Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Radom: ITAKA bliska ogłoszenia lotów z Sadkowa


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-04-18 11:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Puls Biznesu

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Radom: ITAKA bliska ogłoszenia lotów z Sadkowa
fot. Martyn Janduła
Biuro podróży ITAKA, od 2009 roku przewodzące rynkowi turystycznemu Polsce, jest bliskie dogadania się z zarządcą lotniska w Radomiu i ogłoszenia lotów z Sadkowa – podaje Puls Biznesu.
ITAKA stawia na Radom?

– Rozmawiamy z PPL i jesteśmy bliscy osiągnięcia porozumienia. Nie ma innej możliwości, bo wszyscy wiedzą, jaki los czeka Okęcie: to tylko kwestia czasu, kiedy czartery nie będą mogły stamtąd latać – mówi cytowany przez gazetę wiceprezes Itaki Piotr Henicz.

Puls Biznesu informuje, że w lutym przedstawiciele Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL), zarządzającego lotniskiem im. Fryderyka Chopina i portem w Radomiu, spotkali się z szefami biur podróży, by przekonać ich do przeniesienia operacji z Warszawy. PPL chce, by od 2021 roku czartery nie latały ze stolicy a z lotniska komplementarnego dla Okęcia. Alternatywą ma być radomski Sadków, w którym PPL zamierza zainwestować w pierwszym etapie 425 mln zł.

Gazeta dodaje, że PPL zapowiada wprowadzenie ograniczeń wykluczających czartery z możliwości korzystania ze stołecznego portu i jednocześnie obiecuje lepsze warunki touroperatorowi, który jako pierwszy zdecyduje się na Radom. Gra więc wydaje się warta świeczki.

Znaki zapytania

Trzeba jednak pamiętać o kilku ryzykach. Po pierwsze, sama procedura przeniesienia nie jest automatem. Pokazuje to historia jednego z największych lotnisk Europy – amsterdamskiego Schiphol. Holenderskie władze planowały, poprzez wdrożenie odpowiednich przepisów, „zmusić” czarterowe linie lotnicze do przeniesienia ruchu z Schiphol na lotnisko Lelystad. Plan ten odrzuciła jednak Komisja Europejska. Wiele wskazuje, że instytucja unijna będzie miała jeszcze więcej zastrzeżeń do „wypchnięcia” ruchu z Okęcia do Sadkowa, niż miała w przypadku zmian na Schiphol.

Kolejnym zagrożeniem jest termin otwarcia radomskiego lotniska. Planowo powinno to nastąpić już pod koniec 2020 roku. Kilka miesięcy później w Sadkowie pojawią się linie czarterowe wcześniej operujące w stolicy. Ciągnąca się od miesięcy procedura wyłonienia wykonawcy najbardziej newralgicznej inwestycji – pasa startowego – to tylko jeden z kłopotów PPL-u, który może spowodować przesunięcie inauguracji radomskiego lotniska.

Pod znakiem zapytania jest również uczynienie płynnym dojazdu do nowego portu w Radomiu. Ma to nastąpić w 2021 roku, ale to tylko plany. Faktyczne daty oddania linii kolejowej nr 8 oraz dróg wiodących z Warszawy do portu w Sadkowie są niewiadomymi.

Ewentualni przewoźnicy zdają sobie z tego sprawę i z pewnością wykorzystują tę wiedzę w rozmowach z PPL-em w sprawie wysokości opłat lotniskowych. Spółka Skarbu Państwa sama chce skusić potencjalnych kontrahentów preferencyjnymi stawkami, więc od razu wychodzi z kiepskich pozycji negocjacyjnych. Możemy więc mieć sytuację jak w Modlinie, gdzie działa jeden przewoźnik regularny wnoszący bardzo niskie opłaty za korzystanie z lotniska. PPL, będący współwłaścicielem portu w Modlinie, zarzuca władzom tego lotniska prowadzenie polityki nieprzynoszącej rentowności. Czy PPL w Radomiu za chwilę nie będzie w podobnej sytuacji? Zobaczymy, ale zagrożenie jest realne.

Wspominając Modlin, warto zauważyć, że inne biura podróży w razie „wyrzucenia” ich z Okęcia wyrażają chęć operowania właśnie z mniejszego ze stołecznych portów, a nie położonego dalej od stolicy lotniska w Sadkowie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD

Biznes i przemysł

MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD

Piotr Bożyk 18 kwietnia 2019

Ryanair: Otwarcie sezonu w Łodzi. Ateny znów w siatce

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Otwarcie sezonu w Łodzi. Ateny znów w siatce

Aleksander Domański 18 kwietnia 2019

Uganda Airlines niedługo wznowi działalność. Odbiór CRJ 900

Pasażer i linie lotnicze

Uganda Airlines niedługo wznowi działalność. Odbiór CRJ 900

Aleksander Domański 18 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5