19 lipca delegacja Centralnego Portu Komunikacyjnego odwiedziła wykonawców projektu Rail Baltica w Rydze. Przedstawiciele polskiej spółki powołanej do budowy Portu Solidarność dowiedzieli się więcej o stanie inwestycji na Łotwie, a także o jej korzyściach po wdrożeniu.
Wykonawcy Rail Baltica obecnie skupiają się na budowie stacji w Rydze oraz na lotnisku stolicy Łotwy, a także przyszłego intermodalnego centrum logistycznego w Salaspils (
do 1917 roku Kirchholm), gdzie znajdą się punkty utrzymania infrastruktury. Równolegle analizowane są również studia nad optymalnym wykorzystaniem inwestycji po jej oddaniu do użytku. Po prezentacji delegacja CPK odwiedziła jeszcze później plac budowy stacji w Rydze, gdzie mogła zweryfikować postępy prac.
Rail Baltica to projekt kolejowy realizowany od podstaw (tzw. greenfield), którego celem jest integracja krajów bałtyckich z pozostałą europejską siecią kolejową. Przewiduje budowę przez trzy kraje bałtyckie nowej zelektryfikowanej linii dwutorowej o długości 870 km i połączenie jej z Polską, a docelowo też z Finlandią. Szerokość nowej linii kolejowej wyniesie 1435 mm (tzw. europejski rozstaw szyn), a jej trasa obejmie: Tallin – Parnawę – Rygę – Kowno – Wilno.
– Jako CPK jesteśmy zaangażowani w rozwój wspólnego systemu Kolei Dużych Prędkości dla Europy Środkowo-Wschodniej. Bardzo cieszymy się z bliskiej współpracy z Rail Baltica. Nasze projekty się uzupełniają i są elementami strategicznej układanki TEN-T. Podpisana umowa, wymiana doświadczeń i know-how jest ważnym krokiem w ramach współpracy transgranicznej i koordynacji działań inwestycyjnych. Im lepsza i bardziej spójna infrastruktura na terenie sąsiednich krajów, tym lepiej z punktu widzenia obszaru całej Unii Europejskiej – podkreślił Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK.
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na
Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. Nowa sieć ma zapewnić dojazd w ciągu maksymalnie 2,5 godziny z większości dużych miast Polski do nowego lotniska i stolicy kraju. W przygotowaniu są połączenia transgraniczne. Podróż na Litwę i w kierunku innych państw bałtyckich będzie możliwe z wykorzystaniem linii Rail Baltica (po odcinkach modernizowanych przez PKP PLK i budowanych przez CPK). W zaawansowanej formie jest studium wykonalności dotyczące odcinka łączącego Polskę z Czechami, a konkretnie linii
Katowice – Ostrawa. Planowane jest wydłużenie przygotowywanego odcinka
CPK Trawniki – Krasnystaw – Zamość – Bełżec na Ukrainę (do Lwowa i Kijowa).
Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W wyniku zakończonej w 2013 roku rewizji wytycznych dla sieci TEN-T, ustalono jej nowy układ na terytorium państw członkowskich UE. Uwzględniono w nim m.in.: przygotowywaną przez CPK linię Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław, czyli tzw. igreka. Celem rozwijania sieci
TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE oraz usprawnienie swobodnego przepływu osób i towarów. Efektywnie funkcjonujący system transportowy ma stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej Wspólnoty w skali globalnej.