Partner serwisu
Biznes i przemysł

Samolot COMAC C919 z pierwszą wizytą poza Chinami kontynentalnymi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

W środę 13 grudnia po raz pierwszy w historii samolot chińskiej produkcji COMAC C919 został zaprezentowany poza granicami Chin. Na miejsce prezentacji wybrany został port lotniczy w Hongkongu.

W Hongkongu COMAC C919 oraz towarzyszący mu model regionalny producenta, ARJ-21 prezentowane były od środy do niedzieli. Kulminacją pokazów był sobotni przelot nad centrum miasta.

Gorące powitanie

Delegacja samolotów chińskiego producenta była witana z pełnymi honorami przez komitet powitalny na czele którego stał John Lee, zarządca Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong Chińskiej Republiki Ludowej. Obecne były również władze portu lotniczego, Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin, władze lokalnych linii lotniczych oraz liczni oficjele z Hongkongu.

Pomimo iż formalnie Hongkong należy do Chin, a związki miasta stały się jeszcze bliższe po stłumieniu protestów z 2019r. i wprowadzeniu w 2020r. prawa o ochronie bezpieczeństwa państwowego, przylot C919 jest przedstawiany jako pierwsza zagraniczna prezentacja modelu samolotu produkcji chińskiej. Inicjatywa ma na celu pozyskanie klientów programu spoza Chin. 

- Jesteśmy zainteresowani każdym typem samolotu wchodzącym na rynek. Samoloty należy wybierać odpowiednio do strategii krótko- , średnio - oraz długodystansowej, dlatego przed wyborem będziemy przyglądać się wszystkim opcjom - powiedział goszczący w prezentacji Stanley Hui, prezes Greater Bay Airlines w rozmowie z Bloomberg News

Podczas gdy pokazy statyczne samolotu oraz jego prezentacja przygotowane były dla wyselekcjonowanych gości, w sobotę 16 grudnia COMAC C919 został zaprezentowany mieszkańcom Hongkongu podczas dwóch przelotów low pass nad nabrzeżem Wiktorii.

Jak wynika z zapisów serwisu Flightradar24, podczas przelotów samolot zniżał się momentami na wysokość 700 stóp czyli nieco ponad 200 m. Ostatni przelot low-pass nad nabrzeżem Wiktorii miał miejsce w 2007 r., kiedy to prezentowany był model A380 produkcji Airbusa, przypomina Bloomberg.

Konkurencyjność na razie na wyrost

Samolot COMAC C919 przedstawiany jest jako bezpośrednia konkurencja dla rodziny A320 produkcji Airbusa oraz modeli rodziny 737 Boeinga, choć na razie zapowiedzi te wydają się mocno na wyrost. Do tej pory komercyjnie użytkowane są jedynie trzy sztuki samolotu. Ostatni, trzeci egzemplarz maszyny został dostarczony 9 grudnia, dokładnie rok po dostawie pierwszego samolotu. Średni dobowy czas użytkowania samolotu to pięć godzin, czyli ponad dwa razy krócej niż użytkowane są modele, z którymi chce konkurować C919. Wyposażenie samolotu opiera się na jednostkach napędowych, komponentach oraz awionice produkcji zachodniej, a przed modelem wciąż pozostaje uzyskanie certyfikatu na rynkach amerykańskich oraz europejskich, co otwierałoby drogę do szerszego podboju rynku. 

Model może poszczycić się jednak ponad 1 tys. zamówień na rynku chińskim i jak zapowiada COMAC, produkcja samolotu ma ulec przyspieszeniu osiągając 150 sztuk rocznie. Wdrażane są także coraz to nowsze warianty maszyny - 17 grudnia COMAC oraz Tibet Airlines zawarły umowę o stworzeniu wariantu będącego w stanie operować na lotniskach położonych na dużej wysokości nad poziomem morza.

Dyskutując o szansach firmy COMAC na rynku, jej sympatycy chętnie powołują się na historię Airbusa, kiedy to producent najpierw był niedoceniany przez Boeinga, by po wielu latach urosnąć do pozycji głównego konkurenta na rynku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Biznes i przemysł

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Piotr Bożyk 17 grudnia 2023

Boeing sprzedał w listopadzie 114 samolotów i dostarczył 56 maszyn

Biznes i przemysł

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Biznes i przemysł

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

COMAC planuje produkcję ponad 12 samolotów C919 miesięcznie

Biznes i przemysł

COMAC planuje produkcję ponad 12 samolotów C919 miesięcznie

Tomasz Śniedziewski 16 stycznia 2023

Ostatnie odbiory samolotu COMAC C919 przed dostawą w grudniu

Biznes i przemysł

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Biznes i przemysł

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Piotr Bożyk 17 grudnia 2023

Boeing sprzedał w listopadzie 114 samolotów i dostarczył 56 maszyn

Biznes i przemysł

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Biznes i przemysł

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

COMAC planuje produkcję ponad 12 samolotów C919 miesięcznie

Biznes i przemysł

COMAC planuje produkcję ponad 12 samolotów C919 miesięcznie

Tomasz Śniedziewski 16 stycznia 2023

Ostatnie odbiory samolotu COMAC C919 przed dostawą w grudniu

Biznes i przemysł

Airshow China 2022: COMAC zebrał zamówienia na 330 samolotów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5