Linie ITA Airways zakończą w styczniu obsługę trasy Mediolan-Nowy Jork, które było ostatnim połączeniem przewoźnika z lotniska Malpensa (MXP) - donoszą włoskie media.
8 stycznia 2024 r. zakończy się długi rozdział w historii włoskiego lotnictwa komercyjnego. O godzinie 10:45 czasu lokalnego lot AZ 605 wyląduje na lotnisku Malpensa w Mediolanie, przylatując z nowojorskiego lotniska JFK, co oznacza ostatni lot obsługiwany przez włoskiego przewoźnika ITA Airways na tym lotnisku.
Linie ITA Airways zostały utworzone w październiku 2021 r. z upadającej Alitalii, włoskiego flagowego przewoźnika, który w ciągu ostatnich 25 lat funkcjonował od bankructwa do bankructwa, aż do ostatecznego upadku, po którym nastąpiło odrodzenie pod inną nazwą. Pod różnymi nazwami przewoźnik utrzymywał swoją obecność na lotnisku Malpensa od początku działalności komercyjnej w 1948 r. do października 2020 r., kiedy to zawieszono ostatni pozostały rejs do Rzymu Fiumicino i żadne inne usługi nie były obsługiwane z tegoż lotniska.
Pod koniec 2021 r. po usunięciu ograniczeń związanych z koronawirusem na wjazd do USA dla obywateli europejskich, ITA ponownie uruchomiła połączenie do Nowego Jorku-JFK, wznawiając jedyny lot długodystansowy obsługiwany poza głównym hubem na rzymskim lotnisku Fiumicino.
Warto dodać, że w 2000 r. Alitalia przeniosła większość swoich operacji lotniczych do Malpensy, czyniąc ją swoim głównym hubem po otwarciu zupełnie nowego budynku terminala. Jednak większość załogi i personelu pozostała w Rzymie, co zwiększyło niepotrzebne koszty i złożoność przeprowadzki, która ostatecznie została cofnięta zaledwie dziesięć lat później, a wszystkie loty powróciły na Fiumicino.
Siedmiu przewoźników konkuruje na trasie do NYPołączenie między Malpensą a Nowym Jorkiem obsługiwane przez ITA Airways Airbusem A330-200 musiało stawić czoła silnej konkurencji na jednej z najbardziej konkurencyjnych tras długodystansowych w Europie. Para miast jest obecnie obsługiwana przez sześć innych linii. Wszyscy amerykańscy megaprzewoźnicy są aktywni na rynku, a American Airlines i Delta Air Lines obsługują Nowy Jork-JFK, podczas gdy United Airlines operują ze swojego hubu w Newark.
Ponadto Emirates jest również konkurentem ze swoją trasą Dubaj-Mediolan-Nowy Jork obsługiwaną boeingami B777-300ER. W czerwcu 2021 r. pojawił się kolejny gracz na tej trasie - włoski Neos, który oferuje dwa razy w tygodniu połączenie obsługiwane boeingiem B787-9. Dodatkowo na tej trasie lata francuski przewoźnik La Compagnie, który łączy Malpensę z Newark pięć razy w tygodniu 76-miejscowym airbusem A321neo w konfiguracji biznesowej.
Mimo braku oficjalnego potwierdzenia ze strony ITA Airways, włoskie media donoszą, że połączenie na trasie Mediolan-Nowy Jork jest najmniej dochodowym obsługiwanym lotem w siatce połączeń długodystansowych ITA Airways, ponieważ musi być obsługiwany wyłącznie na zasadzie point-to-point i nie ma żadnych lotów zasilających/code-share po obu stronach trasy, a system rezerwacji ITA Airways nie proponuje nawet tras obejmujących loty na inne lotnisko w Mediolanie, Linate.
Linia będzie się koncentrować na lotnisku LinateITA Airways jednak utrzymuje dużą obecność na innym mediolańskim lotnisku - Linate. Niestety port lotniczy nie jest w stanie obsługiwać usług międzykontynentalnych ze względu na krótką drogę startową i zasadę perymetru (perimeter rule) uniemożliwiającą loty dłuższe niż 1,5 tys. km (około 810 mil morskich). Linate ma bardzo ograniczoną przepustowość, a ruch jest sztucznie ograniczony do 18 operacji na godzinę. ITA Airways posiada tu około 70 proc. slotów na start i lądowanie, a samo lotnisko zostało wybrane jako główny port lotniczy w północnych Włoszech.
Dzięki dogodnej lokalizacji, zaledwie osiem kilometrów od dzielnicy biznesowej Mediolanu, Linate jest idealnym miejscem dla lotów krótkodystansowych do europejskich miast, podczas gdy lotnisko Malpensa znajduje się prawie 50 km od miasta i można do niego dotrzeć poprzez godzinną podróż samochodem lub pociągiem.