Wczoraj (20 lipca) na lotnisku Moskwa-Żukowski został zainaugurowany międzynarodowy salon lotniczy MAKS-2021. To już 15. edycja odbywającej się co dwa lata imprezy, która potrwa do 25 lipca.
Salon lotniczy MAKS przeszedł długą drogę od swojej pierwszej edycji w 1993 r. Początkowo pełniący rolę pokazów lotniczych mających służyć zabawianiu tłumów, z czasem wyrósł na pełnowartościowe targi lotnicze, na których rosyjskie firmy lotnicze miały szansę na pozyskiwanie klientów i zawieranie kontraktów. Rola ta jest szczególnie ważna w ostatnich latach, kiedy to sankcje, narzucone przed zachodnie kraje na Rosję sankcje po aneksji Krymu, a ostatnio także kwestie otrucia opozycyjnych oponentów, spowodowały znaczne ograniczenie możliwości prezentacji swoich osiągnięć lotnictwa za granicami kraju.
Militarne premieryW dniu inauguracji MAKS-2021 prezydentowi Rosji Władimirowi Putinowi zaprezentowano nowy rosyjski samolot bojowy – Suchoj CheckMate (szach mat). Ujawniono też niektóre jego parametry.
Rosoboronexport, czyli rosyjska firma państwowa zajmująca się eksportem oraz importem sprzętu wojskowego zaprosiła na moskiewską imprezę delegacje z wielu krajów, czytamy w oficjalnej informacji prasowej. – Salon MAKS stał się główną platformą prezentacji nowych rosyjskich samolotów. Tradycyjnie, na salonie inicjowanych jest wiele ważnych negocjacji dotyczących dostarczania samolotów, helikopterów, systemów obrony powietrznej, instalacji, jak również rozwiązań łączących te obszary. Rok 2021 nie będzie w tym zakresie wyjątkiem – powiedział Siergiej Chemezow, prezes firmy Rostec.
Podczas targów prezentowane są także myśliwce Su-35, Su-57 oraz MiG-35, samoloty transportowe Il-76MD-90AE, helikoptery Mi-38, Ka-226T, szkoleniowe Jak-130 oraz bezzałogowe statki powietrzne “Orlan-10E” oraz SAM “Viking”. Po raz pierwszy na targach zostaną zaprezentowane samoloty tankowania w powietrzu IL-78MK-90A, lekki samolot
transportowy Ił-112W, a także zmodernizowane helikoptery Mi-28NE oraz Mi-171Sh.
Debiut MC-21-310 oraz Iła-114-300Tegoroczny salon MAKS jest ważny dla cywilnej branży lotniczej ze względu na debiut samolotu pasażerskiego średniego zasięgu
MC-21-310 z rosyjskimi silnikami oraz Iła-114-300, które prezentowane są w pokazie statycznym, jak i w locie. Na lotnisku Żukowski obecne są dwa prototypy samolotów, w tym jeden wyposażony w kabinę pasażerską. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru są silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MS-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.
Natomiast Ił-114-300 to uniwersalna platforma transportowa, która daje możliwość przygotowania, w oparciu o rodzinę samolotów pasażerskich, do różnych zastosowań - cargo, mieszanej cargo i pasażerskiej oraz specjalnych samolotów np. medycznych oraz fotografii lotniczej itp. Charakterystyka techniczna samolotu pozwala mu działać w trudnych warunkach klimatycznych i przy słabej infrastrukturze lotniska, w tym na nieprzygotowanych i nieutwardzonych drogach startowych. Nowy samolot w podstawowej konfiguracji będzie mógł przewozić do 64 pasażerów, opcjonalnie 50 pasażerów przy zwiększonej pojemności części bagażowej i przedziałów cargo. Jego maksymalną pojemność pokładu ustalono na 68 pasażerów. Samolot jest wyposażony w nowoczesną awionikę i nowe turbośmigłowe silniki Klimov i Pratt & Whitney. Zastąpić ma importowane samoloty tej klasy i przestarzałe antonowy An-24 oraz An-26.
Oprócz Irkuta, na pokazach można zobaczyć model kadłuba chińsko-rosyjskiego samolotu dalekiego zasięgu CR929, który w założeniach ma być konkurentem modelu 787 Boeinga oraz A350 Airbusa. Pierwszy prototypowy element kadłuba samolotu został stworzony w 2018 roku w Zhangjiagang w Chinach. Prototypowy element kadłuba ma długość 15m i średnicę 6m, co oznacza iż kadłub CR929 będzie szerszy niż ten w boeingach 787 (5,77m) oraz w airbusach A350 (5,97m). Prezentacja modelu samolotu to kolejny krok w realizacji ambitnego czasowo planu wdrożenia CR929. Gdy program został oficjalnie ogłoszony w 2017 r., twórcy dawali sobie 10 lat na wprowadzenie nowego samolotu szerokokadłubowego do służby komercyjnej.
Boeing, Airbus oraz EmbraerMAKS-2021 to także okazja dla firm zachodnich do zaprezentowania swojej oferty handlowej i nawiązania kontaktów w Rosji. Boeing zapowiada podpisanie umów o strategicznej współpracy z partnerami z Rosji, jak i interaktywną ekspozycję swojej linii produktów, a na płycie lotniska pojawiły się samoloty cargo: 737-800BCF, 767-300BCF oraz 777F. Natomiast Airbus prezentuje w pokazach statycznych i dynamicznych airbusa A350-1000 oraz A220-300 w barwach airBaltic, a także śmigłowce Airbus Helicopters. Z kolei embraer wystawił samolot E195-E2.