Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Piloci pozywają Boeinga. MAX-y nie dają o sobie zapomnieć


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-06-24 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ ABC News

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ponad czterystu pilotów miało dołączyć do pozwu zbiorowego przeciw Boeingowi – podaje australijski nadawca publiczny. Skarga złożona w sądzie w Chicago zarzuca producentowi „bezprecedensowe zatajenie znanych (firmie) wad konstrukcyjnych”. Piloci domagają się odszkodowań za straty finansowe, jakie przyniosło uziemienie maszyn oraz pieniędzy za narażenie ich na niebezpieczeństwo i wynikającego z tego problemy natury psychicznej.
Do tej pory Amerykanie pozywani byli, co oczywiste, przez rodziny ofiar oraz przewoźników, jak Norwegian Air, chcących rekompensat za niemożność używania swoich MAX-ów. Teraz jednak producent będzie musiał się bronić przed zarzutami pilotów, którzy ryzykowali życie swoje i pasażerów latając wadliwymi maszynami.

Podstawy zarzutów


Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) oraz Boeing są pod obstrzałem mediów za nieprawidłowości, do jakich doszło przy certyfikacji maszyny, a w szczególności systemu MCAS. – Kiedy Boeing w 2015 r. chciał dogonić Airbusa, produkującego konkurencyjnego A320neo, i certyfikować swojego nowego B737 MAX, menedżerowie Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) postanowili, z powodów kadrowych i finansowych, przekazać część procesu certyfikacji do samego Boeinga. To wszystko miało na celu szybsze zatwierdzenia certyfikacji typu. Jednak pierwotna analiza bezpieczeństwa, którą Boeing dostarczył do FAA w sprawie nowego systemu kontroli lotu na MAX-ach, raportu służącego do certyfikacji samolotu jako bezpiecznego do lotu, miała kilka istotnych wad – napisał w swoim artykule Dominic Gates z Seattle Times. To, co stało się przy certyfikacji typu B737 MAX, zakrawa na patologiczne zachowanie, ponieważ producent nie powinien certyfikować swojego produktu, bo to może prowadzić do tuszowania pewnych problemów, które występują podczas całego procesu certyfikacji.

Sama FAA stworzyła Aviation Safety Reporting System umożliwiający pilotom korzystającym z amerykańskiej przestrzeni powietrznej zgłaszania anonimowo problemów z samolotami. Jak pisaliśmy jeszcze w marcu, okazuje się, że w listopadzie zeszłego roku co najmniej dwóch pilotów poinformowało FAA o poważnym problemie ze statecznością MAX-ów 8.

Żądania pilotów


W treści skargi, którą przytacza ABC, piloci zarzucają Boeingowi „bezprecedensowe zatajanie znanych wad konstrukcyjnych” maszyn, które „prawdopodobnie doprowadziły do katastrof [...], a następnie do uziemienia wszystkich tych samolotów”. Od koncernu domagają się odszkodowań, argumentując, że m.in. „odczuwają znaczący spadek zarobków”. Do chodzi do tego stres, jaki może dopaść ludzi odpowiedzialnych za życie setek osób, którzy kierowali maszynami obarczonymi poważnymi wadami, o których wiedział producent oraz instytucja certyfikująca samoloty.

Symbol problemów

„MAX-ymalne” problemy Boeinga jakie ciągną się od miesięcy pokazują zdjęcie i nagranie jakie ukazały się w Sieci. Każdy kolejny dzień, tydzień i miesiąc niesie dla producenta zwiększenie ryzyka kolejnych pozwów. Choćby ze strony linii lotniczych, które nie tylko tracą pieniądze z powodu niemożności realizowania siatki połączeń, albo robiąc to kosztem leasingowania maszyn, ale i mierzą się z codziennym problemem jakim jest trzymanie maszyn na ziemi. Czasem zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Boeing: Niezmącony optymizm. Przewidywania na następne 20 lat

Biznes i przemysł

Boeing: Niezmącony optymizm. Przewidywania na następne 20 lat

Aleksander Domański 24 czerwca 2019

B777X rozpoczął testy kołowania. Pierwszy lot dopiero jesienią

Biznes i przemysł

B777X rozpoczął testy kołowania. Pierwszy lot dopiero jesienią

Piotr Bożyk 22 czerwca 2019

LOT: Pierwszy B737-700 już w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Pierwszy B737-700 już w Warszawie

Piotr Bożyk 20 czerwca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5