Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Chiny przedstawiają plany operacyjne nowego lotniska w Pekinie. Daxing jak CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-01-09 11:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chiny przedstawiają plany operacyjne nowego lotniska w Pekinie. Daxing jak CPK
fot. sg.fcm.travel
Nowe lotnisko w Pekinie będzie obsługiwało do 45 mln pasażerów rocznie do 2021 r. oraz 72 mln pasażerów do 2025 r., oraz stanie się motorem rozwoju nowego regionu ekonomicznego, poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). 
Pekiński port lotniczy Beijing Daxing International Airport, który zainauguruje działalność we wrześniu tego roku, ma stać się “dużym międzynarodowym hubem lotniczym, napędzającym rozwój kraju i kompleksowym hubem transportowym w regionie  Beijing – Tianjin – Hebei, który wspiera rozwój nowych terenów rozwoju Xiongan”, czytamy w oświadczeniu CAAC. 

Przejęcie części ruchu Beijing Capital 

Wsparcie rozwoju lotniczego miałoby polegać na przejęciu części ruchu portu lotniczego Beijing Capital, pełniącego do tej pory rolę głównego portu lotniczego stolicy Chin. To lotnisko, położone na północno-wschodnich przedmieściach Pekinu, w ubiegłym roku obsłużyło ponad 100 mln pasażerów. Po inauguracji portu lotniczego Daxing International, położonego 46 km na południe od centrum Pekinu, liczba pasażerów obsługiwanych przez Beijing Capital spadnie do 82 mln rocznie, poinformował CAAC. Władze Chin planują, że nowe pekińskie lotnisko będzie obsługiwało 45 mln pasażerów rocznie do 2021 r., a do 2025 r. już 72 mln pasażerów rocznie. 

Głównymi przewoźnikami lotniczymi na nowym lotnisku będą linie lotnicze China Eastern Airlines oraz China Southern Airlines. Chińskie władze lotnicze poinformowały, że zagraniczni przewoźnicy będą mogli wybrać, czy chcą korzystać z portu lotniczego Beijing Capital, czy z Daxing International, czy obsługiwać loty na oba stołeczne lotniska. 

Daxing International jak CPK 

Niewykluczone, że dla wielu linii lotniczych prowadzenie równoczesnych operacji na dwa pekińskie lotniska może się okazać bardzo interesującą opcją, szczególnie że, jeśli wsłuchać się w wypowiedzi władz Chin, dwóm portom lotniczym stolicy przyświecają różne założenia. Po tym, gdy Daxing International przejmie część ruchu pasażerskiego, Beijing Capital stanie się ważnym hubem w regionie Azji-Pacyfiku, którego głównym celem będzie obsługa transportu do stolicy Chin, zapowiada CAAC. Natomiast plany dotyczące funkcji Daxing International przypominają zapowiedzi twórców polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego – zarówno polska, jak i nowa chińska inwestycja, zamiast służyć wyłącznie jednemu miastu, poprzez lokalizację i rozbudowę naziemnej infrastruktury transportowej chcą znacznie rozszerzyć swój obszar oddziaływania i tym samym stać się regionalnymi motorami rozwoju. 

Wybór lokalizacji Daxing International nie był przypadkowy. Zgodnie z planami twórców, w momencie inauguracji nowego lotniska środek ciężkości transportu lotniczego Pekinu zostanie przesunięty z klastra dzielnicy akademickiej oraz licznych instytutów technologii na północy stolicy, gdzie położony jest port lotniczy Beijing Capital, w kierunku stosunkowo biednych przedmieść na południu miasta. Teren Daxing International zajmuje prawie 30 km kw. na granicy Pekinu z sąsiadującą prowincją Hebei, przez co lotnisko scali Pekin, Hebei oraz miasto portowe Tianjin w jeden region ekonomiczny. Plan rozwoju gospodarczego “Jing-Jin-Ji” przewiduje, że region stanie się konkurencją dla innych bogatych hubów ekonomicznych Chin, takich jak Szanghaj czy Guangzhou. 

Autostrada, kolej i metro 


Już w chwili otwarcia Daxing International, na lotnisko wygodnie dojedziemy z Pekinu autostradą, zapewnia Miejska Komisja Transportu Pekinu. Autostrada będzie jednym z elementów pięciu pionowych oraz dwóch poziomych sieci zintegrowanego transportu wokół portu lotniczego Daxing. Rozpocznie się na wysokości mostu Tuanhe na piątej południowej obwodnicy Pekinu, łącząc ten punkt z położoną 27 km dalej północną obwodnicą lotniska. Droga będzie dysponowała ośmioma pasami ruchu i zaprojektowana została do obsługi pojazdów poruszających się z maksymalną prędkością 120 km/h. W chwili otwarcia powstającej inwestycji, możliwe będzie dojechanie samochodem z piątej obwodnicy Pekinu na lotnisko w około 20 minut. Inwestor zapowiada, że autostrada będzie gotowa w pierwszej połowie przyszłego roku.

Z położonego 120 km na wschód od Pekinu miasta Tianjin do lotniska Daxing dojedziemy koleją dużej prędkości, poinformowali przedstawiciele władz transportowych obu miast. Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się realizacja tej inwestycji, oraz ile czasu zabierze podróż na lotnisko po jej ukończeniu. Zaawansowany natomiast jest projekt połączenia nowego lotniska z siecią metra stolicy Chin. Biuro Projektów Budowlanych Pekinu poinformowało, że ukończona została linia metra o długości ponad 41 km z trzema stacjami, a testy odcinka rozpoczną się równocześnie z otwarciem Daxing International, we wrześniu tego roku. 

Inaczej niż w przypadku CPK, lotnisko w Daxing poza funkcją lotniczą nie będzie pełniło funkcji naziemnego hubu komunikacyjnego. Port lotniczy przyłączony zostanie do istniejącej oraz planowanej sieci transportowej, stanowiąc jeden z jej elementów. Innym realizowanym projektem w regionie będzie połączenie terminalu 3 lotniska Tianjin Binhai International Airport z magistralą KDP łączącą Pekin z Szanghajem. 

– Rok 2019 będzie olbrzymim skokiem naprzód w kierunku integracji sieci transportowej Regionu Pekinu – Tianjin – Hebei – zapowiedział Wu Bingjun, zastępca dyrektora Komisji Transportu Miejskiego w Tianjin.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Linia amsterdamskiego metra zostanie przedłużona do lotniska Schiphol

Infrastruktura i lotniska

Linia amsterdamskiego metra zostanie przedłużona do lotniska Schiphol

Justyna Urbaniak 09 stycznia 2019

Portugalia inwestuje w lotniska

Infrastruktura i lotniska

Portugalia inwestuje w lotniska

Justyna Urbaniak 09 stycznia 2019

Rzeszów konsekwentnie zbliża się do miliona obsłużonych pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów konsekwentnie zbliża się do miliona obsłużonych pasażerów

Justyna Urbaniak 09 stycznia 2019

 

Strajk we Frankfurcie nad Menem

Infrastruktura i lotniska

Strajk we Frankfurcie nad Menem

14 stycznia 2019

Nowy pas na Szeremietiewie nie będzie w pełni eksploatowany?

Infrastruktura i lotniska

Nowy pas na Szeremietiewie nie będzie w pełni eksploatowany?

14 stycznia 2019

Raport: LOT ze spadkiem punktualności w 2018 roku (cz. 1)

Pasażer i linie lotnicze

Raport: LOT ze spadkiem punktualności w 2018 roku (cz. 1)

14 stycznia 2019

Stansted: Znamy wykonawcę budowy nowego terminalu

Infrastruktura i lotniska

Stansted: Znamy wykonawcę budowy nowego terminalu

14 stycznia 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5