Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Due diligence w Modlinie. Konflikt właścicielski narasta


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-02-12 09:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Due diligence w Modlinie. Konflikt właścicielski narasta
fot. Modlin flickr
W Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin rozpoczęło się długo zapowiadane badanie due diligence. Wykonuje je firma EY. – Nieprzypadkowe jest, że badanie jest przeprowadzane po dwóch latach blokowania inwestycji, choć same negocjacje z EY trwały 3 miesiące – komentuje dla Rynku Lotniczego wiceprezes zarządu lotniska, Marcin Danił.
Obecnie jedynym regularnym przewoźnikiem na lotnisku w Modlinie jest niskokosztowy Ryanair. Linii lotniczych w podwarszawskim porcie mogłoby być więcej, ale do tego, by pomieścić wciąż wzrastającą liczbę pasażerów i samolotów, potrzeba inwestycji w infrastrukturę. Czytaj: Modlin postawi terminal tymczasowy. Lotnisko walczy o przestrzeń dla pasażerów (WYWIAD)

Wojna o kredyt

Zarząd Modlina od lat zabiega o rozbudowę terminala pasażerskiego. Jednak na to, a konkretnie na kredyt pod tę inwestycję, nie chce zgodzić się jeden z udziałowców portu – spółka Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (PPL), właściciel Lotniska Chopina i większości portów regionalnych w Polsce.

– Gdyby w 2017 roku PPL zgodził się na rekomendowaną przez zarząd spółki i zaakceptowaną przez innych współwłaścicieli inwestycję, dziś Port Lotniczy Warszawa-Modlin zapewne starałby się o kredyt na ok 200 mln, by móc zbudować drugi pas startowy – tłumaczy portalowi Rynek Lotniczy Marcin Danił, wiceprezes zarządu.

Celem PPL-u jest windowanie innego lotniska na Mazowszu – Portu Lotniczego Radom – na pozycję portu komplementarnego, wobec wyczerpującego swoją przepustowość stołecznego Okęcia. – PPL od 2017 roku blokuje rozwój Portu w Modlinie. Wtedy też odrzucił plany rozwojowe przedstawione przez zarząd, przez co spółka nie mogła wypuścić obligacji, które sfinansowałyby inwestycje, mające na celu podwojenie obecnej przepustowości do około 6 mln pasażerów rocznie – dodaje Marcin Danił.

Analiza wykaże mniejszą wartość lotniska

Teraz z kolei dowiadujemy się, że w Modlinie rozpoczyna się due diligence, czyli badanie, które ma za zadanie poddać przedsiębiorstwo wielopłaszczyznowej analizie i pomoże ocenić jego kondycję finansową. Wykonuje je firma EY. Podobny projekt wykonała w ubiegłym roku brytyjska firma Arup, wyrokując, że bardziej niż modernizacja w Modlinie, opłacalnym jest zburzenie radomskiego portu i zbudowanie go od nowa oraz umieszczenie low costów właśnie tam.

Władze podwarszawskiego lotniska o podjęcie badania due diligence zabiegały już wcześniej, dlaczego więc to się dzieje dopiero teraz? Marcin Danił podejrzewa, że zwlekanie z podjęciem badania było celowe, aby PPL mógł wykazać mniejszą wartość lotniska i potwierdzić tezę o „złym zarządzaniu”. Czytaj: Modlin rozważa pozwanie PPL-u. „Szpikowski chce zamknąć port. Był nawet w Sanepidzie”

– Nie przypadkowe jest, że badanie jest przeprowadzane po dwóch latach blokowania inwestycji, co ciekawe same negocjacje z EY trwały 3 miesiące. Due diligence przeprowadzane teraz, w spółce, która miała blokowane przez dwa lata inwestycje ma na celu pokazanie zaniżonej wartości spółki – stwierdza Marcin Danił.

Najniższe koszty

Jednocześnie dodaje, że lotnisko w Modlinie od początku było projektowane jako lotnisko niskokosztowe i ma dziś najniższe koszty w Polsce – około 23 zł – w przeliczeniu na jednego pasażera. – To świetny wynik jak na jeden z najmłodszych portów lotniczych w Polsce. Plan biznesowy lotniska został tak skonstruowany, by lotnisko mogło zarabiać po osiągnięciu odpowiedniej liczby pasażerów. Dziś, przez brak inwestycji nie jesteśmy w stanie osiągnąć tej liczby, a za ten stan odpowiada jeden z właścicieli – PPL – podkreśla.

– Jak pokazują dane, mamy podobną ilość pasażerów jak np. lotnisko we Wrocławiu, przy dwa razy mniejszej ilości operacji lotniczych. To jasno pokazuje, jak duży potencjał jest w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin – podsumowuje wiceprezes zarządu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

Infrastruktura i lotniska

Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

Aleksander Domański 02 lutego 2019

Wild: Nie wiemy jakie niespodzianki czekają nas w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

Wild: Nie wiemy jakie niespodzianki czekają nas w Modlinie

Emilia Derewienko 30 listopada 2018

Small Planet: Okęcie jest coraz mniej przychylne czarterom (cz. 1)

Biznes i przemysł

Small Planet: Okęcie jest coraz mniej przychylne czarterom (cz. 1)

Magdalena Wosińska 21 września 2018

 

Kyiv czy Kiev? Spradź, dokąd leci Twój samolot

Pasażer i linie lotnicze

Kyiv czy Kiev? Spradź, dokąd leci Twój samolot

17 lutego 2019

A380: Niespełnione marzenie Airbusa

Biznes i przemysł

A380: Niespełnione marzenie Airbusa

16 lutego 2019

Rekordowy lotniczo rok Elona Muska

Biznes i przemysł

Rekordowy lotniczo rok Elona Muska

16 lutego 2019

Metro w Teheranie na straży rewolucji

Prawo i polityka

Metro w Teheranie na straży rewolucji

16 lutego 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5