Partner serwisu
Biznes i przemysł

Po dwóch latach Ił-112W ponownie wzbił się w powietrze

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
10-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

30 marca z lotniska w Woroneżu wystartował do drugiego lotu technicznego prototyp samolotu transportowego Ił-112W. Tym samym równo po 2 latach program Iła-112 wraca do lotów technicznych. Nowa maszyna ma zastępować wojskowe Antonowy An-24 i An-26.

Podczas pierwszego lotu Iła-112W, po jego przebudowie, który trwał pół godziny, załoga sprawdzała tryby pracy silników, stateczność i sterowność statku powietrznego, a także działanie jego wszystkich systemów, w tym nowego systemu elektrycznego. Załogę pierwszego rejsu tworzyło dwóch pilotów doświadczalnych Nikołaj Kuimow i Dmitrij Komarow oraz inżynier pokładowy Nikołaj Chludew. Według informacji przekazanych przez załogantów lot odbył się bez problemów.

- Od momentu pierwszego lotu, podczas którego sprawdzono główne charakterystyki aerodynamiczne, dopracowano wszystkie systemy samolotu i prowadzono prace nad redukcją masy samolotu, co umożliwiło przeniesienie samolotu do etapu wstępnych testów naziemnych, prowadzonych wspólnie z Ministerstwem Obrony Narodowej Rosji. Jednocześnie przygotowywany jest seryjna produkcja do 12 samolotów rocznie, co zaspokoi zapotrzebowanie rosyjskiego MON na wojskowe samoloty transportowe tego typu i zapewni stabilne obłożenie pracą naszego przedsiębiorstwa - powiedział Siergiej Jarkovoj, pierwszy zastępca dyrektora generalnego PJSC ZAK.

Samolot ma przewozić do 5 ton ładunku na odległość do 5 tys. km. Jest przeznaczony do transportu żołnierzy, sprzętu wojskowego i broni. Kluczową zaletą samolotu jest możliwość samodzielnego działania z nieużytkowanych lotnisk i nieutwardzonych dróg startowych. Ił-112W będzie mógł latać także w najtrudniejszych warunkach klimatycznych. Prędkość przelotowa ma 470 kilometrów na godzinę. Zasięg lotu z maksymalnym ładunkiem to 1200 kilometrów.

W kwietniu 2019 r. po pierwszym locie technicznym okazało się, że nowa konstrukcja obarczona jest poważnymi wadami konstrukcyjnymi m.in. masa tylnej części kadłuba znacząco odbiegała od zakładanej i bezpiecznej masy. Konsekwencją wady było niebezpieczne przesunięcie się środka ciężkości samolotu w przypadku jego maksymalnego załadunku. Aby zrównoważyć niebezpieczny wzrost masy tylnej części kadłuba, maszyna zabrała wtedy balast umieszczony w jego przedniej części. Konsekwencją było jednak ograniczenie masy przewożonego na pokładzie ładunku z 5 do 3,5 tony. Wartość ta było jednak nieakceptowalna przez wymagania operacyjne rosyjskich sił powietrznych, potencjalnego i głównego odbiorcy samolotów. Wytwórnia samolotu (WASO) rozpoczęła prace nad zmniejszeniem masy prototypu o co najmniej 1000 kg. Uzyskane w trakcie tych prac doświadczenia oraz zastosowanie nowych materiałów w tym elementów kompozytowych, pozwoliły na redukcję ciężaru trzeciego i czwartego prototypu budowanego w w WASO o około 2,5 tony

Dwadzieścia lat minęło

Od początku lat 90. XX wieku trwało poszukiwanie zastępstwa dla An-26, którego konstrukcja powstała pod koniec lat 70. Szybko się jednak okazało, że wobec kryzysu postsowieckiej gospodarki, na prace nad Ił-112W nie starczy pieniędzy.

W 2003 roku projekt samolotu wygrał konkurs na nowy lekki, samolot transportowy dla rosyjskich sił powietrznych co oznaczało zastrzyk finansowy ze strony armii. Jednak priorytetem w tym czasie była modernizacja większych transportowców Ił-76. Dodatkowo na przeszkodzie szybkiej realizacji kontraktu stanęły problemy z silnikiem, pierwotnie przymierzano się do zainstalowania TW7-117ST znanego choćby z IŁ-114, ale ten okazał się za słaby. Zanim poradzono sobie z tym wyzwaniem, przyszedł krach z 2008 roku, który wyjątkowo mocno uderzył w Rosję. Finansowanie Ił-112W przywrócono dopiero w 2013 roku, ale przerwa spowodowała rezygnację Indii z udziału w projekcie. Państwo to zdecydowało się ostatecznie na zakup europejskich C295W.

Co wiemy o Ile-112?

Ił-112W ma być przeznaczony do transportu i desantu powietrznego. Będzie zdolny do zabrania na pokład do pięciu ton ładunku. Nowa konstrukcja ma dwukrotnie przewyższać pod względem efektywności transportu An-26. Napęd i awionika najnowszego typu pozwoli Ił-owi konkurować z najlepszymi samolotami w swojej klasie – hiszpańską CASA C-295, amerykańsko-włoskim C-27 Spartan, ukraińskim An-140T czy chińskim Xian MA60. Więcej szczegółów nie jest znane. Rosjanie nie są znani z dzielenia się informacjami, a zwłaszcza tymi dotyczącymi wojska.

Ił-112W będzie wyposażony w komponenty rosyjskiej produkcji. Większość z nich jest produkowana przez struktury państwowego koncernu Rostec: silniki tworzy United Engine Corporation, zautomatyzowany układ sterowania dostarcza KRET, a podwozie, elementy hydrauliczne i układ zasilania opracowuje holding Technodinamika.

Wiadomo jednak, że w celu przeciwdziałania atakom rakiet z głowicami na podczerwień, ultrafiolet, optycznymi i radarowymi został opracowany nowy system obrony powietrznej oparty o podobne systemy Witebsk i Prezydent-S. Maksymalna prędkość osiągana przez Iła-112W sięgnie wedle założeń 550 km/h. Samolot będzie mieć zasięg do 5000 km z maksymalnym obciążeniem. Z jego połową poleci nieco dalej.

Planowane jest również wypuszczenie wersji na rynek cywilny. Ił-112T, tak się będzie zwać, ma zastąpić An-24. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli Rosjan, Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej powinny zamówić około 60 maszyn typu Ił-112W. Rozpoczęcie produkcji seryjnej Iła-112W jest obecnie planowane na 2023 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Pasażer i linie lotnicze

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

De Havilland: Nowy DHC-6 Twin Otter Classic 300-G

Biznes i przemysł

ATR z nowymi zamówieniami w Paryżu. Firma chce zwiększyć produkcję

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Pasażer i linie lotnicze

Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

De Havilland: Nowy DHC-6 Twin Otter Classic 300-G

Biznes i przemysł

ATR z nowymi zamówieniami w Paryżu. Firma chce zwiększyć produkcję

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5