Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Cła weszły w życie. USA uderza w państwa produkujące Airbusa


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański, współpraca: Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2019-10-18 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Office of the United States Trade Representative

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Cła weszły w życie. USA uderza w państwa produkujące Airbusa
fot. Piotr Bożyk
Stany Zjednoczone nałożyły cła na wybrane produkty z Unii Europejskiej. Wśród nich znalazły się przede wszystkim na duże samoloty pasażerskie objęte stawką 10% oraz takie produkty jak wino czy oliwki. To efekt wcześniejszych decyzji WTO w sprawie sporu między USA a UE o dotowanie produkcji samolotów.
25-procentowe cła na francuskie wino, włoskie sery i szkocką whisky single malt. To wynik orzeczenia Światowej Organizacji Handlu (WTO), które zezwoliło Stanom nałożenie ceł na łączną kwotę 7,5 mld dolarów na towary importowane z Unii Europejskiej. Całe zamieszanie jest elementem trwającego już 15 lat sporu pomiędzy USA a Europą w sprawie nielegalnego wspieranie swoich producentów lotniczych – Airbusa i Boeinga.

Pełna lista planowanych ceł pojawiła się w kwietniu i objęła setki produktów przemysłowych i rolnych z UE, na które zostaną nałożone dodatkowe opłaty w wysokości 25 proc. Obejmą one m.in. francuskie wino, włoskie sery, hiszpańską oliwę i szkocką whisky. Import samolotów ze Starego Kontynentu został obłożony cłem wysokości 10 proc. Celem Stanów jest uderzenie w państwa odpowiedzialne za nielegalne subwencje dla Airbusa: Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię.

Robert Lighthizer z Biura Przedstawiciela Handlowego USA (Office of the United States Trade Representative) podkreślił, że przez lata Europa dotowała Airbusa co miało negatywny wpływ na rynek lotniczy w Stanach Zjednoczonych. – W końcu, po 15 latach, WTO potwierdziło, że Stany Zjednoczone są uprawnione do nałożenia taryf w odpowiedzi na nielegalne unijne subsydia – powiedział Lighthizer. Dodał przy tym, że cła wchodzą w życie z dniem 18 października, a strona amerykańska ma nadzieję, że dalsze rozmowy z Unią Europejską ukierunkowane na takie rozwiązanie problemu, które nie zaszkodzi amerykańskim pracownikom.

Sprawa przed WTO została pierwotnie wszczęta w 2004 r., kiedy Stany Zjednoczone zakwestionowały pomoc udzieloną przez Francję, Niemcy, Hiszpanię i Wielką Brytanię przedsiębiorstwu Airbus na cele projektu i produkcji serii dużych cywilnych statków powietrznych. Chodziło o nisko oprocentowane pożyczki, jakie władze państwowe udzieliły producentowi.

WTO wydało orzeczenie w tej sprawie w 2011 r., jednak Stany Zjednoczone uznały, że UE nie podjęło wystarczających kroków, aby wycofać subsydia dla Airbusa i usunąć negatywne skutki tych subsydiów dla Boeinga. Stany Zjednoczone wniosły więc przeciwko UE sprawę o niezastosowanie się do orzeczenia, kwestionując w ten sposób podjęte przez UE działania.

W marcu 2018 roku administracja amerykańska ogłosiła cła w wysokości 25 proc. na stal i 10 proc. na aluminium importowane do Stanów. Skłoniło to Unię w czerwcu ubiegłego roku do nałożenia ceł w wysokości 2,8 mld euro na amerykańskie towary, takie jak whiskey, motocykle i sok pomarańczowy.

Państwa europejskie obawiają się, że Amerykanie mogą obłożyć dodatkowymi cłami także produkowane na Starym Kontynencie samochody, co miałoby negatywne skutki dla największych gospodarek.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
SWISS: Tymczasowe uziemienia A220 po incydentach z silnikami

Pasażer i linie lotnicze

SWISS: Tymczasowe uziemienia A220 po incydentach z silnikami

Piotr Bożyk 16 października 2019

Airbus i Air Austral zawarły umowę na trzy Airbusy A220

Biznes i przemysł

Airbus i Air Austral zawarły umowę na trzy Airbusy A220

Emilia Derewienko 14 października 2019

Airbus dostarczył 1000. samolot z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Airbus dostarczył 1000. samolot z rodziny A320neo

Piotr Bożyk 11 października 2019

 

IATA GAPS: RFID ma być standardem dla handlingu bagaży

Infrastruktura i lotniska

IATA GAPS: RFID ma być standardem dla handlingu bagaży

20 października 2019

CPK: Kolejna faza rozmów z przewoźnikami

Prawo i polityka

CPK: Kolejna faza rozmów z przewoźnikami

20 października 2019

Emirates: Kair dołącza do siatki połączeń obsługiwanych przez A380

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Kair dołącza do siatki połączeń obsługiwanych przez A380

19 października 2019

Wakacje w kosmosie? Wkrótce będzie to możliwe

Pasażer i linie lotnicze

Wakacje w kosmosie? Wkrótce będzie to możliwe

19 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5