Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Zakończyła się budowa lotniska Daxing w Pekinie


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-07-01 10:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zakończyła się budowa lotniska Daxing w Pekinie
fot. Wikimedia Commons
Pięć lat po rozpoczęciu projektu, zakończyła się budowa nowego lotniska Daxing w Pekinie, położonego 46 km na południe od stolicy Chin. To ważny moment dla historii transportu stolicy, jak też całej branży lotniczej w Państwie Środka. 
Zgodnie z planami, budowa nowego lotniska zakończyła się 30 czerwca b.r. Utrzymanie terminu było możliwe dzięki olbrzymiej pracy i zaangażowaniu ekip budujących nowy obiekt – budowniczowie nowego lotniska pracowali w tempie odpowiadającym postawieniu jednego 18-piętrowego budynku dziennie, poinformował Li Jianhua, wiceprezes Beijing City Planning New Airport Construction. 

Najbliższe trzy miesiące zostaną poświęcone na prace przygotowawcze do uruchomienia operacji na w nowym porcie lotniczym, które będzie miało miejsce 30 września. Pekiński port lotniczy Beijing Daxing International Airport ma stać się “dużym międzynarodowym hubem lotniczym, napędzającym rozwój kraju i kompleksowym hubem transportowym w regionie  Beijing – Tianjin – Hebei, który wspiera rozwój nowych terenów rozwoju Xiongan”, czytamy w oświadczeniu Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin CAAC. 

Drugie lotnisko międzynarodowe Pekinu 

Wsparcie rozwoju lotniczego miałoby polegać na przejęciu części ruchu portu lotniczego Beijing Capital, pełniącego do tej pory rolę głównego portu lotniczego stolicy Chin. To lotnisko, położone na północno-wschodnich przedmieściach Pekinu, w ubiegłym roku po raz pierwszy, i zapewne po raz ostatni w historii, obsłużyło ponad 100 mln pasażerów. Po inauguracji portu lotniczego Daxing International, położonego 46 km na południe od centrum Pekinu, liczba pasażerów obsługiwanych przez Beijing Capital spadnie do 82 mln rocznie, poinformował CAAC. Władze Chin planują, że nowe pekińskie lotnisko będzie obsługiwało 45 mln pasażerów rocznie do 2021 r., a do 2025 r. już 72 mln pasażerów rocznie.  

Nowy hub China Eastern Airlines 

Głównymi przewoźnikami lotniczymi na nowym lotnisku będą linie lotnicze China Eastern Airlines oraz China Southern Airlines. Szczególnie linie lotnicze China Eastern wiążą ogromne nadzieje z Daxing International. Jak zdradził Huang Pu, główny dyrektor ds. planowania i koordynacji oddziału China Eastern Airlines w Pekinie, nowe, gigantyczne lotnisko stanie się także kluczowym hubem transportowym łączącym regiony uczestniczące w chińskiej inicjatywie “Jednego pasa i jednego szlaku”, a linie lotnicze, w których pracuje będą zaangażowane w realizację projektu. Większość obserwatorów branży uważa, że na nowej organizacji transportu lotniczego w stolicy Państwa Środka, spośród wszystkich przewoźników „Chińskiej wielkiej trójki” szczególnie skorzystają linie lotnicze China Eastern Airlines, które będą miały dwa główne huby w dwóch najważniejszych miastach Chin – w Pekinie oraz w Szanghaju. Z wypowiedziami tymi zgadza się Huang, który uważa, że obecność na Daxing stwarza szanghajskiemu przewoźnikowi szansę na długofalowy rozwój, a linie lotnicze są przygotowane na to by uczynić Pekin swoim głównym hubem. 

– Beijing Daxing International Airport pozwoli liniom China Eastern pozyskać większą liczbę slotów niezbędnych do otwierania międzynarodowych tras z Pekinu. Szanghaj oraz Pekin staną się dla China Eastern dwiema bramami do tras dalekodystansowych do zagranicznych kierunków – dodaje He Jiankai, dyrektor generalny ds. sieci operacji biznesowych w China Eastern.   

Już teraz, w oczekiwaniu na otwarcie swojego nowego hubu, linie lotnicze China Eastern znacząco zwiększyły siatkę połączeń międzynarodowych, koncentrując się Europie, obu Amerykach, Oceanii, Japonii, Korei Południowej oraz Południowo-Wschodniej Azji. Tylko w tym roku przewoźnik zainaugurował loty na trasach Taiyuan – Szanghaj – Chicago, Szanghaj – Iwate oraz Kanton – Nagoja oraz Szanghaj – Budapeszt, realizowane przez należące do grupy linie lotnicze Shanghai Airlines. Już z nowego lotniska w Pekinie China Eastern zainaugurują loty do Paryża i Londynu, zapowiedział He. 

Nowe możliwości także dla zagranicznych przewoźników 

Choć chińskie władze lotnicze pierwotnie zapowiadały ścisłą alokację przewoźników na obu lotniskach pod względem sojuszy, ostatecznie zwyciężyło bardziej elastyczne podejście. Należący do sojuszu Star Alliance narodowy przewoźnik Chin, Air China, będzie w głównej mierze korzystał z dotychczasowego portu lotniczego Beijing Capital, jednak uzyskał także zgodę na wykonywanie pewnej liczby operacji z portu lotniczego Daxing, co bez wątpienia wpłynie na poprawę oferty przesiadkowej nowego lotniska.

Chińskie władze lotnicze poinformowały, że zagraniczni przewoźnicy będą mogli wybrać, czy chcą korzystać z portu lotniczego Beijing Capital, czy z Daxing International, czy obsługiwać loty na oba stołeczne lotniska. Nie wykluczone, że z tej ostatniej opcji chętnie skorzystałby LOT, którego prezes niedawno zapowiedział po otwarciu CPK chęć wykonywania 98 lotów tygodniowo do Chin, w tym 21 do Pekinu.  

Na razie pierwszy zagranicznym przewoźnikiem, który zapowiedział loty na oba pekińskie lotniska są linie lotnicze Finnair. Linie lotnicze z Finlandii już od listopada zaoferują trzy loty tygodniowo z Helsinek do Daxing operowanych airbusami A330 obok istniejących połączeń do Beijing Capital. 

– Jesteśmy dumni, że wraz z otwarciem tych lotów możemy zaoferować jeszcze lepszą łączność pomiędzy Pekinem i 100 kierunkami w Europie. Naszym celem jest dalsze zwiększanie obecności w Chinach. Nowy port lotniczy Beijing Daxing International stanie się kluczowym hubem podróży międzynarodowych do Chin i będzie dobrze służył naszym klientom – powiedział Ole Orvér, dyrektor handlowy Finnair. 

Daxing International jak CPK 

Niewykluczone, że dla wielu linii lotniczych prowadzenie równoczesnych operacji na dwa pekińskie lotniska może się okazać bardzo interesującą opcją, szczególnie że, jeśli wsłuchać się w wypowiedzi władz Chin, dwóm portom lotniczym stolicy przyświecają różne założenia. Po tym, gdy Daxing International przejmie część ruchu pasażerskiego, Beijing Capital stanie się ważnym hubem w regionie Azji – Pacyfiku, którego głównym celem będzie obsługa transportu do stolicy Chin, zapowiada CAAC. Natomiast plany dotyczące funkcji Daxing International przypominają zapowiedzi twórców polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego – zarówno polska, jak i nowa chińska inwestycja, zamiast służyć wyłącznie jednemu miastu, poprzez lokalizację i rozbudowę naziemnej infrastruktury transportowej oraz wspieranie transportu intermodalnego, chcą znacznie rozszerzyć swój obszar oddziaływania i tym samym stać się regionalnymi motorami rozwoju.  

Wybór lokalizacji Daxing International nie był przypadkowy. Zgodnie z planami twórców, w momencie inauguracji nowego lotniska środek ciężkości transportu lotniczego Pekinu zostanie przesunięty z klastra dzielnicy akademickiej oraz licznych instytutów technologii na północy stolicy, gdzie położony jest port lotniczy Beijing Capital, w kierunku stosunkowo biednych przedmieść na południu miasta. Teren Daxing International zajmuje prawie 30 km kw. na granicy Pekinu z sąsiadującą prowincją Hebei, przez co lotnisko scali Pekin, Hebei oraz miasto portowe Tianjin w jeden region ekonomiczny. Plan rozwoju gospodarczego “Jing-Jin-Ji” przewiduje, że region stanie się konkurencją dla innych bogatych regionów ekonomicznych Chin, takich jak Szanghaj czy Kanton.   

Chiny stawiają na dobre skomunikowanie lotniska 

Już w chwili otwarcia Daxing International, na lotnisko wygodnie dojedziemy z Pekinu autostradą, zapewnia Miejska Komisja Transportu Pekinu. Autostrada będzie jednym z elementów pięciu pionowych oraz dwóch poziomych sieci zintegrowanego transportu wokół portu lotniczego Daxing. Rozpocznie się na wysokości mostu Tuanhe na piątej południowej obwodnicy Pekinu, łącząc ten punkt z położoną 27 km dalej północną obwodnicą lotniska. Droga będzie dysponowała ośmioma pasami ruchu i zaprojektowana została do obsługi pojazdów poruszających się z maksymalną prędkością 120 km/h. W chwili otwarcia powstającej inwestycji, możliwe będzie dojechanie samochodem z piątej obwodnicy Pekinu na lotnisko w około 20 minut. Inwestor zapowiada, że autostrada będzie gotowa w pierwszej połowie przyszłego roku. 

Z położonego 120 km na wschód od Pekinu miasta Tianjin do lotniska Daxing dojedziemy koleją dużej prędkości, poinformowali przedstawiciele władz transportowych obu miast. Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się realizacja tej inwestycji, oraz ile czasu zabierze podróż na lotnisko po jej ukończeniu. Zaawansowany natomiast jest projekt połączenia nowego lotniska z siecią metra stolicy Chin. Biuro Projektów Budowlanych Pekinu poinformowało, że ukończona została linia metra o długości ponad 41 km z trzema stacjami, a testy odcinka rozpoczną się równocześnie z otwarciem Daxing International, we wrześniu tego roku. 

Inaczej niż w przypadku CPK, lotnisko w Daxing poza funkcją lotniczą nie będzie pełniło funkcji naziemnego hubu komunikacyjnego. Port lotniczy przyłączony zostanie do istniejącej oraz planowanej sieci transportowej, stanowiąc jeden z jej elementów. Innym realizowanym projektem w regionie będzie połączenie terminalu 3 lotniska Tianjin Binhai International Airport z magistralą KDP łączącą Pekin z Szanghajem. 

Rok 2019 będzie olbrzymim skokiem naprzód w kierunku integracji sieci transportowej Regionu Pekinu – Tianjin – Hebei – zapowiedział Wu Bingjun, zastępca dyrektora Komisji Transportu Miejskiego w Tianjin. 

Daxing to dopiero początek 

Budowa porty lotniczego Beijing Daxing International to dopiero początek zakrojonych na szeroką skalę inwestycji w transport lotniczy w Chinach, które przygotują Państwo Środka do przejęcia roli największego rynku lotniczego świata. W październiku ubiegłego roku, Chiny dysponowały dokładnie 234 lotniskami cywilnymi. Do 2035 r. liczba lotnisk wzrośnie do 450, przewidują plany CAAC. 

W 2017 r. chińskie lotniska obsłużyły łącznie 552 mln rejsów, w 2020 r. liczba rejsów wzrośnie do 720 mln, przewiduje CAAC, dodając iż to dopiero początek wzrostów. W 2035 r. Chiny staną się największym rynkiem lotniczym świata, obsługując 25 proc. wszystkich pasażerów na świecie. Wśród nowo budowanych lotnisk, pojawią się porty lotnicze “światowej klasy”, które zlokalizowane będą w regionie Delty Rzeki Yangtze, w regionie Beijing – Tianjin – Hebei, w regionie Delty Rzeki Perłowej obok miast Guangdong – Hongkong – Makau oraz w klastrze miast Chongqing i Chengdu. 

– Poziom obsługi na lotniskach znacząco się poprawił, ale istniejące porty lotnicze są nieadekwatne do potrzeb i nierówno rozmieszczone w kraju – powiedział Dong Faxin, dyrektor Departamentu Rozwoju i Planowania CAAC, podkreślając, iż konieczny jest dalszy rozwój infrastruktury, gdyż przy obecnie obserwowanym gwałtownym wzroście liczby pasażerów, już za kilka lat obecne lotniska staną u kresu przepustowości. Oznacza to, że należy przyspieszyć budowę większej liczby lotnisk.  

– Rozwój lotnictwa cywilnego w Chinach napędzają dwa główne czynniki – powoływanie do życia nowych linii lotniczych operujących na trasach międzynarodowych, które nie mogą być zastąpione przez kolej dużych prędkości oraz budowa większej liczby małych i średnich portów lotniczych Południowym zachodzie i północnym zachodzie kraju – tłumaczy Li Xiaojin, profesor ekonomii lotnictwa na Uniwersytecie Lotnictwa Cywilnego w Tianjin. 

Budowa lotnisk na zachodzie kraju usprawni lokalny transport oraz wypromuje rozwój lokalnej turystyki oraz gospodarki. Ma to też istotne znaczenie w zapewnieniu stabilności w regionach przygranicznych, służącej obronności narodowej, wyjaśnia Li. Wytyczne CAAC przewidują bliską współpracę z kolejami dużych prędkości, opartą na plusach i minusach każdego ze środków transportu, tak by promować system transportu “samolot plus kolej dużej prędkości”, który zagwarantowałby łatwiejsze i szybsze transfery oraz umożliwiłby bardziej efektywne podróżowanie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
China Eastern zdradzają plany rozwoju – Daxing oraz „Jeden pas i jeden szlak”

Infrastruktura i lotniska

China Eastern zdradzają plany rozwoju – Daxing oraz „Jeden pas i jeden szlak”

Tomasz Śniedziewski 20 maja 2019

Daxing gotowy na testy samolotów flagowych

Infrastruktura i lotniska

Daxing gotowy na testy samolotów flagowych

Tomasz Śniedziewski 10 maja 2019

Chiny przedstawiają plany operacyjne nowego lotniska w Pekinie. Daxing jak CPK

Infrastruktura i lotniska

Chiny przedstawiają plany operacyjne nowego lotniska w Pekinie. Daxing jak CPK

Tomasz Śniedziewski 09 stycznia 2019

 

LOT: Boeing 787 Dreamliner SP-LRH powrócił na siatkę

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Boeing 787 Dreamliner SP-LRH powrócił na siatkę

05 października 2019

COMAC: Rozpoczyna się seryjna produkcja C919

Biznes i przemysł

COMAC: Rozpoczyna się seryjna produkcja C919

05 października 2019

VASO rozpoczyna montaż pierwszego Iła 96-400M

Biznes i przemysł

VASO rozpoczyna montaż pierwszego Iła 96-400M

05 października 2019

Dholakia: Brytyjskie lotniska korzystają ze sztucznej inteligencji

Pasażer i linie lotnicze

Dholakia: Brytyjskie lotniska korzystają ze sztucznej inteligencji

05 października 2019

Airbus A380 linii Emirates po raz pierwszy w Kairze

Pasażer i linie lotnicze

Airbus A380 linii Emirates po raz pierwszy w Kairze

04 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5