Urząd Lotnictwa Cywilnego, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych, Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, Enter Air, Polskimi Portami Lotniczymi S.A., Strażą Graniczną oraz Uniwersytetem Wrocławskim, zakończył 15 września ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną „Włącz tryb pasażera z klasą”.
Celem kampanii było podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwych zachowań, promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej oraz ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów.
W ramach działań przeprowadzono ankietę online*, w której wzięło udział ponad 1500 osób. Wyniki badania pokazują, że:
- większość respondentów (94%) ocenia swoją wiedzę na temat zasad zachowania w samolocie i na lotnisku jako dobrą lub bardzo dobrą,
- 99% badanych deklaruje znajomość konsekwencji niewłaściwych zachowań, takich jak mandat, odmowa wejścia na pokład czy awaryjne lądowanie,
- najczęściej wskazywane nieakceptowalne zachowania to: palenie w miejscach niedozwolonych, żarty o materiałach wybuchowych, ignorowanie poleceń personelu oraz głośne i agresywne zachowania,
- 32% pasażerów doświadczyło zakłóceń lotu z powodu niewłaściwego zachowania innych osób, a 63% przyznało, że takie incydenty wpłynęły negatywnie na ich własną podróż,
- według respondentów incydenty najczęściej mają miejsce na pokładzie samolotu (50%) i na lotnisku (26%).
Z zebranych opinii wynika, że pasażerowie oczekują stanowczych reakcji wobec osób nieprzestrzegających zasad - najczęściej wskazywano na odmowę lotu (42%) i wysokie kary finansowe (32%). Jednocześnie podkreślają wagę edukacji i dostarczania jasnych informacji jako skutecznych narzędzi prewencyjnych.
– Kultura podróżowania to coś, co tworzymy wspólnie - na lotnisku, na pokładzie samolotu, w każdej interakcji i sytuacji. Jest wykładnią naszej odpowiedzialności i kultury osobistej, szacunku do innych ludzi, czyjeś pracy, troski o komfort i bezpieczeństwo własne i innych (personelu i współpasażerów) – podkreśla prof. dr hab. Barbara Wiśniewska-Paź z Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wyniki ankiety wskazują, że pasażerowie widzą zasadność organizacji tego typu kampanii edukacyjnych - ponad 65% ankietowanych uważa, że tego typu działania mogą realnie poprawić zachowania podróżnych.
Zebrane opinie respondentów wskazują, że kluczem do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży są działania edukacyjne, rzetelna informacja oraz adekwatne konsekwencje wobec osób łamiących zasady.
Pełen raport z badania, zawierający szczegółowe wyniki oraz wnioski, jest dostępny na
stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
*Opracowanie wyników badania zostało przygotowane przez prof. dr hab. Barbarę Wiśniewską - Paź z Uniwersytetu Wrocławskiego (Centrum Studiów i Edukacji na rzecz Bezpieczeństwa).