Partner serwisu
Prawo i polityka

Piloci pozywają Boeinga. MAX-y nie dają o sobie zapomnieć

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ ABC News

Podziel się ze znajomymi:

Ponad czterystu pilotów miało dołączyć do pozwu zbiorowego przeciw Boeingowi – podaje australijski nadawca publiczny. Skarga złożona w sądzie w Chicago zarzuca producentowi „bezprecedensowe zatajenie znanych (firmie) wad konstrukcyjnych”. Piloci domagają się odszkodowań za straty finansowe, jakie przyniosło uziemienie maszyn oraz pieniędzy za narażenie ich na niebezpieczeństwo i wynikającego z tego problemy natury psychicznej.

Do tej pory Amerykanie pozywani byli, co oczywiste, przez rodziny ofiar oraz przewoźników, jak Norwegian Air, chcących rekompensat za niemożność używania swoich MAX-ów. Teraz jednak producent będzie musiał się bronić przed zarzutami pilotów, którzy ryzykowali życie swoje i pasażerów latając wadliwymi maszynami.

Podstawy zarzutów


Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) oraz Boeing są pod obstrzałem mediów za nieprawidłowości, do jakich doszło przy certyfikacji maszyny, a w szczególności systemu MCAS. – Kiedy Boeing w 2015 r. chciał dogonić Airbusa, produkującego konkurencyjnego A320neo, i certyfikować swojego nowego B737 MAX, menedżerowie Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) postanowili, z powodów kadrowych i finansowych, przekazać część procesu certyfikacji do samego Boeinga. To wszystko miało na celu szybsze zatwierdzenia certyfikacji typu. Jednak pierwotna analiza bezpieczeństwa, którą Boeing dostarczył do FAA w sprawie nowego systemu kontroli lotu na MAX-ach, raportu służącego do certyfikacji samolotu jako bezpiecznego do lotu, miała kilka istotnych wad – napisał w swoim artykule Dominic Gates z Seattle Times. To, co stało się przy certyfikacji typu B737 MAX, zakrawa na patologiczne zachowanie, ponieważ producent nie powinien certyfikować swojego produktu, bo to może prowadzić do tuszowania pewnych problemów, które występują podczas całego procesu certyfikacji.

Sama FAA stworzyła Aviation Safety Reporting System umożliwiający pilotom korzystającym z amerykańskiej przestrzeni powietrznej zgłaszania anonimowo problemów z samolotami. Jak pisaliśmy jeszcze w marcu, okazuje się, że w listopadzie zeszłego roku co najmniej dwóch pilotów poinformowało FAA o poważnym problemie ze statecznością MAX-ów 8.

Żądania pilotów


W treści skargi, którą przytacza ABC, piloci zarzucają Boeingowi „bezprecedensowe zatajanie znanych wad konstrukcyjnych” maszyn, które „prawdopodobnie doprowadziły do katastrof [...], a następnie do uziemienia wszystkich tych samolotów”. Od koncernu domagają się odszkodowań, argumentując, że m.in. „odczuwają znaczący spadek zarobków”. Do chodzi do tego stres, jaki może dopaść ludzi odpowiedzialnych za życie setek osób, którzy kierowali maszynami obarczonymi poważnymi wadami, o których wiedział producent oraz instytucja certyfikująca samoloty.

Symbol problemów

„MAX-ymalne” problemy Boeinga jakie ciągną się od miesięcy pokazują zdjęcie i nagranie jakie ukazały się w Sieci. Każdy kolejny dzień, tydzień i miesiąc niesie dla producenta zwiększenie ryzyka kolejnych pozwów. Choćby ze strony linii lotniczych, które nie tylko tracą pieniądze z powodu niemożności realizowania siatki połączeń, albo robiąc to kosztem leasingowania maszyn, ale i mierzą się z codziennym problemem jakim jest trzymanie maszyn na ziemi. Czasem zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

FAA nie pozwoli zwiększyć miesięcznej produkcji MAX-ów

Biznes i przemysł

FAA nie pozwoli zwiększyć miesięcznej produkcji MAX-ów

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2024

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

Zobacz również:

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2024

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

B737 MAX z kolejną usterką

Biznes i przemysł

B737 MAX z kolejną usterką

Mateusz Kieruzal 02 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

FAA nie pozwoli zwiększyć miesięcznej produkcji MAX-ów

Biznes i przemysł

FAA nie pozwoli zwiększyć miesięcznej produkcji MAX-ów

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2024

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

Zobacz również:

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Biznes i przemysł

Boeing w tarapatach. Kolejne problemy i uziemienia samolotów

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2024

Uziemiają kolejne B737 MAX 9. Setki odstawionych samolotów

Prawo i polityka

B737 MAX z kolejną usterką

Biznes i przemysł

B737 MAX z kolejną usterką

Mateusz Kieruzal 02 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5