Lukratywne sloty na lotnisku Londyn-Heathrow, będące w posiadaniu włoskich linii lotniczych – Alitalia, – które zakończyły swoją działalność, powrócą 27 marca 2022 roku do narodowej linii Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Etihadu. Wszystkie 68 slotów (praw do startu i lądowania o konkretnej godzinie w porcie lotniczym) jest obecnie używanych jest przez nowego włoskiego przewoźnika – ITA Airways. Etihad wyleasingował sloty Alitalii w 2016 roku.
Lotniskowe sloty na Heathrow, za które linie lotnicze potrafią zapłacić nawet kilka milionów dolarów (Oman Air w 2016 zapłacił grupie Air France-KLM aż 75 milionów dolarów, kiedy przewoźnik chciał otworzyć drugi dzienny rejs z Maskatu do Londynu), stracą ważność 29 października 2022 roku.
ITA Airways wykorzystuje obecnie sloty dla swoich rejsów z Rzymu-Fiumicino i Mediolanu-Malpensy do Londynu. Z Wiecznego Miasta przewoźnik wykonuje sześć lotów dziennie, a ze stolicy Lombardii − cztery operacje dziennie. Nowe włoskie linie dostały sloty „w spadku”, w momencie rozpoczęcia działalności, 15 października 2021 roku.
Przed wykupem w 2015 roku 49 proc. akcji w Alitalii przez Etihad, włoskie linie lotnicze miały własne pozwolenia na start i lądowanie na największym lotniku Anglii. Po zakończeniu transakcji sprzedaży swoich akcji, rozchwytywane sloty zostały przekazane linii z Abu Zabi, która w ramach leasingu zwrotnego udostępniła je Alitalii. Upadłe linie rocznie za używanie slotów płaciły 3,76 mln euro, co dawało ponad 10 tys. euro dziennie.
ITA Airways wnioskują o sloty
Nowy flagowy przewoźnik z Włoch może znaleźć się w trudnej sytuacji, kiedy sloty wrócą w posiadanie Etihad. ITA zawnioskowała do zarządcy ruchu lotniczego na lotnisku Heathrow o 98 tygodniowych slotów, gdyż chce wykonywać połączenie Rzym – Londyn aż osiem razy dziennie, a Mediolan – Londyn z częstotliwością sześciu lotów dziennie.
Jednakże władze Heathrow nie są skłonne przyznać tak wielu slotów nowo powstałym liniom. W zamian przewoźnik dostał propozycję wykorzystania 72 slotów Alitalii na lotnisku Londyn- City. Nie jest to jednak możliwe, gdyż przewoźnik operuje flotą airbusów A319 i A320, a na położonym w biznesowej części Londynu lotnisku, największym certyfikowanym do wykonywania operacji pasażerskim samolotem jest embraer E190 pierwszej i drugiej generacji.
Rozmowy ITA Airways z Etihadem trwają
Jest duża szansa, że obaj przewoźnicy dojdą do porozumienia w sprawie leasingu slotów dla włoskich linii. W ostatnim czasie ITA podpisała z Etihadem umowę code-share, która może pomóc w negocjacjach dotyczących slotów na londyńskim Heathrow. Z powodu pandemii najbardziej pożądane sloty lotniskowe na świecie straciły na wartości około 15 proc. Przed wybuchem pandemii Alitalia płaciła ponad 300 tys. euro miesięcznie z tytułu leasingu. Z powodu kryzysu, ITA może uzyskać mniejszą miesięczną opłatę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.