Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Schiphol nie pozbędzie się ruchu czarterowego tak łatwo. Czego może nas to nauczyć?


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2018-12-17 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Schiphol nie pozbędzie się ruchu czarterowego tak łatwo. Czego może nas to nauczyć?
fot. Port Lotniczy Radom
Holenderskie władze planowały, poprzez wdrożenie odpowiednich przepisów, „zmusić” czarterowe linie lotnicze do przeniesienia ruchu z lotniska Schiphol na lotnisko Lelystad. Plan ten odrzuciła jednak Komisja Europejska. Co istotne z punktu widzenia naszego kraju, na podobnych zasadach planowane jest przeniesienie ruchu niskokosztowego z Lotniska Chopina do Radomia.
Minister transportu Cora van Niewenhuizen powiedziała we wtorek parlamentarzystom, że przepisy, które ministerstwo chciało wdrożyć, aby zmusić linie czarterowe do przeniesienia się z lotnisk Schiphol do Lelystad, zostały odrzucone przez komisję i że wycofuje je całkowicie w oczekiwaniu na dalszą dyskusję.

Rząd miał nadzieję otworzyć Lelystad na świąteczny ruch w 2020 roku, a więc pozwolić lotnisku Schiphol skupić się na bardziej lukratywnych lotach międzykontynentalnych. Otwarcie zostało już dwukrotnie opóźnione. Minister nie analizuje w swoich listach szczegółów dotyczących zastrzeżeń Brukseli, ale lokalne media twierdzą, że plan, który jest obecnie przedmiotem dyskusji, jest sprzeczny z europejskimi przepisami dotyczącymi konkurencji.

Aby Lelystad odniósł sukces, rząd chce wprowadzenia środków prawnych, które zmusiłyby niechciane na lotnisku Schiphol linie lotnicze do przenosin. Linie lotnicze nie zgadzają się z pomysłem, który według nich jest dyskryminujący i niesprawiedliwie przynosi korzyści KLM.

Dodatkowo plany ekspansji mniejszego lotniska Lelystad doprowadziły do poważnych protestów mieszkańców, którzy obawiają się zwiększonego hałasu lotniczego. Ponadto w ubiegłym roku okazało się, że obliczenia hałasu dla mieszkańców są błędne i że ludzie będą cierpieć z powodu dużo większych uciążliwości, niż wstępnie oszacowano.

Kolejnym kluczowym kryterium dla Brukseli jest dostępność dobrego transportu publicznego między dwoma portami lotniczymi. Lotnisko Lelystad jest trudno dostępne komunikacją miejską i nie ma planów, aby powstał tam dworzec kolejowy.

Sytuacja w Holandii przypomina tę z naszego podwórka. Po przejęciu radomskiego portu przez PPL, ma on zostać rozbudowany, a następnie przejąć ruch niskokosztowy z Lotniska Chopina. Czy sprawa potoczy się podobnie, jak w przypadku lotniska Schiphol, na razie nie wiadomo. Warto jednak zdać sobie sprawę już teraz, że administracyjne przeniesienie ruchu może u nas napotkać na podobny opór ze strony Komisji Europejskiej. Tymczasem polskie konsultacje w tej sprawie właśnie trwają. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Amsterdam-Schiphol grozi 24-godzinny strajk

Infrastruktura i lotniska

Amsterdam-Schiphol grozi 24-godzinny strajk

Aleksander Domański 29 sierpnia 2018

Schiphol z nowym terminalem w 2023 roku. Wiemy, jak będzie wyglądał

Infrastruktura i lotniska

Schiphol z nowym terminalem w 2023 roku. Wiemy, jak będzie wyglądał

Justyna Urbaniak 15 września 2017

Holenderskie lotniska zasilane wyłącznie energią odnawialną

Infrastruktura i lotniska

Holenderskie lotniska zasilane wyłącznie energią odnawialną

Michał Szymajda 16 sierpnia 2017

 

Ruch w największym ukraińskim porcie rośnie

Pasażer i linie lotnicze

Ruch w największym ukraińskim porcie rośnie

04 stycznia 2019

Olsztyn-Mazury zrealizował plan na 2018 r.

Pasażer i linie lotnicze

Olsztyn-Mazury zrealizował plan na 2018 r.

04 stycznia 2019

LS Airport Services obsłuży Wizz Air w Katowicach i Krakowie

Infrastruktura i lotniska

LS Airport Services obsłuży Wizz Air w Katowicach i Krakowie

03 stycznia 2019

CPK: Zapowiedzi inwestycji drogowych

Infrastruktura i lotniska

CPK: Zapowiedzi inwestycji drogowych

03 stycznia 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5