Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

„Cześć, giniemy!”. Mija 35 lat od największej katastrofy w historii polskiego lotnictwa cywilnego


Wstecz Dalej

Autor:

Grzegorz Rekiel

Data publikacji:
2022-05-09 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

„Cześć, giniemy!”. Mija 35 lat od największej katastrofy w historii polskiego lotnictwa cywilnego
Ił-62M SP-LGB na lotnisku w Nowym Jorku fot. Felix Goetting
Heroicznie walczyli z awarią silników, dekompresją, pożarem oraz usterkami hydraulicznymi, ale w trakcie podchodzenia do lądowania awaryjnego, stracili kontrolę nad maszyną – dzisiaj (poniedziałek, 9 maja) przypada 35. rocznica katastrofy lotniczej w Lesie Kabackim.
Była to największa katastrofa w historii polskiego lotnictwa cywilnego – zginęły w niej 183 osoby: 172 pasażerów i 11 członków załogi. Portal haloursynowow.pl podaje, że w tym roku, podobnie jak w 2020 i 2021 roku, z powodu pandemii Covid-19, nie zostaną zorganizowane uroczystości upamiętniające ofiary tragedii. – Odbędą się natomiast msze święte w intencji ofiar katastrofy, jedna z zostanie odprawiona w archikatedrze św. Jana na Starym Mieście o godzinie 19 – czytamy na łamach portalu.

Przypomnijmy, że 9 maja 1987 roku na pokładzie Iła-62 „Tadeusz Kościuszko” lecącego z Warszawy do Nowego Jorku, doszło do: awarii silników, dekompresji, pożaru oraz usterek hydraulicznych. Problemy zaczęły się 23 minuty po starcie z polskiej stolicy, kiedy maszyna znajdowała się nad miejscowością Warlubie w województwie kujawsko-pomorskim. Kapitan Zygmunt Pawlaczyk podjął decyzję o zawróceniu samolotu do Warszawy, choć przez pewien czas rozważana była możliwość awaryjnego lądowania na lotnisku w Modlinie.

Załoga i pasażerowie znaleźli się w dramatycznym położeniu - kapitan Pawlaczyk jedynie częściowo kontrolował trajektorię lotu maszyny, ponieważ w wyniku awarii uszkodzony został ster wysokości. Z powodu usterek hydraulicznych nie wysunęło się podwozie, a załoga miała problem z awaryjnym zrzutem paliwa.

O godzinie 11.12, kiedy Ił62 znajdował się w odległości kilku kilometrów od Okęcia, kapitan Pawlaczyk całkowicie utracił kontrolę nad maszyną, która rozbiła się w Lesie Kabackim, na południu Warszawy. Zginęły wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie samolotu.

Badaniem przyczyn tragedii zajęła się komisja, w której skład weszli m.in. przedstawiciele ówczesnego rządu PRL oraz eksperci ds. lotnictwa. Jak podaje serwis historyczny dzieje.pl bezpośrednią przyczyną katastrofy była "awaria łożyska podpory pośredniej wału silnika". – Na skutek zatarcia łożyska i miejscowego przyrostu temperatury doszło do pęknięcia wału podczas zwiększenia mocy silnika. Wobec braku mechanicznego połączenia turbiny ze sprężarką doszło do rozkręcenia się i rozpadnięcia turbiny jednego z silników na lewej burcie samolotu – czytamy w artykule.

Katastrofa w Lesie Kabackim była wydarzeniem mocno zakorzenionym w polskiej kulturze, do historii przeszły słowa „Dobranoc, do widzenia! Cześć giniemy!” wypowiedziane przez pilotów na kilka sekund przed śmiercią. Tragedia została opisana m.in. w książce Marka Sarjusza- Wolskiego „Cisza po życiu”, w której autor zebrał wspomnienia bliskich ofiar katastrofy.

Jedną z dziennikarek, która pracowała na miejscu tragedii, była Monika Olejnik, wówczas związana z Programem Trzecim Polskiego Radia. – Widok był makabryczny. Chciałam to wymazać ze swojej pamięci, bo to był szok. Miałam ogromny żal do kierownictwa, że mnie tam wysłali, ale nie mieli innego wyjścia, bo jako jedyna byłam wtedy na dyżurze – wspominała Olejnik w jednym z programów dokumentalnych Telewizji Polskiej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Nowy podatek na Węgrzech uderzy w PLL LOT

Prawo i polityka

Nowy podatek na Węgrzech uderzy w PLL LOT

Redakcja/inf. pras. 07 czerwca 2022

PLL LOT zainaugurowały rejsy do Kosowa

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT zainaugurowały rejsy do Kosowa

Rafał Dybiński 06 czerwca 2022

Embraer E190 SP-LMF LOT-u już lata z pasażerami

Pasażer i linie lotnicze

Embraer E190 SP-LMF LOT-u już lata z pasażerami

Avgeek 04 czerwca 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5