Partner serwisu
Biznes i przemysł

Szwecja podpisała kontrakt na cztery embraery C-390

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Królestwo Szwecji i Embraer oficjalnie podpisały dziś (6 października) kontrakt na cztery wielozadaniowe samoloty transportowe C-390 Millennium. Umowa obejmuje również siedem dodatkowych opcji zakupu, torując drogę do przyszłych zakupów przez inne kraje europejskie.

Ceremonia odbyła się w bazie lotniczej w Uppsali, a jej gospodarzem był dowódca szwedzkich sił powietrznych, generał dywizji Jonas Wikman. W uroczystości uczestniczył minister obrony Szwecji Pål Jonson oraz przedstawiciele sił powietrznych innych krajów które wybrały samoloty C-390, jak Holandia, Brazylia, Austria, Portugalia, Węgry i Czechy.

Oficjalne podpisanie umowy nastąpiło kilka miesięcy po tym jak Szwecja dołączyła do Niderlandów i Austrii w programie C-390. Informacja o tym, że Szwedzi zakupią takie maszyny, została ogłoszona podczas konferencji LAAD Security & Defence 2025, która jest głównym miejsce spotkań dla profesjonalistów pracujących w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony w Ameryce Łacińskiej. Szwecja zobowiązała się do pozyskania czterech samolotów transportowych C-390, które będą stacjonować w jednej z baz lotniczych w Szwecji. Według tamtejszego MON zamówienie to będzie bardziej przystępne cenowo, a dostawa odbędzie się znacznie szybciej dzięki wspólnemu zamówieniu z Niderlandami i Austrią, które kupują ten sam typ samolotu.

- Zakup tych samolotów stanowi ważny kamień milowy w modernizacji i wzmocnieniu szwedzkich sił powietrznych. Jestem przekonany, że dzięki samolotom C-390 Millennium zwiększymy naszą efektywność operacyjną, poprawiając jednocześnie interoperacyjność z naszymi europejskimi partnerami - powiedział Pål Jonson, minister obrony Szwecji.

Zamówienie zostanie zrealizowane przez Niderlandy działającą jako agent i przedstawiciel innych krajów, na podstawie umowy zawartej 28 marca 2025 r. między Niderlandami, Austrią i Szwecją, za pośrednictwem Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych. Obecnie trwają ostatnie negocjacje między Niderlandami a Embraerem w sprawie daty dostawy samolotów. Zawarte porozumienie gwarantuje, że nowy szwedzki samolot będzie traktowany priorytetowo w procesie produkcji.

- Jesteśmy dumni, że możemy zrobić znaczący krok w kierunku pozyskania tego interoperacyjnego samolotu NATO nowej generacji. Zdolność C-390 do wykonywania misji w trudnych warunkach, zawsze i wszędzie, będzie mile widzianym ulepszeniem dla szwedzkiej obrony, zapewniając skuteczne operacje lotnicze w nadchodzących dziesięcioleciach - powiedział Peter Sandwall, sekretarz stanu w szwedzkim ministerstwie obrony.

Ta strategiczna decyzja ze strony kolejnego kraju członkowskiego NATO oznacza pierwszy zakup C-390 w Europie Północnej, podkreślając zaangażowanie Szwecji w zwiększanie jej zdolności obronnych za pomocą najnowocześniejszych samolotów. C-390 mają zastąpić starzejące się Herculesy C-130E/H produkowane przez firmę Lockheed Martin.

Warto dodać, że transakcja jest nieco wiązana, bo już w zeszłym roku Brazylia oświadczyła, że planuje zwiększyć obecny kontrakt na zakup 39 samolotów Jas 39 Gripen o 25 proc. Szwedzki minister obrony Pål Jonson i brazylijski minister obrony José Múcio podpisali list intencyjny w tej sprawie w listopadzie 2024 r.

- Jesteśmy zaszczyceni, mogąc oficjalnie powitać Szwecję w rodzinie C-390 Millennium. Partnerstwo to wzmacnia rosnącą reputację samolotu jako nowego standardu w zakresie transportu taktycznego w Europie i wśród krajów NATO. Dzięki modelowi C-390 Millennium firma Embraer połączyła najlepsze technologie lotnicze, aby zapewnić Szwecji samolot zdolny do wykonywania najbardziej wymagających misji w dowolnym miejscu i czasie - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.

Wybór C-390 wpisuje się w rosnący trend wśród europejskich państw członkowskich NATO, uznających skuteczność samolotu w zaspokajaniu zarówno obecnych, jak i przyszłych potrzeb obronnych. Szwecja jest siódmym europejskim krajem, który wybrał ten samolot, wraz z Austrią, Czechami, Węgrami, Niderlandami, Portugalią oraz Litwą. Nabycie C-390 przez Szwecję nie tylko wzmocni obronę narodową, ale także zwiększy interoperacyjność z siłami sojuszniczymi, jednocześnie korzystając z synergii obecnych w Europie pod względem obiektów szkoleniowych, wsparcia i logistyki.

C-390 w liczbach

Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.

Od momentu wejścia do eksploatacji w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r., w portugalskich siłach powietrznych w 2023 r. i węgierskich siłach powietrznych w 2024 r., samolot C-390 udowodnił swoją wszechstronność i wydajność. Obecna flota ma nalot ponad 16,5 tys. godzin, ze wskaźnikiem gotowości do misji na poziomie ponad 93 proc. i wskaźnikiem ukończenia misji powyżej 99 proc.

Oprócz nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także Brazylia, Czechy, Portugalia, Niderlandy z Austrią, Słowacja, Szwecja, Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym została Litwa

Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda samolot od kuchni, to możecie zobaczyć więcej w naszej fotorelacji z przelotu tym samolotem.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

B777X. Dostawa kolejny raz opóźniona

Biznes i przemysł

B777X. Dostawa kolejny raz opóźniona

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 05 października 2025

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Zobacz również:

Embraer podsumował dostawy i zamówienia w III kwartale 2025

Biznes i przemysł

Embraer podsumował dostawy i zamówienia w III kwartale 2025

Piotr Bożyk 03 października 2025

Embraer sprzedał SNC jednego A-29 Super Tucano

Biznes i przemysł

Embraer sprzedał SNC jednego A-29 Super Tucano

Piotr Bożyk 28 września 2025

Embraer: Nowe malowanie firmowego KC-390 Millennium

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

B777X. Dostawa kolejny raz opóźniona

Biznes i przemysł

B777X. Dostawa kolejny raz opóźniona

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Gulfstream: Nowy G300 następcą G280 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 05 października 2025

COMAC redukuje plany produkcyjne

Biznes i przemysł

COMAC redukuje plany produkcyjne

Mateusz Kieruzal 06 października 2025

Zobacz również:

Embraer podsumował dostawy i zamówienia w III kwartale 2025

Biznes i przemysł

Embraer podsumował dostawy i zamówienia w III kwartale 2025

Piotr Bożyk 03 października 2025

Embraer sprzedał SNC jednego A-29 Super Tucano

Biznes i przemysł

Embraer sprzedał SNC jednego A-29 Super Tucano

Piotr Bożyk 28 września 2025

Embraer: Nowe malowanie firmowego KC-390 Millennium

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij