ATR ogłosił w Paryżu, że linia JSX zamierza rozpocząć eksploatację samolotów ATR pod koniec tego roku. Ta wielokrotnie nagradzana publiczna czarterowa linia początkowo wynajmie dwa ATR-y 42-600, aby rozszerzyć swoją ofertę usług typu hop-on, docierając m.in. do słabo obsługiwanych lotnisk w całych Stanach Zjednoczonych. JSX chce posiadać flotę 25-30 ATR-ów do końca obecnej dekady.
Eksploatacja samolotów ATR będzie wspierana przez kompleksową umowę serwisową ATR Global Maintenance Agreement, która ma na celu maksymalizację dostępności i niezawodności samolotów. Według pojawiających się informacji nowe dwa ATR-y 42 dotrą do linii w październiku tego roku.
JSX zaoferuje swoim klientom konfigurację premium, która jest częścią kolekcji
kabin ATR HighLine, charakteryzującą się przestronnym wnętrzem, z planami certyfikacji i instalacji szybkiego łącza
internetowego Starlink. Samolot będzie wyposażony w 30 foteli premium, oferujących przestrzeń na nogi klasy biznes, bezpłatne napoje i wykwintne przekąski podczas lotu.
- ATR -600 zapewni JSX dostęp do ponad tysiąca nowych lotnisk, rozszerzając dostęp do niezawodnych publicznych lotów czarterowych w całych Stanach Zjednoczonych. Wiele z tych lotnisk było do tej pory zarezerwowanych wyłącznie dla osób, które miały środki na prywatne loty. Jestem przekonany, że nasi klienci pokochają samoloty ATR nie tylko ze względu na różnorodność nowych tras, które JSX może obsługiwać, ale także ze względu na cichą kabinę i wygodne siedzenia – powiedział Alex Wilcox, prezes i dyrektor generalny JSX.
Ogłoszenie to wyznacza kierunek przyszłego rozwoju zarówno dla JSX, jak i ATR, wraz z listem intencyjnym dotyczącym 15 nowych samolotów (+10 opcji) wyposażonych w kabinę HighLine. Będą to samoloty ATR 42-600 z 30 fotelami premium oraz byś może dołączą ATR 72-600 z 30 fotelami w klasie biznes. Partnerstwo to oznacza wejście ATR na prężny rynek czarterów publicznych w Stanach Zjednoczonych, otwierając drogę do nowych możliwości tras dzięki wiodącej w branży wydajności lotniskowej, cichszym silnikom i niższym, bardziej efektywnym kosztom operacyjnym.
– Cieszymy się, że możemy powitać JSX jako nowego operatora ATR i obserwować, jak nasze samoloty wchodzą na nowy, dynamiczny segment rynku w Stanach Zjednoczonych. Unikalny model JSX, łączący ekskluzywność podróży jak prywatnym samolotem z wydajnością lotnictwa regionalnego, idealnie pasuje do naszej kolekcji kabin ATR HighLine. Partnerstwo to podkreśla rosnące zapotrzebowanie na niskoemisyjne, wysokiej klasy podróże lotnicze, napędzane niezrównaną wydajnością technologii turbośmigłowej – powiedziała Nathalie Tarnaud-Laude, dyrektor generalny ATR.
Linia JSX i jej flotaZałożona w 2016 r. firma JSX jest publiczną usługą lotów czarterowych typu „hop-on”, która zapewnia szybszą obsługę na ziemi, większy komfort w powietrzu i konkurencyjne ceny. Oferując wygodne loty między dedykowanymi, pozbawionymi tłumów prywatnymi terminalami, ten wielokrotnie nagradzany przewoźnik lotniczy został uznany przez Travel + Leisure za najlepszą krajową linię lotniczą w konkursie World’s Best Awards 2024 i jest także jedyną na świecie regionalną linią, która przez cztery lata z rzędu otrzymała pięć gwiazdek od Airline Passenger Experience Association (APEX) w 2025 r.
Publiczna linia czarterowa to rodzaj usługi lotniczej, w ramach której organizator wycieczek lub firma czarteruje cały samolot, a następnie sprzedaje poszczególne miejsca w tym samolocie bezpośrednio lub za pośrednictwem biur podróży. W przeciwieństwie do tradycyjnych linii lotniczych obsługujących regularne połączenia, publiczne czartery nie są częścią regularnego rozkładu lotów i często są organizowane w związku z konkretnymi wydarzeniami, miejscami docelowymi lub pakietami turystycznymi.
JSX obsługuje około 140 lotów czarterowych dziennie do 27 miejsc wypoczynkowych i biznesowych w Arizonie, Kalifornii, Kolorado, Florydzie, Nevadzie, Nowym Meksyku, Nowym Jorku, Teksasie i Meksyku. Przewoźnik obsługuje obecnie flotę 48 samolotów z rodziny embraerów ERJ i zatrudnia ponad tysiąc osób.
Ogólnie flota linii składa się z 75 embraerów ERJ: 15 ERJ-135 oraz 60 ERJ-145 (w tym 27 zaparkowanych na dłuższy postój). Przewoźnik oczekuje na dostawę 25 samolotów: 15 ATR-ów 42-600 oraz 10 opcji na ATR-y 72-600.