Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2021-11-05 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
Fot. ATR Aircraft
ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
ATR świętuje swoje 40-lecie i chce kształtować przyszłość lotnictwa regionalnego
ATR obchodził wczoraj (4 listopada) 40-lecie swojego istnienia, świętując przełomowe wydarzenia dla lotnictwa regionalnego w ciągu ostatnich czterech dekad. Wiodący na rynku producent samolotów turbośmigłowych wykorzysta ten kamień milowy, aby spojrzeć w przyszłość, kontynuując wdrażanie innowacyjnych i zrównoważonych technologii do swoich samolotów.
Dokładnie 4 listopada 1981 r. partnerzy-założyciele ATR - francuska firma Aerospatiale i włoska Aeritalia - podpisali umowę, która przypieczętowała wspólne dążenie do wyprodukowania samolotu zaprojektowanego z myślą o połączeniach regionalnych. Początkowo zakładano zakup tylko kilkuset samolotów, a 40 lat później rodzina ATR liczy już cztery wersje, a firma ATR sprzedała ponad 1800 samolotów. Trwały sukces programu wynika z projektu, który ustanowił punkt odniesienia w dziedzinie innowacji, po raz pierwszy wykorzystując materiały kompozytowe. Ten początkowy skok technologiczny został od tego czasu uzupełniony przez zaangażowanie firmy w ciągły rozwój, integrację nowych technologii, które przynoszą wymierne korzyści zarówno pasażerom, jak i operatorom.

Spalając o 40 proc. mniej paliwa, emitując o 40 proc. mniej CO2 niż regionalne odrzutowce i mogąc obsługiwać najbardziej wymagające drogi startowe na świecie, ATR jest najlepszym samolotem do zapewnienia niezbędnej łączności w sposób zrównoważony. Połączenie oszczędności paliwa i wszechstronności sprawia, że ATR jest idealnym narzędziem do zapewnienia regionalnej łączności z lokalnymi społecznościami, wspierając ludzi w kontaktach biznesowych, edukacyjnych, zdrowotnych i rekreacyjnych.

ATR zbudował mocne fundamenty, dzięki którym może wejść w kolejną fazę rozwoju lotnictwa regionalnego i wyznaczył ambitne cele na nadchodzące lata:

  • Latanie na 100% zrównoważonych paliwach lotniczych (SAF) do 2025 r.
  • Dostarczenie ATR 42-600S w wersji krótkiego startu i lądowania do 2025 r. i umożliwienie połączenia z 500 dodatkowymi lotniskami z krótkimi pasami startowymi
  • Rozszerzenie oferty regionalnych samolotów towarowych o model ATR72-600F, co pozwoli na zaspokojenie zapotrzebowania na 460 regionalnych samolotów towarowych w ciągu najbliższych 20 lat.
- Nasza historia to historia innowacji i postępu. Przez cztery dekady zapewnialiśmy łączność i możliwości ekonomiczne w odległych regionach na całym świecie. Co najważniejsze, przez kolejne 40 lat będziemy nadal wprowadzać zmiany, łącząc ludzi, firmy i lokalne społeczności w zrównoważony sposób. Będziemy wspierać naszych klientów, dostarczając im najnowsze dostępne technologie, torując drogę dla bezemisyjnego lotnictwa do 2050 roku - powiedział Stefano Bartoli, prezes zarządu ATR Aircraft.

Głównymi produktami ATR Aircraft są samoloty ATR 42 i  ATR 72, a ostatnio także ATR 42-600 STOL i ATR 72 Freighter. ATR dostarczył ponad 1600 samolotów do 200 operatorów i linii lotniczych w ponad 100 krajach, które wylatały do tej pory 36 mln godzin. Co osiem sekund gdzieś na świecie startuje samolot tego producenta. Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 29 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (27 proc.), Ameryka Północna (14 proc.), Ameryka Południowa (10 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.). Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają samoloty ATR-a, to zapraszamy Was do obejrzenia naszych zdjęć z linii montażu końcowego tych samolotów w Tuluzie.

Kartka z kalendarza

Dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce prawie 36 lat temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 r. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce prawie 32 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 r. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair.

Od ponad 30 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r.

Historia ATR-ów w Polsce

Przez floty różnych polskich przewoźników przewinęło się łącznie 35 ATR-ów. Najwięcej rzecz jasna przez dawny Eurolot, bo aż 23 sztuki: 10 ATR-ów 72 i 13 ATR-ów 42. Eurolotowskie ATR-y 72 jednak w pierwszej kolejności były dostarczane do PLL LOT. Dopiero po utworzeniu spółki Eurolot w 1997 r. trafiły pod nowe skrzydła. Pierwszy ATR z polską rejestracją wylądował 1 sierpnia 1991 r., a był nim ATR 72-200 SP-LFA.

Dwa samoloty ATR 42-300 latały w White Eagle Aviation, po jednym w Globus Aviation i JetAir. Cztery ATR-y gościły także w OLT Express Regional. Do tej pory jedynym polskim użytkownikiem ATR-ów pozostaje Sprint Air, mający we flocie siedem sztuk ATR-ów 72. Jako ciekawostkę warto dodać, że ATR 42-300 o rejestracji SP-KTR jest samolotem, który zwiedził najwięcej polskich linii zaczynając od Globus Aviation przez JetAir po OLT Express Regional.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

Silk Way West Airlines zamówiły dwa airbusy A350F

Biznes i przemysł

Silk Way West Airlines zamówiły dwa airbusy A350F

29 czerwca 2022

Gigaterminal w Małaszewiczach bez pieniędzy z UE

Prawo i polityka

Gigaterminal w Małaszewiczach bez pieniędzy z UE

29 czerwca 2022

Polsko-koreańskie rozmowy w Seulu o CPK

Biznes i przemysł

Polsko-koreańskie rozmowy w Seulu o CPK

29 czerwca 2022

PAŻP: Spór z kontrolerami oficjalnie zakończony

Prawo i polityka

PAŻP: Spór z kontrolerami oficjalnie zakończony

29 czerwca 2022

Rzeszów: Popularny kierunek znów będzie dostępny z Jasionki

Pasażer i linie lotnicze

Rzeszów: Popularny kierunek znów będzie dostępny z Jasionki

29 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5