Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance
fot. Piotr Bożyk
Przystąpienie do sojuszu SkyTeam zapewni skandynawskiemu SAS większy zasięg sieci połączeń na wiele sposobów, uważa prezes Anko van der Werff. Przemawiając podczas briefingu prasowego, powiedział, że SAS cieszył się dobrymi relacjami z sojuszem Star Alliance, którego był członkiem-założycielem, ale nadszedł czas na zmiany.

Historia SAS i Star Alliance sięga 1997 r., w którym to skandynawski przewoźnik został jednym z założycieli tegoż sojuszu. Teraz wiadomo, że w związku z przejęciem części udziałów przez Air France-KLM skandynawski przewoźnik ma zostać członkiem sojuszu SkyTeam, w którym grupa ta odgrywa kluczową rolę. W konsekwencji SAS stanie się także stroną umowy joint venture obowiązującej na trasach transatlantyckich między Air France, KLM, Deltą i Virgin Atlantic.

- Musimy być szczerzy, że w Star Alliance nigdy nie byliśmy w stanie wynegocjować naszej drogi do tego, co de facto jest nową formą sojuszy, w której można generować wartość jako linie lotnicze - a jest to joint venture - powiedział Anko van der Werff.

Jak podkreślał sojusze ewoluowały od szerokich powiązań między przewoźnikami do znacznie bardziej zintegrowanych z głębszymi relacjami, albo poprzez joint venture, albo joint venture z zaangażowaniem kapitałowym. Przejście ze Stara do SkyTeamu, w wyniku udziału Air France-KLM w dokapitalizowaniu SAS, zapewni zasięg sieci, którego wcześniej nie było, argumentuje van der Werff.

- Odblokuje to, miejmy nadzieję, w wielu jurysdykcjach na całym świecie, coś, do czego SAS, a także klienci SAS-u, nigdy tak naprawdę nie byli przyzwyczajeni. Sojusze świetnie się łączą. Ale nie można mieć wyrównania harmonogramu lotów czy wyrównania przepustowości z partnerami po to żeby druga strona miała lepsze warunki. Będziemy więc mieć np. w ciągu dnia wiele częstotliwości o różnych porach na danej trasie niezależnie od naszych partnerów biznesowych - dodał.

Według zapowiedzi dotychczasowe umowy korporacyjne zostaną uwzględnione, a program lojalnościowy SAS EuroBonus będzie znacznie lepiej dostosowany do przyszłego sojuszu.

Szczegóły przejścia SAS-u ze Star Alliance do nowego sojuszu nie są jeszcze znane ani w kwestii warunków, ani ewentualnego terminu, w którym to nastąpi. Nie jest to proces szybki, a dodatkowo pozostaje uzależniony od aprobaty decyzji inwestycyjnych przez sądy i odpowiednie urzędy antykonkurencyjne. Można jednak przypuszczać, że jeżeli nie pojawią się dodatkowe komplikacje w realizacji zawartej transakcji, zmiana sojuszu SAS-u może nastąpić jeszcze w tym roku. Obecnie wiadomo, że SAS negocjuje rozszerzoną umowę codeshare, która ma pojawić się już latem tego roku.

- Dzięki negocjacjom, które obecnie prowadzimy z Air France-KLM i niektórymi jej partnerami, wierzymy, że będziemy mieli dostęp do szerszej gamy miejsc na świecie - podsumował Anko van der Werff.

Inwestycja AF-KLM

Zmiany w SAS, to pokłosie ubiegłorocznej inwestycji w SAS. Wtedy skandynawski przewoźnik ogłosił, że holding Air France-KLM oraz fundusze inwestycyjne Castlelake i Lind Invest zostaną oprócz rządu Danii głównymi akcjonariuszami skandynawskiego przewoźnika, który w ramach procesu finansowania zostanie dokapitalizowany kwotą 1,175 mld dolarów. Holding Air France-KLM podkreślił z kolei w komunikacie dotyczącym nowej inwestycji, że jest zdeterminowany odegrać aktywną rolę w procesie konsolidacji transportu lotniczego w Europie. Inwestycja w SAS wpisuje się w strategiczny plan działania grupy.

Przypomnijmy, że SAS złożyły w lipcu minionego roku wniosek o ochronę przed upadłością przed sądem w Nowym Jorku. Przewoźnik z Danii i Szwecji zmagał się od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 z wysokimi kosztami oraz spadającymi zyskami i przechodzi restrukturyzację w ramach programu "SAS Forward". Pozyskanie kapitału było kluczową częścią restrukturyzacji.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

1,5 mln pasażerów SAS w styczniu. Więcej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

1,5 mln pasażerów SAS w styczniu. Więcej niż przed rokiem

Rafał Dybiński 29 lutego 2024

SAS przewiozły w grudniu więcej pasażerów niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Rafał Dybiński 03 stycznia 2024

SAS przewiozły 1,8 mln pasażerów w listopadzie. Więcej niż w 2022

Pasażer i linie lotnicze

SAS przewiozły 2,2 mln podróżnych w październiku

Pasażer i linie lotnicze

SAS przewiozły 2,2 mln podróżnych w październiku

Rafał Dybiński 13 listopada 2023

Air France-KLM inwestuje w SAS!

Biznes i przemysł

Air France-KLM inwestuje w SAS!

Rafał Dybiński 04 października 2023

Zobacz również:

1,5 mln pasażerów SAS w styczniu. Więcej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

1,5 mln pasażerów SAS w styczniu. Więcej niż przed rokiem

Rafał Dybiński 29 lutego 2024

SAS przewiozły w grudniu więcej pasażerów niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Latem więcej lotów SAS do Gdańska i Warszawy

Rafał Dybiński 03 stycznia 2024

SAS przewiozły 1,8 mln pasażerów w listopadzie. Więcej niż w 2022

Pasażer i linie lotnicze

SAS przewiozły 2,2 mln podróżnych w październiku

Pasażer i linie lotnicze

SAS przewiozły 2,2 mln podróżnych w październiku

Rafał Dybiński 13 listopada 2023

Air France-KLM inwestuje w SAS!

Biznes i przemysł

Air France-KLM inwestuje w SAS!

Rafał Dybiński 04 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5