Stały wzrost liczby pasażerów i ścisła kontrola kosztów operacyjnych zapewniły solidne wyniki finansowe drugiego największego lotniska w stolicy Wielkiej Brytanii. Londyński port lotniczy Gatwick, gdzie wszystkie operacje realizowane są na jednej drodze startowej, obsłużył w ubiegłym roku 40,9 mln pasażerów i odnotował zysk netto w wysokości 315 mln funtów.
Wielka Brytania dosyć długo utrzymywała pandemiczne restrykcje, co skutecznie uniemożliwiało lokalnym lotniskom i liniom lotniczym odnotowanie wzrostu, tak jak robiły do unijne odpowiedniki. Poluzowanie ograniczeń spowodowało szybki wzrost ruchu lotniczego, z czym nie poradził sobie m.in. główny port lotniczy Zjednoczonego Królestwa.
Zeszły rok był już jednak czasem, w którym brytyjskie lotniska, jak i linie lotnicze zapomniały o negatywnych wpływach pandemii COVID-19, a publikowane wyniki finansowe i pasażerskie tylko potwierdzają postawioną tezę. Londyński port lotniczy Heathrow obsłużył w roku 2023 79,1 mln pasażerów, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej, i odzyskał koronę największego lotniska w Europie.
Wzrost ruchu lotniczego
Dobry wynik uzyskało także drugie największe londyńskie lotnisko. Port Gatwick, w którym wszystkie operacje realizowane są z wykorzystaniem jednej drogi startowej, obsłużył w ubiegłym roku 40,9 mln pasażerów, o 24,7 proc. więcej niż w roku poprzednim. Uzyskany wynik pasażerski jest wciąż niższy od tego, który został zanotowany w rekordowym dla branży lotniczej roku 2019. Wtedy z oferty lotniczej Gatwick skorzystało 46,6 mln podróżnych.
Kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki w 2023 r. był wzrost portfolio linii lotniczych i bezpośrednich tras, szczególnie w czasie sezonu letniego, który jest dla linii lotniczych, jak i portów najbardziej pracowitym okresem roku. Siatka połączeń potu Gatwick wzbogaciła się w roku ubiegłym o rejsy linii takich jak, Air India, Air Mauritius, China Southern Airlines, Delta Air Lines, Ethiopian Airlines czy SAUDIA. Ruch w miesiącach letnich osiągnął poziom 94 proc. wyniku, który odnotowany został pięć lat temu.
Zysk przełoży się na inwestycje
Wzrost liczby pasażerów, zwłaszcza w okresie lipiec-październik pozwolił wygenerować przychody w wysokości ponad jednego mld funtów, co stanowi wzrost o 30,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022. W roku ubiegłym dochody z działalności lotniczej portu Gatwick wyniosły 546 mln funtów, podczas gdy dochody ze sprzedaży detalicznej powierzchni handlowych i wynajmu osiągnęły wartość 341 mln funtów, co podkreśla, jak ważne dla lotnisk na całym świecie staje się rozszerzanie prowadzani działalności dodatkowej.
Skupienie się wyłącznie na działalności podstawowej (lotniczej) nie pozwala lotniskom na prowadzenie rentownego biznesu, o czym podkreślił ostatnio w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Cezary Pacamaj, prezes zarządu wrocławskiego portu lotniczego.
Wynik EBITDA londyńskiego portu, czyli zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji, wyniósł 617,7 mln funtów, co przełożyło się na odnotowanie dodatniego wyniku netto. Zysk netto przedsiębiorstwa zamknął się w kwocie rzędu 314,8 mln funtów.
– Dobrze prosperujące źródła przychodów z działalności lotniczej, jak i sprzedaży detalicznej i innych tytułów oznaczają, że możemy ponownie zainwestować w istotne ulepszenia lotniska. Pasażerowie będą mieli okazję zobaczyć nasz całkowicie przebudowany dworzec kolejowy, nowe sklepy, bary i restauracje, a w nadchodzących miesiącach i latach zostaną ukończone kolejne ekscytujące inwestycje – powiedział dyrektor generalny portu Gatwick, Stewart Wingate.