Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Struzik: Mieszkańcy Mazowsza nie dopłacają do lotniska w Modlinie


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-02-21 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Struzik: Mieszkańcy Mazowsza nie dopłacają do lotniska w Modlinie
fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin/ Facebook
– Mieszkańcy województwa mazowieckiego nie dopłacają ani złotówki do utrzymania Portu Lotniczego Warszawa-Modlin – mówi marszałek województwa Adam Struzik. Jego zdaniem pojawiające się na ten temat pogłoski to element gry politycznej. – Marszałek Struzik rozmija się z prawdą – komentuje anonimowo ekspert lotniczy, którego poprosiliśmy o opinię. Jednocześnie uważa on, że decyzja o odkupieniu udziałów PPL-u przez Mazowsze jest słuszna.
Mazowsze, jako jeden z udziałowców Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, zdecydowało się przerwać impas inwestycyjny lotniska i wykupić udziały Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, aby poprowadzić proces rozbudowy. Gotowość sprzedaży udziałów zadeklarował wcześniej prezes PPL-u, Mariusz Szpikowski. Tej ostatniej spółce najmniej zależało na inwestycjach w podwarszawskie lotnisko, gdyż na przejęcie ruchu czarterowego przygotowuje Port Lotniczy Radom.

Mazowsze oficjalnie zainteresowane udziałami

Podczas wtorkowej (19 lutego) konferencji prasowej marszałek Adam Struzik ogłosił, że na najbliższym zebraniu udziałowców Modlina 5 marca wystąpi oficjalnie z deklaracją zakupu części PPL-u w lotnisku. Dodał, że do udziału w konsorcjum będzie chciał zaangażować miasto stołeczne Warszawa, które pozwoliłoby wspólnie „unieść ciężar finansowy zakupu”. Jak na razie nieznana jest kwota, jaką Mazowsze chce zaproponować PPL-owi za aktywa w Modlinie.
  
Jednocześnie, w obliczu pojawiających się skarg, że mieszkańcy Mazowsza dopłacają do lotniska w Modlinie, głos zabrał Adam Struzik. – Mieszkańcy nie dopłacają ani złotówki do tego lotniska. Funkcjonuje ono dzięki własnym dochodom i po części spłaca swoje zobowiązania. Nie mamy takiego zjawiska, żeby ktokolwiek do lotniska dopłacał – skomentował marszałek w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy.

Struzik dodał, że podobne opinie są elementem „zohydzania” portu i „przyprawiania mu gęby nierentowności”. – Oczywiście, negocjowana umowa z jedynym przewoźnikiem, który tam operuje, jest dla tego przewoźnika korzystna, ale z drugiej strony mamy dzięki temu 3 mln pasażerów oraz dochody nie tylko z pasażerów, ale również działalności okołolotniskowej. Powiększenie ruchu do 6 mln dawałoby szanse, żeby to lotnisko było samowystarczalne, generowało zysk, a nie straty – dodał Adam Struzik.

Marszałek mija się z prawdą, ale postępuje słusznie

O komentarz poprosiliśmy jednego z ekspertów lotniczych, który woli pozostać anonimowy. – Marszałek Struzik rozmija się z prawdą, bo nie da się ukryć, że mieszkańcy musieli dopłacić do tego portu, chociażby dlatego, że spłacają obligacje, które zostały wyemitowane na to, żeby port budować – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. Jak dodaje, port w Modlinie ze swoich wyników absolutnie nie byłby w stanie samodzielnie sfinansować własnych inwestycji, bo sam „dochodzi do zera w dobrych latach”.

Ekspert zaznacza, że mimo to, propozycja marszałka Struzika jest dobra – stanowi szansę na przełamanie impasu. – Odblokuje to proces inwestycyjny w porcie, który może umożliwić, że lotnisko będzie samowystarczalne finansowo i będzie przynosiło jakieś zyski. Te z kolei pozwolą pokryć kolejne inwestycje z finansów własnych, wypracowanych przez port, czy nawet częściowo spłacić wcześniejsze zobowiązania i oddać w formie dywidendy – stwierdza ekspert.

Nasz komentator rynku zwraca uwagę, że Modlin ma szansę wiele zyskać, ma także ogromny potencjał rozwoju – już teraz lotniskiem interesują się bowiem czartery, które otwarcie deklarują z kolei brak zainteresowania Portem Lotniczym Radom.

Dla Modlina rozwiązanie proponowane przez marszałka jest więc dobre. Czy jednak będzie równie pozytywne dla Mazowsza i Warszawy, jeśli stolica zgodzi się partycypować w projekcie? – Moim zdaniem to lotnisko jest potrzebne. Zazwyczaj przy dużych aglomeracjach jest drugie lotnisko, dedykowane specjalnie low costom. CPK – choćby nie wiem jak się zarzekał minister Wild – nie spełni tej roli. To będzie duże lotnisko, za drogie dla czarterów – stwierdza ekspert.

Dodaje, że długoterminowo to lotnisko też ma sens i niemożliwym jest, że Ryanair stamtąd zniknie. – On tam zarabia pieniądze i zbudował swoją markę, lotnisko zbudowało swoją świadomość wśród klientów – może nie jest idealnie położone, ale klienci chcą z niego latać – mówi.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Due diligence w Modlinie. Konflikt właścicielski narasta

Infrastruktura i lotniska

Due diligence w Modlinie. Konflikt właścicielski narasta

Emilia Derewienko 12 lutego 2019

Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

Infrastruktura i lotniska

Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

Aleksander Domański 02 lutego 2019

Wild: Nie wiemy jakie niespodzianki czekają nas w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

Wild: Nie wiemy jakie niespodzianki czekają nas w Modlinie

Emilia Derewienko 30 listopada 2018

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5