Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku
fot. Vinci Airports
Stały wzrost liczby pasażerów i ścisła kontrola kosztów operacyjnych zapewniły solidne wyniki finansowe drugiego największego lotniska w stolicy Wielkiej Brytanii. Londyński port lotniczy Gatwick, gdzie wszystkie operacje realizowane są na jednej drodze startowej, obsłużył w ubiegłym roku 40,9 mln pasażerów i odnotował zysk netto w wysokości 315 mln funtów.

Wielka Brytania dosyć długo utrzymywała pandemiczne restrykcje, co skutecznie uniemożliwiało lokalnym lotniskom i liniom lotniczym odnotowanie wzrostu, tak jak robiły do unijne odpowiedniki. Poluzowanie ograniczeń spowodowało szybki wzrost ruchu lotniczego, z czym nie poradził sobie m.in. główny port lotniczy Zjednoczonego Królestwa.

Zeszły rok był już jednak czasem, w którym brytyjskie lotniska, jak i linie lotnicze zapomniały o negatywnych wpływach pandemii COVID-19, a publikowane wyniki finansowe i pasażerskie tylko potwierdzają postawioną tezę. Londyński port lotniczy Heathrow obsłużył w roku 2023 79,1 mln pasażerów, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej, i odzyskał koronę największego lotniska w Europie.

Wzrost ruchu lotniczego

Dobry wynik uzyskało także drugie największe londyńskie lotnisko. Port Gatwick, w którym wszystkie operacje realizowane są z wykorzystaniem jednej drogi startowej, obsłużył w ubiegłym roku 40,9 mln pasażerów, o 24,7 proc. więcej niż w roku poprzednim. Uzyskany wynik pasażerski jest wciąż niższy od tego, który został zanotowany w rekordowym dla branży lotniczej roku 2019. Wtedy z oferty lotniczej Gatwick skorzystało 46,6 mln podróżnych.

Kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki w 2023 r. był wzrost portfolio linii lotniczych i bezpośrednich tras, szczególnie w czasie sezonu letniego, który jest dla linii lotniczych, jak i portów najbardziej pracowitym okresem roku. Siatka połączeń potu Gatwick wzbogaciła się w roku ubiegłym o rejsy linii takich jak, Air India, Air Mauritius, China Southern Airlines, Delta Air Lines, Ethiopian Airlines czy SAUDIA. Ruch w miesiącach letnich osiągnął poziom 94 proc. wyniku, który odnotowany został pięć lat temu.

Zysk przełoży się na inwestycje

Wzrost liczby pasażerów, zwłaszcza w okresie lipiec-październik pozwolił wygenerować przychody w wysokości ponad jednego mld funtów, co stanowi wzrost o 30,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022. W roku ubiegłym dochody z działalności lotniczej portu Gatwick wyniosły 546 mln funtów, podczas gdy dochody ze sprzedaży detalicznej powierzchni handlowych i wynajmu osiągnęły wartość 341 mln funtów, co podkreśla, jak ważne dla lotnisk na całym świecie staje się rozszerzanie prowadzani działalności dodatkowej. Skupienie się wyłącznie na działalności podstawowej (lotniczej) nie pozwala lotniskom na prowadzenie rentownego biznesu, o czym podkreślił ostatnio w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Cezary Pacamaj, prezes zarządu wrocławskiego portu lotniczego.

Wynik EBITDA londyńskiego portu, czyli zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji, wyniósł 617,7 mln funtów, co przełożyło się na odnotowanie dodatniego wyniku netto. Zysk netto przedsiębiorstwa zamknął się w kwocie rzędu 314,8 mln funtów.

– Dobrze prosperujące źródła przychodów z działalności lotniczej, jak i sprzedaży detalicznej i innych tytułów oznaczają, że możemy ponownie zainwestować w istotne ulepszenia lotniska. Pasażerowie będą mieli okazję zobaczyć nasz całkowicie przebudowany dworzec kolejowy, nowe sklepy, bary i restauracje, a w nadchodzących miesiącach i latach zostaną ukończone kolejne ekscytujące inwestycje – powiedział dyrektor generalny portu Gatwick, Stewart Wingate.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Pasażer i linie lotnicze

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Rafał Dybiński 31 lipca 2024

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Pasażer i linie lotnicze

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Mateusz Kieruzal 02 marca 2024

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Infrastruktura i lotniska

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Mateusz Kieruzal 23 lutego 2024

Zobacz również:

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Pasażer i linie lotnicze

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Rafał Dybiński 10 lipca 2025

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Infrastruktura i lotniska

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Rafał Dybiński 09 lipca 2025

Kopenhaga dalej rośnie. Ponad 3,1 mln pasażerów w czerwcu

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Pasażer i linie lotnicze

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Rafał Dybiński 31 lipca 2024

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Pasażer i linie lotnicze

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Mateusz Kieruzal 02 marca 2024

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Infrastruktura i lotniska

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Mateusz Kieruzal 23 lutego 2024

Zobacz również:

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Pasażer i linie lotnicze

Czerwiec w airBaltic głównie na plusie

Rafał Dybiński 10 lipca 2025

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Infrastruktura i lotniska

Ryga: Pierwsze półrocze lepsze niż w 2024

Rafał Dybiński 09 lipca 2025

Kopenhaga dalej rośnie. Ponad 3,1 mln pasażerów w czerwcu

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij