Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus wycofał kolejną maszynę BelugaST (4)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Airbus poinformował, że w połowie września został wycofany jeden z najbardziej wyjątkowych samolotów w jego flocie - BelugaST. Maszyna, która przeszła na lotniczą emeryturę, to Beluga o numerze flotowym „4” oraz rejestracji F-GSTD.

BelugaST 4 wykonała swój ostatni lot 17 września br. po prawie trzech dekadach służby u europejskiego producenta. Jak podkreśla Airbus, ten unikalny frachtowiec, przypominający wieloryba, odgrywał kluczową rolę w łączeniu jego europejskich zakładów produkcyjnych i montażowych. BelugaST nie tylko spełniała praktyczne funkcje, zapewniając niezawodny transport, ale także zachwycał miłośników lotnictwa na całym świecie swoim niepowtarzalnym wyglądem i zdolnościami cargo. Jego obecność na niebie była symbolem innowacyjności i zaawansowania technologicznego Airbusa. Warto dodać, że to druga Beluga, która została całkowicie wycofana ze służby. 27 kwietnia 2021 r. pierwszy wyprodukowany specjalny transportowy samolot airbus Beluga o rejestracji F-GSTA (MSN 655) wykonał swój ostatni lot cargo dla Airbusa z Hamburga (Finkenwerder) do Tuluzy.

Beluga o numerze flotowym „4” oraz rejestracji F-GSTD posiadała numer seryjny MSN776 i została wyprodukowana w 1998 r. Do Airbus Transport International trafiła dokładnie 18 grudnia 1998 r. Na pokład mogła zabrać 40 ton cargo i przelecieć około 1 500 mil morskich (2 778 km). Francuski producent poinformował we wpisie na Facebooku, że samolot czeka szczególne miejsce i cel, o którym wkrótce opowie więcej. Prawdopodobnie trafi on do Aeroscopia czyli francuskiego muzeum lotnictwa znajdującego się w Blagnac obok zakładów Airbusa.

Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda obsługa samolotów Beluga, to można o tym przeczytać w naszym artykule „Airbus BelugaXL z bliska. Zajrzeliśmy do środka frachtowca (zdjęcia)”.

Co dalej z samolotami A300-600ST?

Po nieudanej próbie komercjalizacji lotów Airbus Beluga Transport zakończyła swoją działalność. Czy powrócą one do floty ATI? Pytaliśmy o to szefa Airbus Transport International w marcu tego roku.

- Na razie te samoloty zostały przywrócone do naszej floty, dlatego je zintegrowaliśmy z większymi maszynami XL. Są w naszej siatce połączeń i można powiedzieć, że obsługujemy je, ale już bardzo lekko. Transportują one głównie sekcje A400M, ponieważ na niektóre stanowiska montażowe A400M może być transportowany tylko przez BelugęST, a nie przez XL. Także przynajmniej dla sekcji związanych z tym programem, musimy używać wersji ST. Za kilka lat zobaczymy co dalej, na razie nie podjęliśmy żadnej decyzji dot. długoterminowej przyszłości reszty floty Beluga ST - mówił nam w wywiadzie Jean-Pierre Cousserans, szef Airbus Transport International, która na zlecenie Airbusa zajmuje się eksploatacją frachtowców Beluga.

Flota ATI 

Obecnie flota trzech airbusów Beluga ST (2,3,5) i sześciu BelugaXL (XL1, XL2, XL3, XL4, XL5, XL6) wykonuje ponad 50 lotów w każdym tygodniu do 11 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa. Załoga każdej maszyny składa się z dwóch pilotów oraz technika pokładowego.

Następca maszyn BelugaST czyli nowa rodzina BelugaXL

Nowa maszyna oparta jest na modelu A330-200F, które zastąpiły wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Duża część komponentów modelu A330 jest wykorzystana w Belugach XL, ale nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu zostały zaprojektowane całkowicie od nowa.

W sumie powstało sześć samolotów XL. Odświeżenie floty transportowej producenta wpłynie pozytywnie na zwiększenie możliwości produkcyjnych. Samolot A300-600ST z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, podczas gdy BelugaXL z ładunkiem 53 ton może przelecieć 2200 mil morskich. To duża różnica. Beluga XL (A330-200) jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST co przekłada się na większą rozpiętość (56,3 m). Więcej na temat nowych transportowców Airbus można przeczytać w naszych artykułach "Airbus: BelugaXL rozpoczęła kampanie testów w locie" oraz "Beluga XL po raz pierwszy wzbiła się w powietrze! (ZDJĘCIA)".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates świętują 30 lat lotów do Nairobi

Pasażer i linie lotnicze

Emirates świętują 30 lat lotów do Nairobi

inf. pras. 01 listopada 2025

Nowe technologie ograniczą liczbę turbulencji w Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Nowy salon lotniskowy Air France w Chicago (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Biznes i przemysł

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Avgeek 29 października 2022

Airbus: Ostatni lot pierwszej wyprodukowanej Belugi

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Emirates świętują 30 lat lotów do Nairobi

Pasażer i linie lotnicze

Emirates świętują 30 lat lotów do Nairobi

inf. pras. 01 listopada 2025

Nowe technologie ograniczą liczbę turbulencji w Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Nowy salon lotniskowy Air France w Chicago (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Biznes i przemysł

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa do Kennedy Space Center w USA

Avgeek 29 października 2022

Airbus: Ostatni lot pierwszej wyprodukowanej Belugi

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij