Chińskie przedsiębiorstwo o nazwie Space Transportation zaprezentowało plany stworzenia samolotów zdolnych do wykonywania cywilnych lotów naddźwiękowych. Proponowany samolot pokonałby trasę z chińskiego Szanghaju do Nowego Jorku w USA w zaledwie dwie godziny. Maszyna podróżowałaby ponad dwa razy szybciej niż kultowy naddźwiękowy samolot pasażerski – Concorde.
Chińska firma opublikowała animowany film reklamowy, na którym pasażerowie (bez kasków i kombinezonów kosmicznych) wchodzą na pokład, który wydaje się być 12-osobowym samolotem kosmicznym, który mieści się pod aerodynamiczną konstrukcją w kształcie delty, otoczoną dwiema tytanowymi rakietami nośnymi. Space Transportation, czyli Lingkong Tianxing Ltd., jak znana jest w Państwie Środka firma, twierdzi, że jest jedyną firmą w kraju, która obecnie pracuje nad naddźwiękowym lotnictwem komercyjnym, o czym informuje CNN. Siedziba firmy znajduje się w Pekinie i ma inne obiekty rozsiane po całym subkontynencie.
Pionowy start Samolot będzie wykonywać pionowy start w powietrze, a po osiągnięciu wysokości przelotowej samolot kosmiczny oddziela się od swoich dopalaczy, a następnie prześlizguje się po krawędzi kosmosu z prędkością 7000 kilometrów na godzinę, lądując pionowo w miejscu docelowym za pomocą trójnogiego podwozia. Space Transportation zamierza wykonać swój pierwszy suborbitalny lot testowy w 2025 roku. Chińczycy nie spodziewają się, że pełnowymiarowy powietrzny statek naddźwiękowy będzie gotowy przed 2030 rokiem.
Inicjatywa, jeśli zostanie zrealizowana, będzie ucieleśnieniem ambicji chińskiego rządu dotyczących potencjalnie lukratywnych nisz turystyki kosmicznej, a także hipersonicznych lotów z punktu do punktu dla osób podróżujących służbowo i jest wspierana przez znaczące podmioty chińskiego rynku inwestycyjnego. W sierpniu ubiegłego roku przedsięwzięcie pozyskało ponad 300 milionów juanów (około 47 milionów dolarów) w ramach początkowego finansowania, wspólnie kierowanego przez fundusz inwestycyjny z siedzibą w Szanghaju. Projekt kierowany jest przez Matrix Partners China i państwową grupę Shanghai Guosheng.
Z Szanghaju do Nowego Jorku w dwie godzinyOpracowywany samolot, który ma mieć latać z prędkością do jednej mili na sekundę, ma dać możliwość podróżowania między Szanghajem a Nowym Jorkiem w zaledwie dwie godziny. Dla porównania, obecnie lot non-stop China Eastern z lotniska Pudong w Szanghaju do Nowego Jorku-JFK trwa prawie 15 godzin, a rejs jest wykonany szerokokadłubowym boeingiem B777-300ER. Osoby podróżujące na stanowiskach kierowniczych, chcące mieć możliwości znacznego skrócenia czasu podróży, mają teraz coraz więcej dowodów na poparcie uzasadnienia biznesowego szybkich lotów odbywających się z bardzo dużą prędkością.
W zeszłym roku NASA opublikowała wyniki dwóch szeroko zakrojonych i niezależnych badań rynkowych dotyczących komercyjnego transportu hipersonicznego. Pierwsze badanie, opracowane przez firmę Deloitte i oparte na pracach wspieranych przez NASA, określa ilościowo opłacalność lotów biznesowych przy bardzo dużych prędkościach, modelując przypadki biznesowe dla wszystkich kombinacji na postawie trzech podstawowych zmiennych. Są to liczba prędkości w machach podczas rejsu (2,0 do 5,5), dostępnych miejsc (20, 50 i 100) oraz zasięg samolotu (2500 do 9000 mil morskich).
Fot. Space TransportationBadanie wykazało, że istnieje wystarczający zrównoważony popyt na szybki transport i że „popyt prawdopodobnie będzie pochodził z regularnego lotniczego transportu pasażerskiego (tj. usług lotniczych) i prywatnych operacji wykonywanych samolotami odrzutowymi, w tym usług czarterowych. Analiza wykazała, że transoceaniczne, globalne trasy, określane jako „klejnoty koronne”, są prawdopodobnymi punktami wejścia na rynek regularnych usług takiego transportu lotniczego. Nowy Jork – Londyn, Miami – Saõ Paulo, Nowy Jork – Paryż, Los Angeles – Sydney oraz Sydney – Singapur to najbardziej obiecujące pary miast, gdzie mogłyby odbywać się loty naddźwiękowe.
Raport zidentyfikował łączny rynek, na którym mógłby odbywać się aż 90 tras transoceanicznych, który obejmuje 2,25 miliona potencjalnych pasażerów rocznie. Działalność mogłaby wygenerować przychód w wysokości 16,5 mld dolarów. Z perspektywy operatora lotniczego badanie wykazało, że szybkie samoloty, które są wycenione poniżej 146 milionów dolarów, pozostają atrakcyjne zarówno dla operatorów, jak i osób prywatnych.
Drugie badanie NASA, opracowane przez BryceTech i SAIC, modelowało przyszły popyt i operacje biznesowe przy prędkościach od 2 do 7 machów, prognozując popyt na podróże lotnicze premium do roku 2060 i oceniając gotowość pasażerów o różnych dochodach i zamożności do płacenia dużych pomiędzy za takie loty. Analiza ta wykazała, że ponad 300 par miast może obsługiwać szybkie lotnictwo komercyjne, jak i general aviation.