14 lipca zostało opublikowane nowe rozporządzenie o zakazie lotów. Podobnie jak poprzedni dokument zakazuje ono przelotów do Szwecji i Portugalii. Nadal możemy latać do pozostałych państw UE, EFTA, EOG.
Zgodnie z naszymi wcześniejszymi przewidywaniami nowe rozporządzenie nie wprowadza żadnych istotnych zmian. Zakaz nie obejmuje bowiem, tak jak to było w poprzednim
rozporządzeniu z 30 czerwca, lotnisk położonych na terytorium państwa członkowskiego, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw członkowskich Unii Europejskiej, z wyjątkiem Królestwa Szwecji i Republiki Portugalskiej. Z zakazu lotów wyłączone zostały także: Czarnogóra, Gruzja, Japonia, Kanada, Albania, Korea Południowa oraz Ukraina.
Nadal bez przeszkód mogą odbywać się loty do Wielkiej Brytanii, która jest obecnie traktowana jak członek EOG – wynika to z przepisów przejściowych związanych z brexitem, ale sfomułowanie z rozporządzenia nie jest do końca trafne, gdyż państwo to nie jest stroną umowy w ścisłym tego słowa znaczeniu.
Trzeba mieć także na uwadze, że poszczególne państwa, które znajdują się na liście, mogą wprowadzić lub już wprowadziły przepisy utrudniające poruszanie się obywatelom innych państw lub wszystkim osobom przybywającym na ich terytorium. Przewoźnicy lotniczy przypominają, że przed zakupem biletu warto sprawdzać obowiązujące aktualnie przepisy.
Zapisy nowego rozporządzenia są istotne dla wszystkich przewoźników lotniczych, ale warto zwrócić uwagę na LOT, który na 15 lipca zapowiedział wznowienie wielu połączeń. Szerzej na ten temat w tekście pt.
LOT: Więcej nowych kierunków od 15 lipca!Nowe rozporządzenie będzie obowiązywało, podobnie jak wcześniejsze, przez stosunkowo krótki okres czyli do 28 lipca.
Na koniec warto odnotować, że podobnie jak we wcześniejszych rozporządzeniach zakaz nie obejmuje samolotów zabierających na pokład do 15 pasażerów, lotów czarterowych zamówionych przed 15 marca, czarterów realizowanych na zlecenia KPRM oraz lotów GARDA, STATE etc. opisanych w art. 76 ustawy Prawo lotnicze.