Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Boeing na drodze do utraty tytułu największego producenta lotniczego


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-07-12 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Boeing na drodze do utraty tytułu największego producenta lotniczego
fot. Boeing Media
Wszystko wskazuje na to, że w tym roku Boeing straci tytuł największego producenta lotniczego świata. Dane za pierwsze półrocze pokazują 37-proc. spadek dostaw, za którym stoi przedłużające się uziemienie boeingów 737 MAX, informuje Reuters. 
Spadek dostaw samolotów w pierwszym półroczu o 37 proc. rdr, to nie jedyna zła wiadomość dla amerykańskiego koncernu – w tym samym okresie rosło tempo dostaw samolotów Airbusa, głównego rywala Boeinga. Jak poinformował w piątek Reuters, powołując się na swoje źródła, od początku stycznia do końca czerwca Airbus dostarczył 389 samolotów, czyli o 28 proc. więcej niż przed rokiem. 

Boeing obniża tempo produkcji MAX-ów

Napływające dane dotycząc dostaw, wskazują na to, że w skali całego roku, po raz pierwszy od ośmiu lat, dostawy boeingów będą niższe niż dostawy airbusów. Ten scenariusz staje się coraz bardziej prawdopodobny po tym, gdy niedawno wyszedł na jaw kolejny problem dotyczący MAX-ów, tym razem z autopilotem maszyn. Obecnie termin powrotu nowych boeingów 737 do służby został przesunięty do końca września, co burzy plany operacyjne przewoźników użytkujących samoloty, co zapewne będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami Boeinga. 

Aby radzić sobie z następstwami uziemienia, takimi jak m.in. konieczność znalezienia miejsc do parkowania wyprodukowanych maszyn, Boeing zdecydował się na zmniejszenie tempa produkcji modelu 737 MAX z 52 do 42 maszyn miesięcznie, co w pierwszym kwartale tego roku kosztowało koncern 1 mld dolarów. Seth Seifman, analityk J.P. Morgan sugerował, że najnowsze opóźnienie przywrócenia MAX-ów do służby może skutkować kolejnymi stratami w planowanych przychodach, przekładającymi się na obniżenie marż Boeinga osiąganych na projekcie 737 MAX. W tym samym czasie pojawiają się doniesienia z branży mówiące, że prawdopodobne jest zwiększenie tempa produkcji airbusów A320neo, konkurencyjnego modelu oferowanego przez Airbusa. 

Zła passa Boeinga, która trwa od marca 


Dostawy boeingów 737 MAX zostały zatrzymane w marcu, po katastrofie samolotu w barwach Ethiopian Airlines, w której zginęło 157 osób. Od tamtej pory Boeingowi nie udało się zdobyć ani jednego nowego zamówienia na samoloty z rodziny 737 MAX, choć kilku przewoźników podpisało listy intencyjne w sprawie zakupu tych maszyn. Najbardziej znaczącym wyrazem tego typu poparcia udzielonego Boeingowi była deklaracja koncernu IAG chęci kupna 200 sztuk MAX-ów, podczas targów lotniczych w Paryżu. 

Kilkoro analityków obniżyło swoje szacunki dotyczące prognozowanych dostaw boeingów 737 MAX w tym roku, a wielu z nich nie spodziewa się, że samoloty trafią do klientów wcześniej niż w grudniu tego roku. W ubiegłym miesiącu Sheila Kahyaoglu analityczka Jefferies ogłosiła, że nie spodziewa się żadnych dostaw MAX-ów w II oraz III kw. 2019 r., a liczba dostaw maszyn w tym roku zamknie się w liczbie 236 sztuk. W ubiegłym roku Boeing dostarczył 580 boeingów 737.

W pierwszej połowie roku, łączne zamówienia netto Boeinga wynosiły minus 119, podczas gdy Airbus od początku stycznia do końca czerwca zdobył 88 zamówień netto, wylicza Reuters. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Boeing: Menedżer zarządzający programem 737MAX odchodzi na emeryturę

Biznes i przemysł

Boeing: Menedżer zarządzający programem 737MAX odchodzi na emeryturę

Aleksander Domański 12 lipca 2019

Somon Air chce zmienić zamówienie z MAX-a na 737-800

Biznes i przemysł

Somon Air chce zmienić zamówienie z MAX-a na 737-800

Aleksander Domański 11 lipca 2019

Flyadeal rezygnuje z 737 MAX i zamawia A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Flyadeal rezygnuje z 737 MAX i zamawia A320neo

Piotr Bożyk 09 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5