Embraer i Siły Powietrzne Portugalii (FAP) świętowały ostatnio dwa ważne wydarzenia: dostawę trzeciego KC-390 Millennium oraz rozpoczęcie kampanii testów w locie A-29N, w ramach której odbył się historyczny wspólny lot obu samolotów.
Trzeci samolot KC-390 jest częścią umowy między firmą Embraer a rządem portugalskim, która ostatecznie doprowadzi do wprowadzenia do eksploatacji
sześciu samolotów tego typu. Ponadto obie strony zamierzają uwzględnić w obecnej umowie 10 opcji zakupu na potrzeby potencjalnych przyszłych zakupów przez kraje europejskie lub członków NATO za pośrednictwem Portugalii, w ramach negocjacji międzyrządowych. Pozwoli to na zwiększenie interoperacyjności i współpracy z nowymi operatorami samolotów KC-390, co przyniesie korzyści w postaci zmniejszenia kosztów związanych ze szkoleniem, wsparciem logistycznym i cyklem życia, a także rosnącego zaangażowania i rozwoju portugalskiego klastra lotniczego.
- Postępy obu programów dają nam poczucie spełnienia i ogromną satysfakcję, które pozwalają nam realizować wizję stworzenia bardziej nowoczesnych, wydajnych i interoperacyjnych sił powietrznych. Dostawa trzeciego samolotu KC-390 zwiększy nasze możliwości operacyjne, a jednocześnie pozwoli nam zdobyć doświadczenie w zakresie eksploatacji samolotu, aby osiągnąć pełną zdolność operacyjną i wytyczyć nowe granice w zakresie wykorzystania tej platformy. Rozpoczęcie testów A-29N pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze do uzyskania wyjątkowej platformy, o konfiguracji idealnej dla portugalskich sił powietrznych, która udowodni swoje możliwości w zakresie zaawansowanego szkolenia i wykorzystania operacyjnego – powiedział generał dywizji João Nogueira, dyrektor programu KC-390 w portugalskich siłach powietrznych.
W grudniu 2024. r. portugalski MON podpisał kontrakt w sprawie zakupu 12 turbośmigłowych samolotów szkolno-bojowych A-29N
Super Tucano, czyniąc ten kraj pierwszym klientem nowego wariantu tego samolotu. Wariant A-29N Super Tucano zawiera zaawansowaną awionikę, systemy łączności specyficzne dla NATO i inne nieujawnione nowe możliwości dostosowane do wymagań operacyjnych Força Aérea Portuguesa. Dzięki temu zakupowi Portugalia staje się pierwszym krajem, który będzie eksploatował A-29N, będąc liderem w zakresie przyjęcia bardzo wydajnej platformy zaprojektowanej do obsługi szerokiego zakresu nowoczesnych misji obronnych.
– Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy w znaczący sposób przyczynić się do zwiększenia zdolności operacyjnych FAP zarówno dzięki samolotom KC-390, jak i A-29N. Ta dostawa i wspólny lot stanowią ważne kamienie milowe, które odzwierciedlają nasze zaangażowanie we wspieranie obronności Portugalii poprzez wydajne i innowacyjne rozwiązania, zawsze oparte na naszym silnym, długotrwałym partnerstwie – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
C-390 w liczbach
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym została
Litwa. Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda samolot od kuchni, to możecie zobaczyć więcej w naszej
fotorelacji z przelotu tym samolotem.