Federalna Komisja Handlu USA (FTC) zatwierdziła wartą 4,7 mld dolarów akwizycję Spirit AeroSystems przez Boeinga, nakładając na firmę obowiązek sprzedaży kilku zakładów związanych z Airbusem, wymogów, które już wcześniej przewidziano w ramach porozumienia. Boeing formalnie zaakceptował warunki 21 listopada, zgodnie z dokumentami opublikowanymi przez agencję 3 grudnia br.
Choć FTC uruchomiła 30-dniowy okres konsultacji publicznych, Boeing podkreśla, że nie wpływa to na harmonogram transakcji. - Decyzja FTC nie opóźnia planowanego zamknięcia fuzji. Nadal możemy ją sfinalizować przed upływem 30-dniowego okresu powiadomienia - poinformowała firma, dodając, że wymogi dotyczące sprzedaży aktywów „były zgodne z oczekiwaniami”.
Ponieważ nie są potrzebne żadne dodatkowe zgody regulacyjne, Boeing wciąż zakłada zakończenie przejęcia przed końcem tego roku.
Zdaniem FTC proponowane rozporządzenie ma chronić konkurencję na rynku dużych samolotów komercyjnych i wojskowych, sektorów kluczowych zarówno dla amerykańskich podróżnych, jak i bezpieczeństwa narodowego. Agencja stwierdziła, że bez sprzedaży części aktywów przejęcie Spirit przez Boeinga mogłoby umożliwić firmie podnoszenie kosztów bądź ograniczanie dostępu Airbusa do niezbędnych komponentów.
Obowiązkowe zbycie aktywów na rzecz Airbusa i innych podmiotówNa mocy porozumienia Boeing musi w ciągu 10 dni od finalizacji przejęcia sprzedać kilka operacji Spirit AeroSystems, w tym:
- linię produkcyjną pylonów do A220;
- część operacji Spirit w Belfaście (Irlandia Północna) związanych z Airbusem
- zakłady Spirit w Kinston (Karolina Północna), St Nazaire (Francja), Maroku oraz Prestwick (Szkocja);
- zakład w Subang w Malezji, którego sprzedaż również wymaga FTC.
Airbus zgodził się już na przejęcie większości z tych aktywów, natomiast zakład w Subang obejmie Composite Technology Research Malaysia.
Wymienione placówki pełnią kluczowe funkcje w łańcuchu dostaw Airbusa: zakład w Prestwick produkuje komponenty skrzydeł do A320neo i A350; obiekt w Belfaście wytwarza skrzydła A220, sekcje kadłuba i elementy do odrzutowców biznesowych Bombardiera; zakłady w Kinston i St Nazaire produkują sekcje kadłuba A350; a fabryka w Casablance wytwarza komponenty do A321 i A220. Natomiast w Wichita powstają pylony do A220. Boeing zachowa jedynie część zakładów w Belfaście niezwiązaną z Airbusem.
Strategiczne powody przejęciaBoeing ogłosił zamiar przejęcia Spirit AeroSystems w zeszłym roku, przedstawiając transakcję wartą 4,7 mld dolarów w akcjach jako sposób na zwiększenie kontroli nad jednym z najważniejszych dostawców. Spirit od lat zmagał się z problemami finansowymi i jakościowymi, które wielokrotnie prowadziły do poważnych opóźnień w produkcji Boeinga, a potem także i Airbusa.
Spirit produkuje kadłuby do 737 oraz inne elementy konstrukcyjne dla komercyjnych i wojskowych samolotów Boeinga, który z zadowoleniem przyjął decyzję FTC.
- Jesteśmy zaangażowani w wykonanie pozostałych kroków niezbędnych do finalizacji przejęcia. Ten kamień milowy wzmocni naszą zdolność do produkcji bezpiecznych, wysokiej jakości samolotów dla naszych klientów i przyniesie korzyści pasażerom na całym świecie - można przeczytać w oświadczeniu amerykańskiego producenta.