Partner serwisu
Wywiady i komentarze

Wodór, AI i cyberbezpieczeństwo. Anna Szewczyk z Honeywell o przyszłości lotnictwa

Dalej Wstecz

Felietonista:

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
08-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

WYWIADY I KOMENTARZE
Wodór, AI i cyberbezpieczeństwo. Anna Szewczyk z Honeywell o przyszłości lotnictwa
fot. Honeywell
Centrum Badawczo-Rozwojowe Honeywell w Krakowie specjalizuje się w zaawansowanych technologiach dla sektora lotniczego i przemysłu obronnego. Obecność firmy w Polsce wykracza jednak poza region Małopolski. W swoich centrach zlokalizowanych w całym kraju Honeywell rozwija rozwiązania z obszaru automatyki przemysłowej, inteligentnych systemów zarządzania budynkami, awioniki i zrównoważonego rozwoju. O kluczowych innowacjach powstających w Krakowie i strategicznych kierunkach rozwoju nowoczesnych technologii rozmawiamy z Anną Szewczyk, dyrektor inżynierii i szefową Centrum Badawczo-Rozwojowego Honeywell w Krakowie.

Honeywell to globalna firma technologiczna, która opracowuje i dostarcza nowatorskie rozwiązania dla wielu branż – od lotnictwa i automatyki przemysłowej po technologie dla budynków oraz transformację energetyczną. Stawiając na innowacyjność, zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo, firma pomaga swoim klientom rozwiązywać złożone wyzwania dzięki zaawansowanej inżynierii, oprogramowaniu i technologiom łączności. W Polsce Honeywell odgrywa kluczową rolę w europejskich strukturach firmy, wspierając klientów poprzez połączenie kompetencji inżynieryjnych, komercyjnych i cyfrowych w kilku strategicznych lokalizacjach. Centra Honeywell w Warszawie, Gdańsku, Katowicach i Krakowie zatrudniają ponad 700 specjalistów z różnych dziedzin i realizują szerokie spektrum projektów – od instalacji systemów lotniczych, bezpieczeństwa i automatyki po rozwiązania dla przemysłu i infrastruktury miejskiej.

Podczas tegorocznego Women in Tech Summit 2025 mieliśmy możliwość porozmawiania o działalności Honeywell w Polsce. Naszą rozmówczynią jest Anna Szewczyk, dyrektor Inżynierii i szefowa Centrum Badawczo-Rozwojowego Honeywell w Krakowie. Ma 16-letnie doświadczenie w przemyśle lotniczym oraz motoryzacyjnym. W trakcie swojej kariery pełniła role od inżyniera procesowego, przez kierownika projektów i lidera zespołu, aż po szefową oddziału. W swoim dorobku ma dwa patenty. Jako entuzjastka STEM i mentorka aktywnie wspiera różnorodność i inkluzywność w inżynierii, angażując się m.in. w działalność Stowarzyszenia Kobiet Inżynierów (SWE) oraz programu Engineer Girl. Po pracy najchętniej podróżuje ze swoją rodziną i uczy jazdy na snowboardzie jako licencjonowana instruktorka.

Piotr Bożyk, Rynek Lotniczy: Jakbyśmy chcieli przedstawić naszym czytelnikom czym Honeywell zajmuje się w Polsce, jak się rozwija, jakie są plany na przyszłość, to co by to było?

Anna Szewczyk, dyrektor inżynierii i szefowa Centrum Badawczo-Rozwojowego Honeywell w Krakowie: Honeywell ma ugruntowaną pozycję w Polsce i stale rozwija swoją działalność, a każda z naszych lokalizacji odgrywa odrębną rolę w operacjach regionalnych. Nasze warszawskie biuro pełni funkcję kluczowego centrum biznesowo-handlowego, wspierając sprzedaż w regionie i relacje z rynkiem. W Katowicach prowadzimy centrum obsługi klienta, które świadczy usługi wspólne (SSC) oraz stanowi wsparcie handlowe dla działów Technologii Budynkowych (Building Technologies) oraz Rozwiązań Automatyki Przemysłowej (Industrial Automation Solutions). Gdańsk – włączony do struktury Honeywell w 2024 roku poprzez przejęcie działu Global Access Solutions firmy Carrier – koncentruje się na bezpieczeństwie cyfrowym i technologiach kontroli dostępu opartych na rozwiązaniach chmurowych. Najnowszą inwestycją jest otwarte w styczniu 2024 r. Centrum Inżynieryjne w Krakowie, specjalizujące się w inżynierii lotniczej, zwłaszcza awionice i systemach nawigacyjnych, które ściśle współpracuje z naszym ośrodkiem inżynieryjnym w Brnie oraz globalną siedzibą Honeywell Aerospace Technology w Phoenix (Arizona).

A co dokładnie wytwarzacie lub produkujecie w Krakowie?

Jako firma technologiczna dostarczamy przede wszystkim ekspertyzę techniczną. Rozwiązania, nad którymi pracujemy obejmują łączność, nawigację i nadzór (CNS, ang. communication, navigation, surveillance), a więc są to systemy pokładowe zapewniające bezpieczną eksploatację samolotów zarówno w powietrzu, jak i w komunikacji na lotnisku. Pracujemy m.in. nad TCAS-em (ang. Traffic Collision Avoidance System), czyli pokładowym systemem zapobiegającym kolizjom statków powietrznych. Dzięki bezpośredniej współpracy z Airbusem czy Boeingiem część naszych produktów trafia już do producentów oryginalnego wyposażenia (OEM). Mam tu na myśli głównie oprogramowanie, które jest w pełni integrowane w naszej głównej siedzibie w Stanach Zjednoczonych.

Kolejny obszar naszej działalności jest związany z nowoczesnymi, zaawansowanymi technologiami. Pracujemy nad rozwiązaniami dla zrównoważonego lotnictwa w oparciu o napędy wodorowe. W ramach europejskich projektów grantowych prowadzimy badania nad ogniwami paliwowymi tak, żeby w efektywny sposób redukować ilość związków chemicznych w spalinach samolotów, a co za tym idzie także obniżać ślad węglowy. Specjalizujemy się również w systemach zarządzania lotem (FMS), które umożliwiają planowanie, zarządzanie oraz monitorowanie wszystkich operacji lotu. Działanie opiera się na zintegrowaniu wielu funkcji, które pozwalają pilotom‌ kontrolować kurs, prędkość i wysokość samolotu oraz efektywnie zarządzać zużyciem paliwa. Jedną z kluczowych funkcji systemu ‍FMS jest automatyczne‍ obliczanie optymalnej trasy lotu oraz wybieranie odpowiednich parametrów lotu w zależności od warunków atmosferycznych‌ i innych czynników.

Krakowski hub to nie tylko Centrum Inżynieryjne, to również laboratorium, w którym testujemy nasze rozwiązania. Krytycznym i coraz ważniejszym aspektem jest także kwestia cyberbezpieczeństwa uwzględniana przez inżynierów Honeywell na każdym etapie rozwoju produktów. Mamy również kilka nowych projektów, nad którymi pracujemy. Biorąc pod uwagę naszą działalność na polskim rynku warto podkreślić, że Honeywell dostarcza już nie tylko pojedyncze produkty, ale kompleksowe rozwiązania dla branży.

Nad jakimi innowacjami lub nowoczesnymi rozwiązaniami pracuje obecnie firma?

Głównymi obszarami, na których skupiamy się w Europie są systemy napędzane wodorem i automatyzacja. Aktywnie rozwijamy technologie, które np. pozwalają monitorować w czasie rzeczywistym stan zdrowia i zachowanie pilotów podczas rejsu. Pracujemy również nad rozwiązaniami w obszarze Advanced Air Mobility (AAM). Co istotne, przyszłość tych innowacji tak naprawdę zależy wyłącznie od rozwiązań, które stworzymy – oczywiście zawsze w zgodzie z wytycznymi organów regulacyjnych, takich jak Federalna Agencja Nadzoru Transportu Lotniczego (FAA) i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Nasze podejście opiera się na niezawodności: stawiamy na sprawdzone technologie i przechodzimy do wdrożenia dopiero wtedy, gdy potwierdzona zostanie powtarzalność i spójność rezultatów. Choć wciąż znajdujemy się na wczesnym etapie integracji sztucznej inteligencji z naszymi systemami, już teraz wykorzystujemy ją jako narzędzie – szczególnie do analizy dużych zbiorów danych dotyczących wydajności załogi lotniczej oraz zachowania samolotu w różnych warunkach pogodowych. Naszym celem jest wspieranie pilotów w podejmowaniu jak najlepszych decyzji. Co ważne, AI nie podejmuje decyzji samodzielnie. Wykorzystujemy ją wyłącznie na ostatnim etapie procesu jako narzędzie wspierające analizę danych, które nie ma zastępować ludzkiego osądu.

Czyli Honeywell widzi w AI przyszłość dla współtworzenia tych wszystkich systemów?

Nie powiedziałbym współtworzenia, bo tak jak wspomniałam, AI jest przez nas wykorzystywana na samym końcu, po zakończeniu procesu koncepcyjnego do analizy ogromnych ilości danych. Uważamy, że sztuczna inteligencja może nas wspierać, oczywiście ze świadomością wielu zagrożeń, które ze sobą niesie.

W branży lotniczej popularnym tematem są paliwa SAF. Jak w tym obszarze działa Honeywell?

Honeywell aktywnie działa na rzecz pozycjonowania Polski jako lidera w dziedzinie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) poprzez wdrażanie zaawansowanych technologii, takich jak Ecofining™, przetwarzania etanolu na paliwo (ETJ) czy Fischer-Tropsch (FT) UnicrackingTM. Te innowacje umożliwiają efektywną kosztowo produkcję SAF z różnorodnych surowców, wspierając cele Polski w zakresie dekarbonizacji i budując odporny, zorientowany na przyszłość ekosystem paliw lotniczych. Nasza firma była pionierem w komercyjnej produkcji SAF, wprowadzając w 2016 roku technologię produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego opartą na procesie Ecofining, który Honeywell rozwijał razem z włoską firmą Eni. Paliwo SAF stało się integralną częścią Honeywell w 2021 roku, kiedy pierwszy napędzany nim samolot wzbił się w powietrze. W Honeywell wierzymy, że to właśnie SAF stanowi przyszłość branży lotniczej.

To jeszcze chciałem zapytać, czego nowego, według Honeywell, możemy się spodziewać w lotnictwie? Co może być przełomem?

Nie sądzę, aby taki przełom nastąpił z dnia na dzień. Przez ostatnie 15-20 lat lotnictwo rozwijało się w zawrotnym tempie – zarówno w obszarze materiałów i paliwa oraz zastosowań AI czy technologii kwantowej. Teraz jednak branża potrzebuje okresu stabilizacji. Przygotowujemy się na tę zmianę, jednocześnie kontynuując inwestycje w rozwiązania przyszłości – zwłaszcza w autonomię, którą postrzegamy jako kluczowy czynnik umożliwiający nadejście kolejnej ery lotnictwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Biznes i przemysł

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Mateusz Kieruzal 29 lipca 2025

Honeywell: Polska gotowa na rewolucję SAF

Biznes i przemysł

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Biznes i przemysł

Mark Hiller (RECARO): Podwoimy naszą produkcję w Polsce

Biznes i przemysł

Czy sztuczna inteligencja wyszkoli operatorów kontroli bezpieczeństwa?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Biznes i przemysł

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Mateusz Kieruzal 29 lipca 2025

Honeywell: Polska gotowa na rewolucję SAF

Biznes i przemysł

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Biznes i przemysł

Mark Hiller (RECARO): Podwoimy naszą produkcję w Polsce

Biznes i przemysł

Czy sztuczna inteligencja wyszkoli operatorów kontroli bezpieczeństwa?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij