Partner serwisu
Biznes i przemysł

Rekordowy popyt na odrzutowce biznesowe

Dalej Wstecz
Autor:

Honeywell

Data publikacji:
25-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Honeywell

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Rekordowy popyt na odrzutowce biznesowe
fot. Honeywell
Honeywell (NASDAQ: HON) opublikował wyniki 34. raportu „Globalna prognoza lotnictwa biznesowego” (Global Business Aviation Outlook), który prognozuje rekordową liczbę dostaw nowych odrzutowców biznesowych w ciągu najbliższej dekady. Publikacja oferuje unikalne spojrzenie na aktualne trendy branżowe i przedstawia długoterminowe zmiany w oparciu o modele prognostyczne oraz badania setek operatorów lotnictwa biznesowego z całego świata.

Według analityków Honeywell w ciągu najbliższych 10 lat na globalny rynek lotniczy trafi 8500 nowych odrzutowców biznesowych o łącznej wartości 283 miliardów dolarów, co stanowi najwyższy wynik w 34-letniej historii raportu. Średnie roczne tempo wzrostu ma wynieść 3%. Popularność nowych samolotów nie słabnie mimo narastających wyzwań makroekonomicznych i geopolitycznych.

– Dobra koniunktura, rosnące zainteresowanie programami współwłasności i ciągły rozwój nowych modeli samolotów oraz innowacji technologicznych, to wszystko przełożyło się na rekordowy popyt w lotnictwie biznesowym – mówi Heath Patrick, prezes Americas Aftermarket, Honeywell Aerospace Technologies. – Operatorzy latają coraz więcej, a producenci zwiększają tempo produkcji, by nadążyć za zapotrzebowaniem. Spodziewamy się, że te rekordowe wyniki, zarówno w dostawach, jak i wykorzystaniu floty, utrzymają się przez całą najbliższą dekadę.

Najważniejsze wnioski z raportu Honeywell „Global Business Aviation Outlook” 2025:
  • w 2026 r. dostawy nowych odrzutowców mają być o 5% wyższe niż w 2025 r.;
  • dostawy będą rosnąć średnio o 3% rocznie w ciągu najbliższych 10 lat;
  • 91% ankietowanych planuje w 2026 r. latać więcej lub tyle samo co w 2025 r.;
  • 20% operatorów na świecie ma już złożone wiążące zamówienia na co najmniej jeden odrzutowiec – to wzrost z 17% rok do roku. Odsetek jest jeszcze wyższy wśród operatorów Part 135, m.in. firm czarterowych (28% respondentów);
  • 89% badanych wymienia „wydajność” jako jedno z trzech najważniejszych kryteriów zakupu – rok temu było to 82%. Na drugim miejscu plasuje się „koszt” z dużo niższym wynikiem – 56% wskazań (spadek z 60%);
  • głównym motorem wzrostu pozostaje popyt na współwłasność (fractional ownership) – szczególnie w klasach Midsize i Super Midsize. 12% badanych operatorów dysponujących własnymi odrzutowcami ma również udziały w programach fractional;
  • od 2019 r. floty fractional urosły o ponad 65% i liczą obecnie ok. 1300 maszyn w użyciu.

Wzrost napędzany przez operatorów fractional i zmiany podatkowe
  • ankietowani uważają, że przywrócenie 100% amortyzacji dodatkowej w ramach ustawy „One Big Beautiful Bill Act” (OBBBA) może pobudzić zakupy odrzutowców biznesowych. Ta federalna ulga pozwala odpisać sporą część kosztów wybranych aktywów – w tym odrzutowców biznesowych – już w pierwszym roku użytkowania;
  • silny popyt na programy współwłasności generuje duże zamówienia i znacząco wspiera wzrost rynku. Segment fractional rośnie szybciej niż reszta branży – zarówno pod względem wielkości flot, jak i liczby lotów. Od 2019 r. floty urosły o ponad 65%; odrzutowce Light, Midsize i Super Midsize stanowią 80% tych flot;
  • 12% operatorów mających własne odrzutowce korzysta jednocześnie z programów fractional, a kolejne 15% rozważa taki krok. Wśród powodów najczęściej wskazywano zwiększenie dostępności odrzutowców (ok. 50%) oraz optymalizację bieżących operacji (ok. 30%).

Aktywność lotnicza: wyraźny wzrost w 2025 r.
  • operatorzy latają znacznie więcej niż w 2024 r. – liczba godzin przelotów odrzutowcami biznesowymi wzrosła o ok. 3% (po prawie zerowym wzroście między 2023 a 2024). Stoi za tym głównie segment prywatny i operatorzy fractional – popyt na czartery ustabilizował się powyżej poziomów sprzed pandemii, po wahaniach związanych z Covid-19 i powrotem regularnych połączeń;
  • aktywność lotnicza działów lotniczych firm pozostaje na niższym poziomie, co wynika z optymalizacji kosztów operacyjnych. Firmy generują oszczędności m.in. poprzez selektywne wykorzystanie samolotów własnych, czarterów oraz programów współwłasności (fractional ownership);
  • nastroje na przyszłość są pozytywne: 28% operatorów planuje w przyszłym roku latać więcej niż w tym, a 64% – utrzymać aktywność na podobnym poziomie.

Podział regionalny: trendy się utrwalają
  • Ameryka Północna: region ma otrzymać ok. 70% globalnych dostaw w ciągu najbliższych trzech lat. 17% operatorów ma złożone zamówienia, a flota stanowi ok. 62% światowej. Nastroje wspierają zmiany regulacyjne w USA (m.in. bonus depreciation). Nieco ponad 90% operatorów planuje latać tyle samo lub więcej w kolejnym roku;
  • Europa: prognozuje się ok. 14% nowych dostaw w ciągu najbliższych trzech lat. Odsetek operatorów, którzy mają złożone zamówienia jest wyższy niż średnia globalna. Region posiada ok. 11% światowej floty, a 29% operatorów zadeklarowało co najmniej jedno bieżące zamówienie. Nastroje dotyczące aktywności lotniczej odzwierciedlają trendy globalne – prawie 30% planuje latać więcej w kolejnym roku, a ok. 60% – tyle samo;
  • Ameryka Łacińska: ok. 7% globalnych dostaw w ciągu następnych trzech lat trafi do tego regionu. Znajduje się tu 15% światowej floty, a 19% operatorów ma złożone zamówienia. Nastroje bardzo dobre – 33% spodziewa się większej aktywności;
  • pozostałe rynki: Azja-Pacyfik ma otrzymać ok. 5% globalnych dostaw, Bliski Wschód i Afryka – ok. 3%. To poziomy zbliżone do tych z ostatnich lat. Operatorzy są tu mniej optymistyczni niż w innych częściach świata, ale mimo to prawie 20% planuje latać więcej, a większość pozostałych – utrzymać aktywność na tym samym poziomie. Bliski Wschód jest przygotowany na wzrost – korzystne zmiany regulacyjne i modernizacja infrastruktury lotniskowej ułatwią firmom lotniczym zakładanie operacji i loty w całym regionie.

Priorytety zakupowe: wydajność i koszt na pierwszym miejscu
  • Wydajność i cena to nadal dwa najważniejsze czynniki decydujące o zakupie odrzutowców biznesowych. Zasięg pozostaje pojedynczą najistotniejszą specyfikacją. Wysoko na liście priorytetów znajdują się również inne parametry związane z wydajnością, takie jak ładowność, możliwości startu i lądowania z krótkich pasów oraz prędkość.
  • Kupujący nowe odrzutowce bardziej niż nabywcy używanych maszyn przykładają wagę do obsługi posprzedażowej i wsparcia technicznego. W szczególności nabywcy nowych odrzutowców wyżej cenią sobie szybki czas reakcji oraz dostępność wsparcia technicznego w porównaniu z kupującymi te używane.
  • Zapytani o technologie lotnicze, nabywcy nowych odrzutowców wskazali, że przy podejmowaniu decyzji zakupowych częściej biorą pod uwagę takie innowacje, jak systemy sterowania fly-by-wire, łączność pokładową oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa – w porównaniu do kupujących używane maszyny.

Zrównoważony rozwój w lotnictwie biznesowym: kluczem do osiągnięcia celów środowiskowych są bardziej wydajne samoloty

Po raz piąty z rzędu Honeywell przeprowadził analizę zrównoważonego rozwoju w lotnictwie biznesowym i zbadał, w jaki sposób operatorzy starają się zmniejszyć swój ślad węglowy. Najważniejsze wnioski z raportu to:
  • 81% operatorów uważa, że opracowywanie nowych, bardziej oszczędnych pod względem zużycia paliwa samolotów i silników co najmniej w umiarkowany sposób wspiera realizację celów środowiskowych;
  • 61% podobnie ocenia potencjał zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF);
  • wśród firm aktywnie działających na rzecz zrównoważonego rozwoju: 60% kupuje bardziej ekonomiczne paliwowo samoloty, 56% korzysta z SAF, a 31% optymalizuje prędkość przelotową dla lepszej efektywności;
  • jako główne przeszkody w szerszym stosowaniu SAF respondenci wymieniają nadal wysoki koszt i ograniczoną dostępność.
Aby zamówić egzemplarz raportu Honeywell „Global Business Aviation Outlook” 2025, kliknij tutaj.

Metodologia

Prognoza Honeywell opiera się na wielu źródłach, w tym analizach makroekonomicznych, planach producentów OEM udostępnionych firmie, konsultacjach eksperckich z liderami branży lotniczej oraz szczegółowej analizie danych Cirium i WINGX. We współpracy z Seefeld Group i Ad Hoc Research Honeywell przeprowadził także badanie wśród 312 operatorów lotnictwa komercyjnego spoza programów współwłasności, dysponujących flotą 1199 odrzutowców na całym świecie. Próba jest reprezentatywna pod względem geografii, modelu operacji i struktury floty. Takie kompleksowe podejście daje firmie unikalny wgląd w nastroje, preferencje i obawy operatorów oraz dostarcza cennych informacji o potrzebach produktowych i nowych możliwościach rynkowych.

Wpływ na decyzje biznesowe

Raport Honeywell „Global Business Aviation Outlook” 2025 odzwierciedla bieżące wyzwania operatorów i identyfikuje długoterminowe trendy, które firma wykorzystuje w swoich decyzjach produktowych. Badanie pomaga wyznaczyć kierunki inwestycji w zrównoważone rozwiązania, wzmocnić ofertę łączności pokładowej oraz rozwijać portfolio napędów, innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, usług i modernizacji. Wnioski wspierają strategię rozwoju firmy i pomagają konsekwentnie pozycjonować Honeywell na wartościowych platformach w rosnących segmentach rynku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Finisz kampanii „Włącz tryb pasażera z klasą”

Pasażer i linie lotnicze

Finisz kampanii „Włącz tryb pasażera z klasą”

Urząd Lotnictwa Cywilnego 25 września 2025

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Infrastruktura i lotniska

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Polskie Porty Lotnicze 01 października 2025

Raport ACI. Kraków Airport liderem!

Infrastruktura i lotniska

Raport ACI. Kraków Airport liderem!

Kraków Airport 11 sierpnia 2025

Radom: Druzgocący raport dla PPL. W tle prokuratura i zamknięcie lotniska!

Infrastruktura i lotniska

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

Zobacz również:

Finisz kampanii „Włącz tryb pasażera z klasą”

Pasażer i linie lotnicze

Finisz kampanii „Włącz tryb pasażera z klasą”

Urząd Lotnictwa Cywilnego 25 września 2025

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Infrastruktura i lotniska

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Polskie Porty Lotnicze 01 października 2025

Raport ACI. Kraków Airport liderem!

Infrastruktura i lotniska

Raport ACI. Kraków Airport liderem!

Kraków Airport 11 sierpnia 2025

Radom: Druzgocący raport dla PPL. W tle prokuratura i zamknięcie lotniska!

Infrastruktura i lotniska

Bezpieczeństwo wg. IATA w 2024: Mimo wypadków trend bez zmian

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij