Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

„Cześć, giniemy!”. Mija 35 lat od największej katastrofy w historii polskiego lotnictwa cywilnego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
„Cześć, giniemy!”. Mija 35 lat od największej katastrofy w historii polskiego lotnictwa cywilnego
fot. Felix GoettingIł-62M SP-LGB na lotnisku w Nowym Jorku
Heroicznie walczyli z awarią silników, dekompresją, pożarem oraz usterkami hydraulicznymi, ale w trakcie podchodzenia do lądowania awaryjnego, stracili kontrolę nad maszyną – dzisiaj (poniedziałek, 9 maja) przypada 35. rocznica katastrofy lotniczej w Lesie Kabackim.

Była to największa katastrofa w historii polskiego lotnictwa cywilnego – zginęły w niej 183 osoby: 172 pasażerów i 11 członków załogi. Portal haloursynowow.pl podaje, że w tym roku, podobnie jak w 2020 i 2021 roku, z powodu pandemii Covid-19, nie zostaną zorganizowane uroczystości upamiętniające ofiary tragedii. – Odbędą się natomiast msze święte w intencji ofiar katastrofy, jedna z zostanie odprawiona w archikatedrze św. Jana na Starym Mieście o godzinie 19 – czytamy na łamach portalu.

Przypomnijmy, że 9 maja 1987 roku na pokładzie Iła-62 „Tadeusz Kościuszko” lecącego z Warszawy do Nowego Jorku, doszło do: awarii silników, dekompresji, pożaru oraz usterek hydraulicznych. Problemy zaczęły się 23 minuty po starcie z polskiej stolicy, kiedy maszyna znajdowała się nad miejscowością Warlubie w województwie kujawsko-pomorskim. Kapitan Zygmunt Pawlaczyk podjął decyzję o zawróceniu samolotu do Warszawy, choć przez pewien czas rozważana była możliwość awaryjnego lądowania na lotnisku w Modlinie.

Załoga i pasażerowie znaleźli się w dramatycznym położeniu - kapitan Pawlaczyk jedynie częściowo kontrolował trajektorię lotu maszyny, ponieważ w wyniku awarii uszkodzony został ster wysokości. Z powodu usterek hydraulicznych nie wysunęło się podwozie, a załoga miała problem z awaryjnym zrzutem paliwa.

O godzinie 11.12, kiedy Ił62 znajdował się w odległości kilku kilometrów od Okęcia, kapitan Pawlaczyk całkowicie utracił kontrolę nad maszyną, która rozbiła się w Lesie Kabackim, na południu Warszawy. Zginęły wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie samolotu.

Badaniem przyczyn tragedii zajęła się komisja, w której skład weszli m.in. przedstawiciele ówczesnego rządu PRL oraz eksperci ds. lotnictwa. Jak podaje serwis historyczny dzieje.pl bezpośrednią przyczyną katastrofy była "awaria łożyska podpory pośredniej wału silnika". – Na skutek zatarcia łożyska i miejscowego przyrostu temperatury doszło do pęknięcia wału podczas zwiększenia mocy silnika. Wobec braku mechanicznego połączenia turbiny ze sprężarką doszło do rozkręcenia się i rozpadnięcia turbiny jednego z silników na lewej burcie samolotu – czytamy w artykule.

Katastrofa w Lesie Kabackim była wydarzeniem mocno zakorzenionym w polskiej kulturze, do historii przeszły słowa „Dobranoc, do widzenia! Cześć giniemy!” wypowiedziane przez pilotów na kilka sekund przed śmiercią. Tragedia została opisana m.in. w książce Marka Sarjusza- Wolskiego „Cisza po życiu”, w której autor zebrał wspomnienia bliskich ofiar katastrofy.

Jedną z dziennikarek, która pracowała na miejscu tragedii, była Monika Olejnik, wówczas związana z Programem Trzecim Polskiego Radia. – Widok był makabryczny. Chciałam to wymazać ze swojej pamięci, bo to był szok. Miałam ogromny żal do kierownictwa, że mnie tam wysłali, ale nie mieli innego wyjścia, bo jako jedyna byłam wtedy na dyżurze – wspominała Olejnik w jednym z programów dokumentalnych Telewizji Polskiej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5