Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Dmowski i Paderewski wciąż poza Polską. Opóźnienia dostaw maszyn dla VIP-ów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-07-2021
Ostatnia modyfikacja:
28-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Wirtualny Nowy Przemysł

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dmowski i Paderewski wciąż poza Polską. Opóźnienia dostaw maszyn dla VIP-ów
fot. Piotr Bożyk
Boeingi 737-800 dla rządowych VIP-ów, nazwane Dmowski i Paderewski, jeszcze nie zostały odebrane Ministerstwo Obrony Narodowej - informuje serwis Wirtualny Nowy Przemysł.

Oba odrzutowce producenta z Chicago miały przylecieć do Polski jeszcze w 2020 roku, ale kryzys wywołany wirusem COVID-19, wpłynął na opóźnienia dostaw. Ich termin przesuwano już w bieżącym roku na maj i czerwiec. Niemniej kontrakt o wartości 3 mld złotych nie został wypełniony.

Umowa obejmowała dostarczenie trzech samolotów. Pierwszy B737-800, nazwany Piłsudski, przybył do Polski w 2017 roku. Na odbiory kolejnych dwóch jeszcze poczekamy. Jak dowiedział się od MON serwis WNP przyczynami opóźnień jest "bardzo szeroki wachlarz testów i kontroli".

Strona polska zgłosiła także wiele usterek i niedoróbek w zabudowie wnętrza. Teraz oczekuje na niezbędne korekty. Prace wykonywane są we Francji. Po ich zakończeniu odrzutowce zostaną poddane jeszcze testom na poligonie Vidsel w Szwecji.

Wycofanie z eksploatacji samolotów Tu-154M Lux i Jak-40 sprawiło, że MON do przewozu VIP-ów wykorzystuje głównie dwa odrzutowce Gulfstream G550 i wspomnianego wyżej jednego B737-800, którym prezydent Andrzej Duda dopiero w maju bieżącego roku poleciał na oficjalną wizytę w Turcji. Wcześniej nie był eksploatowany.

MON korzysta jeszcze z dwóch embraerów ERJ-175, czarterowanych od PLL LOT. Umowa wygasa jednak z końcem bieżącego roku, ale widmo komplikacji z odbiorami Dmowskiego i Paderewskiego, pozwala sądzić, że współpraca zostanie przedłużona.

Boeingi 737-800, na które wciąż czeka MON, będą dostosowane do lotów HEAD z najważniejszymi osobami w państwie i pozwolą zabrać na pokład 66 pasażerów. Dodatkowe zbiorniki paliwa umożliwią przelot nad Atlantykiem bez międzylądowania. Oba samoloty zostaną wyposażone w system uniemożliwiającym blokadę sygnału z satelity. Gdyby doszło do próby ataku rakietą, to zostaną wystrzelone ogniste race, na które powinien skierować się pocisk, chroniąc w ten sposób maszynę przed zestrzeleniem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Prawo i polityka

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Prawo i polityka

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Przegląd prasy 19 października 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Prawo i polityka

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Prawo i polityka

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Przegląd prasy 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5