Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2018-09-17 13:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
fot. Piotr Bożyk
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Jak wygląda linia montażu końcowego ATR-a (ZDJĘCIA)
Pewnie wielu z fanów lotnictwa zastanawiało się jak wygląda proces montażu samolotów ATR, znanych nam kiedyś bardzo dzięki rodzimemu Eurolotowi. Przy okazji mojego ostatniego pobytu w Tuluzie, miałem okazję zobaczyć jak wygląda linia montażu końcowego tzw. station 45 słynnych turbośmigłowych samolotów ATR-a. Zapraszam na fotorelację!
Ponad 1400 dostarczonych samolotów

Do tej pory producent dostarczył nieco ponad 1400 turbośmigłowych samolotów. Było to nie lada wyczynem, ale ATR oczywiście sprostał wyzwaniu. Wymagało to niezwykłych umiejętności organizacyjnych na całym świecie, co podkreśla wysoki poziom zaufania między ATR-em a setkami dostawców. Muszą oni nie tylko wyprodukować części, ale także dostarczyć je w określonym momencie na linię montażu końcowego w Tuluzie. W tej kwestii czas jest kluczowym czynnikiem, ponieważ w tym biznesie każda część pasuje do niezwykle skomplikowanej układanki. Końcowym rezultatem jest nowy turbośmigłowy ATR, gotowy na czas, aby jego klient mógł rozpocząć zaplanowaną eksploatację. Poniżej przedstawimy Wam cały proces montażu!

Linia montażu końcowego w Tuluzie

Południowa część tej hali, jedna z najstarszych przy tuluskim lotnisku, została zbudowana w 1936 r. Była częściowo zniszczona podczas II wojny światowej w 1944 r. Natomiast północna jej część zbudowana w 1948 r. jest wyższa. Od tego czasu hala bez przerwy jest wykorzystywana do produkcji samolotów. Przed ATR-em montowano w jej murach przed wojną L'atelier Dewoitine D.520, a po niej pasażerskiego SNCASE S.E.2010 Armagnac, transportową maszynę Transall czy słynną pasażerską Caravelle.

12 miesięcy do dostawy

Na rok przed przekazaniem nowego turbośmigłowego samolotu klientowi, partnerzy i dostawcy ATR rozpoczynają produkcję wszystkich niezbędnych elementów. We Włoszech Alenia Aermacchi przygotowuje produkcję kluczowych części do nowego turbośmigłowca: kadłuba (części przedniej i środkowej – trzy segmenty) w Pomigliano d'Arco, koło Neapolu, natomiast w Foggi produkowany jest statecznik pionowy i poziomy.

Najważniejsze części tylnego kadłuba (dwa segmenty) są produkowane w Xian w Chinach, Firma XAC rozpoczyna również prace nad zewnętrzną metalową skrzynką skrzydłową dla ATR 42. W tym samym czasie we Francji rozpoczyna się praca na elementarnych częściach skrzyni centralnej, która będzie dalej zmontowana przez MBDA w Bourges, a Airbus Nantes rozpoczyna prace nad zewnętrznymi skrzynkowymi kompozytowymi panelami z włókna węglowego dla ATR-a 72.

Dostawa za 10 miesięcy

W głównym zakładzie Alenia Aermacchi (grupa Leonardo) w Pomigliano d'Arco następuje montaż wszystkich segmentów kadłuba w jedną całość. Po czym drogą morską i transportem lądowym wysyłane są do Tuluzy. Transport kadłubów zajmuje dwa dni.

Sześć miesięcy do dostawy


Części skrzydeł montowane są razem, aby utworzyć główne podzespoły, które są połączone w jedną całość w Bordeaux przez EADS Sogerma. Całe skrzydła są przewożone transportem drogowym do Tuluzy w ciągu ośmiu godzin. Razem ze skrzydłami rozpoczyna się produkcja śmigieł z sześcioma łopatami. Produkowane są one na północy regionu Tuluzy przez firmę Ratiera Figeaca. Ich transport na linię montażu końcowego trwa 3 godziny.

Pół roku przed dostawą rozpoczyna się także produkcja silników w Kanadzie przez firmę Pratt & Whitney. Gotowe silniki o oznaczeniu PW127M są wysyłane do Francji drogą lotniczą.

Dostawa za trzy miesiące

Gotowy kadłub wraz z podwoziem jedzie z fabryki w Pomigliano d'Arco do portu Civitavecchia. Stamtąd na statku wyrusza w dwudniową podróż do Barcelony. Po dwóch dniach dociera do portu w Barcelonie i dalej rusza w jednodniową podróż specjalnym konwojem drogowym do Tuluzy. W sumie ta ostatnia część zajmuje cztery godziny.

Natomiast silniki trafiają drogą powietrzną do Paryża, a stamtąd ciężarówkami na linię montażu do Tuluzy. Całkowity czas transportu nowych jednostek napędowych to cztery dni.

Dwa i pół miesiąca do dostawy


Gdy wszystkie części samolotu dotrą do Tuluzy, rozpoczyna się ostatni etap montażu samolotu. Linia montażu końcowego podzielona jest na dwie części A i B z różnymi stacjami, na których wykonywane są określone zadania. Linia A składa się z 10 stacji o oznaczeniach: P47, P25s, P50s, P50, P45, P45s, P22, P22s, P24, oraz HC1. Kluczowe stanowisko tej linii, to P45, czyli miejsce łącznia skrzydeł z kadłubem, a także P45s gdzie instalowane są silniki maszyny. Samolot przechodzi następnie do miejsca prób w celu przeprowadzenia testów systemów i czujników pokładowych. To wszystko trwa łącznie sześć tygodni. Następnie samolot jest malowany.

Tydzień po malowaniu samolotu rozpoczyna się instalacja wnętrza maszyny. Dostosowanie kokpitu i kabiny pasażerskiej trwa maksymalnie trzy tygodnie, aby jeszcze szybciej spełnić specyficzne wymagania klientów. Wszystko to ma miejsce na drugiej części linii montażu. Linia B składa się z 11 stacji o oznaczeniach B1, B2, B3, B4, B5, B6, B10, B11, B12, B13, B14.

Dostawa za tydzień

Tydzień przed dostawą samolot przechodzi pierwsze uruchomienie i testy silników, a następnie wykonuje pierwszy lot techniczny. Przed dostawą zwykle odbywają się cztery loty testowe. Wydaje się, że jest to stosunkowo niewielka liczba, ale w zupełności wystarcza. Podczas lotu próbnego, samolot jest sprawdzany do granic swoich możliwości, testując wszystko co tylko się da. Ostatni lot testowy to tzw. customer acceptance flight czyli lot, podczas którego linia lub lessor potwierdzają zgodność zamówionego samolotu ze stanem faktycznym. Wszystkie czynności związane z odbiorem i akceptacją maszyny mają miejsce w tzw. delivery center czyli centrum dostaw ATR-a. To budynek przy płycie lotniskowej gdzie znajdują się specjalne sale dla klientów, firm leasingowych, którzy odbierają nowe samoloty.

Dzień dostawy

Wszystko prowadzi do tej szczególnej daty. Świadectwo zdatności do lotu zostaje przekazane klientowi, który następnie przyjmuje dostawę nowego samolotu. Następnie maszyna udaje się w tzw. delivery flight czyli lot dostawczy, który czasem dla wielu klientów spoza Europy, to nie lada wyzwanie logistyczne z kilkoma międzylądowaniami.

Informacyjnie o ATR

ATR (Aerei da Trasporto Regionale lub Avions de transport régional) to francusko-włoski producent samolotów z siedzibą na terenie lotniska Tuluza w Blagnac we Francji. Spółka joint venture została założona w 1981 roku przez ówczesne francuskie Aérospatiale z Francji (obecnie Airbus) i włoskie Aeritalia (obecnie Leonardo). Jego głównymi produktami są samoloty ATR 42 i ATR 72. ATR dostarczył ponad 1400 samolotów do 200 operatorów w ponad 100 krajach, które wylatały do tej pory 30 mln godzin. Co osiem sekund gdzieś na świecie startuje samolot tego producenta.

Dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce prawie 33 lata temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 roku. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce prawie 29 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 roku. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair. Od ponad 30 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r.

Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 29 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (27 proc.), Ameryka Północna (14 proc.), Ameryka Południowa (10 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.)

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Paris Air Show w obiektywie Rynku Lotniczego

Biznes i przemysł

Paris Air Show w obiektywie Rynku Lotniczego

Piotr Bożyk 01 lipca 2019

TAROM zamawia dziewięć ATR-ów 72-600

Pasażer i linie lotnicze

TAROM zamawia dziewięć ATR-ów 72-600

Piotr Bożyk 28 czerwca 2019

Podsumowanie zamówień Paris Air Show 2019

Biznes i przemysł

Podsumowanie zamówień Paris Air Show 2019

Piotr Bożyk 26 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5