Partner serwisu
Prawo i polityka

Załogi VIP-owskich samolotów Boeing B737 wciąż zdobywają doświadczenie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Załogi VIP-owskich samolotów Boeing B737 wciąż zdobywają doświadczenie
fot. Björn Strey/ Wikipedia
Załogi nowo zakupionych VIP-owskich samolotów Boeing B737-800 wciąż zdobywają doświadczenie lotnicze. Certyfikowano już cześć personelu naziemnego, który ma obsługiwać te maszyny oraz personel pokładowy – wynika z odpowiedzi resortu obrony na interpelację poselską.

Opowiadając na interpelacje poselską grupy posłów PO-KO i Nowoczesnej, wiceszef resortu obrony Wojciech Skurkiewicz podał informację dotyczącą wyszkolenia załóg niedawno zakupionych samolotów VIP.

Zdobywanie nalotu i symulatory

– W przypadku samolotu Boeing B737-800 załogi wciąż zdobywają doświadczenie lotnicze. Piloci samolotów VIP realizują szkolenia na symulatorach lotniczych według obowiązujących światowych standardów, a także doskonalą swoje umiejętności podczas realnego szkolenia lotniczego w powietrzu – poinformował posłów Skurkiewicz.

Obecnie na tego typu samolotach nie można wykonywać lotów z udziałem najważniejszych osób w państwie o statusie HEAD.

– Ponadto do zabezpieczenia samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie w certyfikowanych przez producentów samolotów ośrodkach szkoleniowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, przeszkolonych zostało 38 osób naziemnego personelu technicznego (docelowo: ponad 50 specjalistów) oraz personel pokładowy (steward/stewardesa) w ilości 23 osób – dodał wiceminister.

Z odpowiedzi Skurkiewicza wynika też, że do lotów o statusie HEAD w pełni wyszkolonych jest pięć załóg mniejszych samolotów Gulfstream G550. Loty HEAD są już wykonywane na tych maszynach.

O lotach HEAD

Status HEAD nadaje się lotom z prezydentem RP, marszałkiem Sejmu, marszałkiem Senatu i premierem. Obecnie potrzeby te częściowo realizują załogi samolotów cywilnych czarterowanych od PLL LOT. Ostatnia umowa czarteru, którą zawarło MON dotyczy dwóch samolotów Embraer ERJ-175 w 2019 r. i jednego takiego samolotu w 2020 r. za kwotę 157,6 mln zł.

Umowę o dostawie dwóch 16-miejscowych transatlantyckich samolotów dla VIP podpisano w listopadzie 2016 r. Wartość kontraktu, podpisanego w listopadzie 2016 r., wyniosła ok. 440,5 mln zł netto, a z podatkiem ponad 538 mln zł. Maszyny zostały dostarczone w czerwcu i lipcu ubiegłego roku. Do każdej z nich MON przewidziało przeszkolenie trzech załóg – łącznie 18 osób.

MON zakupiło także trzy średniej wielkości samoloty boeing 737-800NG w wersji BBJ2 (Boeing Business Jet). Pierwszy z nich wylądował w Warszawie w listopadzie ub. r. Wnętrze samolotu wymaga przebudowy z seryjnej konfiguracji pasażerskiej do wariantu VIP. Mógłby jednak pełnić służbę, ale nie ma kto nim latać. Wojsko zdążyło wyszkolić personel na G550, ale nie do końca wiadomo dlaczego nie udało się tego dokonać z ludźmi mającymi służyć na B737. Nie wiadomo też czemu, wynajmujemy jako Państwo od LOT-u embraery, a nie załogi do najpopularniejszych na świecie pasażerskich maszyn cywilnych. Kolejne dwa VIP-owskie B737 mają zostać dostarczone w 2020 r.

Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego, wojsko wykonywało przeloty z VIP śmigłowcami należącymi do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, która zastąpiła specpułk, oraz samolotami transportowymi, wykorzystywanymi m.in. w rejonach, dokąd niemożliwe są loty cywilne. Transport na większe odległości odbywa się czarterowanymi od PLL LOT samolotami pasażerskimi. Osoby pełniące najwyższe funkcje, w tym prezydent RP, korzystają też z połączeń rejsowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Biznes i przemysł

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Belgijscy VIP-owie latają samolotami powiązanymi z Rosją

Biznes i przemysł

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Prawo i polityka

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Prawo i polityka

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Przegląd prasy 19 października 2022

Zobacz również:

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Biznes i przemysł

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Belgijscy VIP-owie latają samolotami powiązanymi z Rosją

Biznes i przemysł

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Prawo i polityka

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Prawo i polityka

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Przegląd prasy 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5