Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Sloty Alitalii na Heathrow wrócą do Etihadu


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2021-12-20 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sloty Alitalii na Heathrow wrócą do Etihadu
fot. Etihad Airways
Lukratywne sloty na lotnisku Londyn-Heathrow, będące w posiadaniu włoskich linii lotniczych – Alitalia, – które zakończyły swoją działalność, powrócą 27 marca 2022 roku do narodowej linii Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Etihadu. Wszystkie 68 slotów (praw do startu i lądowania o konkretnej godzinie w porcie lotniczym) jest obecnie używanych jest przez nowego włoskiego przewoźnika – ITA Airways. Etihad wyleasingował sloty Alitalii w 2016 roku.
Lotniskowe sloty na Heathrow, za które linie lotnicze potrafią zapłacić nawet kilka milionów dolarów  (Oman Air w 2016 zapłacił grupie Air France-KLM aż 75 milionów dolarów, kiedy przewoźnik chciał otworzyć drugi dzienny rejs z Maskatu do Londynu), stracą ważność 29 października 2022 roku.

ITA Airways wykorzystuje obecnie sloty dla swoich rejsów z Rzymu-Fiumicino i Mediolanu-Malpensy do Londynu. Z Wiecznego Miasta przewoźnik wykonuje sześć lotów dziennie, a ze stolicy Lombardii − cztery operacje dziennie. Nowe włoskie linie dostały sloty „w spadku”, w momencie rozpoczęcia działalności, 15 października 2021 roku.

Przed wykupem w 2015 roku 49 proc. akcji w Alitalii przez Etihad, włoskie linie lotnicze miały własne pozwolenia na start i lądowanie na największym lotniku Anglii. Po zakończeniu transakcji sprzedaży swoich akcji, rozchwytywane sloty zostały przekazane linii z Abu Zabi, która w ramach leasingu zwrotnego udostępniła je Alitalii. Upadłe linie rocznie za używanie slotów płaciły  3,76 mln euro, co dawało ponad 10 tys. euro dziennie.

ITA Airways wnioskują o sloty

Nowy flagowy przewoźnik z Włoch może znaleźć się w trudnej sytuacji, kiedy sloty wrócą w posiadanie Etihad. ITA zawnioskowała do zarządcy ruchu lotniczego na lotnisku Heathrow o 98 tygodniowych slotów, gdyż chce wykonywać połączenie Rzym – Londyn aż osiem razy dziennie, a Mediolan – Londyn z częstotliwością sześciu lotów dziennie.

Jednakże władze Heathrow nie są skłonne przyznać tak wielu slotów nowo powstałym liniom. W zamian przewoźnik dostał propozycję wykorzystania 72 slotów Alitalii na lotnisku Londyn- City. Nie jest to jednak możliwe, gdyż przewoźnik operuje flotą airbusów A319 i A320, a na położonym w biznesowej części Londynu lotnisku, największym certyfikowanym do wykonywania operacji pasażerskim samolotem jest embraer E190 pierwszej i drugiej generacji.

Rozmowy ITA Airways z Etihadem trwają

Jest duża szansa, że obaj przewoźnicy dojdą do porozumienia w sprawie leasingu slotów dla włoskich linii. W ostatnim czasie ITA podpisała z Etihadem umowę code-share, która może pomóc w negocjacjach dotyczących slotów na londyńskim Heathrow. Z powodu pandemii najbardziej pożądane sloty lotniskowe na świecie straciły na wartości około 15 proc. Przed wybuchem pandemii Alitalia płaciła ponad 300 tys. euro miesięcznie z tytułu leasingu. Z powodu kryzysu, ITA może uzyskać mniejszą miesięczną opłatę.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Etihad Airways zainaugurowały rejsy Dreamlinerem do Wiednia

Pasażer i linie lotnicze

Etihad Airways zainaugurowały rejsy Dreamlinerem do Wiednia

Rafał Dybiński 21 lipca 2021

Współpraca Etihad Airways i El Al poprawia relacje Izraela z ZEA

Prawo i polityka

Współpraca Etihad Airways i El Al poprawia relacje Izraela z ZEA

Rafał Dybiński 02 lipca 2021

Etihad Airways wycofają też wszystkie boeingi 777-300ER

Biznes i przemysł

Etihad Airways wycofają też wszystkie boeingi 777-300ER

Rafał Dybiński 28 kwietnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5