Partner serwisu
Biznes i przemysł

Stany Zjednoczone podnoszą cło na samoloty z UE do 15 proc.

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
16-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Stany Zjednoczone podnoszą cło na samoloty z UE do 15 proc.
fot. Piotr Bożyk
Biuro amerykańskiego przedstawicielstwa ds. handlu podniosło cło na duże europejskie samoloty do 15 proc., w porównaniu z opłatą 10 proc. wprowadzoną w październiku ubiegłego roku. To wszystko to pokłosie trwającego sporu o subsydia dla Airbusa.

Większe cła na europejskie samoloty powyżej 30 ton

Stany Zjednoczone zwiększają dodatkową stawkę cła nałożoną na statki powietrzne importowane z UE z 10 do 15 proc. Nowe stawki obowiązywać będą od 18 marca 2020 r. Wprowadzone będą też pewne inne drobne zmiany - możemy przeczytać w oświadczeniu Biura Przedstawiciela Handlowego USA (United States Trade Representative-USTR) opublikowanym w piątek 14 lutego.

Sprawa rozpoczęła się w październiku zeszłego roku. Stany Zjednoczone nałożyły cła na wybrane produkty z Unii Europejskiej. Wśród nich znalazły się przede wszystkim cła na duże samoloty pasażerskie objęte stawką 10 proc. oraz takie produkty jak wino czy oliwki. To efekt wcześniejszych decyzji WTO w sprawie sporu między USA a UE o dotowanie produkcji samolotów. Nałożenie kar dotyczy łącznej wartości 7,5 mld dolarów na towary importowane z Unii Europejskiej. Całe zamieszanie jest elementem trwającego już 15 lat sporu pomiędzy USA a Europą w sprawie nielegalnego wspieranie swoich producentów lotniczych – Airbusa i Boeinga.

Wzrost ceł do 15 proc. jest odpowiedzią na raport Światowej Organizacji Handlu (WTO). W opublikowanym 2 grudnia raporcie stwierdzono, że Airbus nie stosuje się do zaleceń WTO na temat nielegalnych subwencji unijnych. Produkcje samolotów Airbus A380 i A350 wciąż korzystają ze środków przyznawanych przez UE. Z tego powodu nie udało się podważyć ceł, mających zrekompensować Stanom Zjednoczonym nielegalne dotacje dla Airbusa. 12 grudnia Biuro Przedstawiciela Handlowego USA ogłosiło przegląd taryf i poprosiło o publiczne uwagi. Potwierdzono, że otrzymano ich ponad 26 tys.

- Na podstawie tego przeglądu Biuro Przedstawiciela Handlowego USA postanowiło zrewidować podjęte działania, zwiększając stawkę dodatkowych opłat celnych na niektóre duże cywilne statki powietrzne oraz zmieniając listę innych produktów niektórych obecnych i byłych państw członkowskich UE podlegających dodatkowym 25 proc. ceł - czytamy w orzeczeniu USTR. Dzięki nowej decyzji taryfy na produkty inne niż statki powietrzne pozostają na poziomie 25 proc.

Mimo to Airbus jest bardzo widoczny w USA

Airbus jest obecny w USA m.in. poprzez linię montażu końcowego A320 i A220 w Mobile w Alabamie. W październiku 2019 r. Airbus informował, że 40 proc. zamówień związanych z samolotami cywilnymi pochodzi od firm amerykańskich. Orzeczenie, które ma zastosowanie do samolotów zbudowanych w Europie, oznacza, że ​​części wysyłane przez Mobile do montażu wydają się być zwolnione z dodatkowych ceł.

Podczas gdy amerykańscy przewoźnicy z dużymi flotami Airbusa jak np. Delta Air Lines i JetBlue, będą odbierać niektóre samoloty z Mobile, większość samolotów Airbusa jest nadal produkowana w europejskich zakładach w Hamburgu i Tuluzie. Nie jest jasne, jaki wpływ będą miały podwyższone taryfy na dotknięte nimi linie lotnicze, a także na podróżujących, którzy w rezultacie mogą ostatecznie zapłacić więcej za bilety.

Airbus pracuje nad złagodzeniem wpływu taryf od ich początkowego nałożenia. Guillaume Faury, dyrektor naczelny oświadczył na ostatniej konferencji w Tuluzie, że taryfy miały bezpośredni wpływ na amerykańskich klientów samolotów komercyjnych, z którymi pracujemy. - Oczekuje się, że w tym roku WTO upoważni UE do nałożenia ceł na produkty amerykańskie. Mamy nadzieję, że USA i UE znajdą w końcu porozumienie, aby uniknąć dalszych szkód gospodarczych - dodaje Faury.

Rząd USA będzie mógł nakładać cła, dopóki UE nie dostosuje swoich praktyk do standardów WTO. Ustalając cenę o wartości 7,5 miliarda dolarów, arbitraż wziął pod uwagę wartość utraconej sprzedaży dużych samolotów przez Boeinga w wyniku dotacji.

Obie strony mają za uszami

Zarówno Unia Europejska, jak i USA zostały uznane przez WTO za winne nielegalnego subsydiowana swoich producentów lotniczych. WTO podjęła wcześniej w październiku decyzję, która umożliwiła Stanom Zjednoczonym nałożenie taryf wobec wybranych towarów importowanych z UE, jednak samo orzeczenie o nielegalności europejskich subwencji dla Airbusa zapadło już wcześniej.

W przypadku Amerykanów Światowa Organizacja Handlu wyliczyła cła i zgodziła się na ich nałożenie, natomiast sprawa europejska, jeśli chodzi o wysokość możliwych taryf, jeszcze się toczy. Bruksela wnioskuje do WTO o zgodę na nałożenie ceł na towary zza oceanu o wartości 12 mld dolarów. – Nakładanie taryf na siebie długoterminowo nie służy niczyim interesom. Wyrządzi to poważne szkody w zintegrowanym łańcuchu dostaw sektorom lotniczym w USA i UE oraz zaszkodzi wielu innym sektorom już cierpiącym przez obecne napięcia handlowe – zaznaczyła Malmstroem.

Unijna komisarz wskazała, że zarówno UE, jak i USA zostały uznane przez WTO za winne łamania zasad. Jak podkreśliła, obie strony jako najwięksi na świecie producenci lotniczy powinny zasiąść do negocjacji, by znaleźć rozwiązanie, które będzie zrównoważone i zgodne z zasadami WTO.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Silne turbulencje w A380 linii Emirates. Kilkunastu rannych

Pasażer i linie lotnicze

Silne turbulencje w A380 linii Emirates. Kilkunastu rannych

Mateusz Kieruzal 06 grudnia 2023

Nigeryjskie Ibom Air odebrały pierwszego airbusa A220-300

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Piotr Bożyk 25 listopada 2023

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Silne turbulencje w A380 linii Emirates. Kilkunastu rannych

Pasażer i linie lotnicze

Silne turbulencje w A380 linii Emirates. Kilkunastu rannych

Mateusz Kieruzal 06 grudnia 2023

Nigeryjskie Ibom Air odebrały pierwszego airbusa A220-300

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Piotr Bożyk 25 listopada 2023

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5