz bliżej Polski. Czeski MON chce zakupić dwa takie samoloty

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Condor zamawia kolejne airbusy A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Condor zamawia kolejne airbusy A330neo

Piotr Bożyk 18 lipca 2025

SWISS rozważa wycofanie A220-100. W tle ciągłe problemy z silnikami PW

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air chce zmniejszyć zamówienie na airbusy A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Titan Airways: Pierwszy embraer E190LR już we flocie

Biznes i przemysł

Titan Airways: Pierwszy embraer E190LR już we flocie

Piotr Bożyk 12 lipca 2025

Embraer: 10 lat od pierwszego lotu KC-390 Millennium

Biznes i przemysł

Embraer C-390 coraz bliżej Polski. Czeski MON chce zakupić dwa takie samoloty

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij