Partner serwisu
Biznes i przemysł

Po incydencie Boeing zawiesza próby ładunkowe 777X

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Po incydencie Boeing zawiesza próby ładunkowe 777X
Fot. Boeing Media
Nowy szerokokadłubowy odrzutowiec Boeinga, B777X, doświadczył w czwartek poważnej usterki technicznej. Podczas prób ładunkowych i ciśnieniowych, w hangarach w Everett, eksplodowały na zewnątrz jedne z drzwi cargo najnowszego 777X - donosi Dominic Gates z Seattle Times.

Incydent podczas testu ładunkowego

W zdarzeniu, które miało miejsce w czwartek (5 września) o 13:30 podczas ostatecznego testu ładunkowego, który musi zostać zaliczony w ramach certyfikacji samolotu przez amerykańską FAA, nikt nie został ranny. Wypadek przydarzył się na tzw. samolocie statycznym (static plane) czyli maszynie, która nigdy nie poleci, ale służy amerykańskiemu producentowi do testów naziemnych i prób zmęczeniowych. Jeden z pracowników programu 777X pracujący w zakładzie Boeinga w Everett powiedział, że słyszał "głośny wybuch i lekki wstrząs na ziemi".

Podczas testu ładunkowego stworzono sytuację, w której na samolot oddziaływało 150 proc. więcej sił niż podczas normalnego lotu, a ciśnienie wewnętrz było podniesione poprzez pompowanie dodatkowych mas powietrza do kabiny. Jak donosi Reuters, Boeing w sobotę ogłosił, że zawiesił testy ładunkowe nowego samolotu szerokokadłubowego 777X.

- Podczas końcowych prób obciążeniowych na samolocie 777X przeznaczonego do prób statycznych, nasz zespół napotkał pewien problem, który wymagał zawieszenia testowania. Natomiast pozostałe próby i testy samolotu są nadal kontynuowane - powiedział Reutersowi Paul Bergman, rzecznik Boeinga, odmawiając jednocześnie przekazania innych szczegółów zdarzenia.

Usterka techniczna drzwi cargo na pewno będzie wymagała dokładnej analizy, aby dowiedzieć się dlaczego tak się stało. Pewne jest to, że teraz Boeing będzie musiał wymienić drzwi i powtórzyć test w najbliższych tygodniach. To kolejny cios dla tego programu, który już jest opóźniony kilka miesięcy z powodu problemów z silnikami GE9X, które będą go napędzać.

Problemy z silnikami GE9X

Firma GE Aviation, dostawca silników do powstającej nowej wersji boeinga 777, zmuszona jest przeprojektować część jednostki napędowej. Informację po raz pierwszy GE przekazało w trakcie tegorocznego salonu lotniczego Paris Air Show. Podczas testów nowej jednostki napędowej GE9X dla boeinga 777X, która równocześnie jest największym silnikiem odrzutowym w historii, firma GE Aviation wykryła przedwczesne zużycie stotora sprężarki (compressor stator). Informowaliśmy o tym w artykule "GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X".

Największy dwusilnikowy samolot pasażerski świata

Samoloty 777X mają mieścić od ok. 350 do ok. 415 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta. „Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I, którego docelowo mają zastąpić na rynku. Rodzina B777X to model 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER). Modyfikacje maszyn polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który został wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior. Rodzinę B777X napędzają nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric, dlatego samoloty mają także być bardziej oszczędne i zużywać 20-23 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777. Silniki GE9X pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm. Więcej o samolocie w naszym artykule "Boeing bez rozgłosu zaprezentował B777X"

Program 777X zdobył zamówienia i zobowiązania na 325 samolotów od dziewięciu klientów. Produkcja pierwszych maszyn rozpoczęła się pod koniec 2018 r., oblot techniczny zaplanowano w pierwszym kwartale 2019 r., a pierwszą dostawę na drugą połowę 2020. Niestety już teraz wiemy, że oblot jest opóźniony o kilka miesięcy do początku 2020 r., ale Boeing twierdzi, że mimo tego w 2020 r. dostarczy pierwszą maszynę. Złośliwi komentatorzy twierdzą, że prawdopodobnie tym 2020 rokiem dostawy, będzie ostatni dzień - 31 grudnia. Ale i ta data po ostatnich wydarzeniach może stać pod znakiem zapytania. Na razie także nie wiadomo kto otrzyma pierwszego B777X, bo pierwszy odbiorca, linia Emirates, prowadzi rozmowy z Boeingiem w sprawie częściowego, a może i całkowitego, anulowania zamówienia na 777X.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Biznes i przemysł

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Rekordowy maj dla Boeinga

Biznes i przemysł

Rekordowy maj dla Boeinga

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Zobacz również:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Biznes i przemysł

Boeing prognozuje podwojenie floty samolotów

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2025

Rekordowy maj dla Boeinga

Biznes i przemysł

Rekordowy maj dla Boeinga

Mateusz Kieruzal 13 czerwca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Biznes i przemysł

Stabilizacja produkcji B737 MAX

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij