Linie Delta Air Lines wybrały Airbusa na dostawcę nowoczesnych szerokokadłubowców. Przewoźnik zamówił wczoraj (12 stycznia) 20 maszyn A350-1000. Nowe airbusy dołączą do już obecnie użytkowanych A350 w wersji -900. Łącznie linia będzie użytkować 54 samoloty z rodziny A350.
Zamówienie Delty zawiera także opcje na kolejnych 20 samolotów tego typu. Dostawy nowych samolotów mają rozpocząć się z początkiem 2026 r., a zakończą około połowy 2030 r. Na razie przewoźnik nie przedstawił konfiguracji pokładu A350-1000. Obecnie użytkowane A350-900 posiadają konfiguracje dla 275, 306 i 339 pasażerów w trzech oraz czterech klasach podróży.
- Jesteśmy wdzięczni Delcie za stałe zaufanie do produktów Airbusa, które zaspokajają potrzeby tego przewoźnika. Delta była pierwszą amerykańską linią, która wdrożyła A350-900 i użytkuje je z wielkim sukcesem. Teraz zamawia A350-1000, model który otworzy przed nią i jej klientami jeszcze więcej możliwości. Jesteśmy dumni, że nasze samoloty obsługują całą imponującą globalną sieć Delty, bo ta znakomita linia ustanawia coraz wyższe poziomy rentowności operacyjnej - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komercyjnych w Airbusie.
Delta Air Lines użytkują już ponad 450 samolotów Airbusa ze wszystkich rodzin, od A220 do A350-900, a ponad 200 kolejnych maszyn mają zamówionych.
- A350-1000 będzie największym i najwydajniejszym samolotem we flocie Delty i stanowi ważny element naszej międzynarodowej ekspansji. Samolot uzupełni naszą flotę i zapewni naszym klientom lepszy komfort podróży dzięki większej liczbie miejsc premium i najlepszym w swojej klasie udogodnieniom, a także większym możliwościom przewozu ładunku cargo - powiedział Ed Bastian, prezes Delta Air Lines.
Po wdrożeniu A350-1000, Delta odniesie korzyści z wydajności operacyjnej tego samolotu: mniejszego zużycia paliwa i emisji spalin oraz niższych kosztów eksploatacji i obsług, a pasażerowie będą cieszyć się komfortem kabiny Airbus Airspace z jej przestronną i cichą przestrzenią, szerokimi siedzeniami, wysokimi sufitami i konfigurowalnym oświetleniem, zaprojektowanym z myślą o zmniejszeniu zmęczenia i jet-lagu spowodowanego zmianą stref czasowych podczas długich lotów.
Flota DeltyFlota Delta Air Lines składa się obecnie z 978 samolotów: 57 airbusów A319, 61 A320, 127 A321, 48 A321neo, 45 A220-100, 23 A220-300, 11 A330-200, 31 A330-300, 27 A330neo, 28 A350-900, 88 boeingów B717, 209 z rodziny B737NG, 111 B757-200, 16 B757-300, 44 B767-300ER oraz 21 B767-400ER.
Delta oczekuje na dostawę 332 samolotów:
77 airbusów A220-300,
107 A321neo, 12 A330-900neo, 16 A350-900, 20 A350-1000 oraz 100 boeingów B737 MAX 10.
A350-1000A350-1000 oferuje wszystkie zalety mniejszego wariantu -900, w tym oszczędność paliwa i komfortową kabinę Airspace, ale w nieco większym rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Najnowszy Airbus z rodziny A350 posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła oraz nowe sześciokołowe podwozie i silniki. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350XWB. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów). Zasięg największego samolotu z rodziny A350, to 16,1 tys. km.
Do końca 2023 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1206 samolotów A350: 904 A350-900, 252 A350-1000 oraz 50 maszyn A350F. Do 1 stycznia br. francuski producent dostarczył 585 maszyn 40 liniom lotniczym: 504 A350-900 oraz 81 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (63), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (47). Warto także dodać, że jubileuszowa
500. maszyna A350 została dostarczona pod koniec września 2022 r., w zeszłym roku zamówienia w programie
przekroczyły 1000 samolotów.