Partner serwisu
Biznes i przemysł

PFR finansuje przygotowania do budowy CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PFR finansuje przygotowania do budowy CPK
fot. Pixabay
Polski Fundusz Rozwoju finansuje zlecone przez pełnomocnika ds. CPK Mikołaja Wilda analizy. Prezes PFR Paweł Borys nie wyklucza zaangażowania w projekt również na etapie realizacji.

Na zlecenie rządowego pełnomocnika ds. CPK, wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda, powstają analizy ekonomiczne dla projektu budowy nowego portu, które wejdą w skład studium wykonalności projektu. Jak zdradza prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, zarządzana przez niego instytucja finansuje ich powstanie. – Po ukończeniu zostaną one odkupione przez spółkę celową, która wybuduje port – wyjaśnia.

PFR – zgodnie z własnym statutem – nie może finansować bezzwrotnie projektów. Rządowy wehikuł ma działać na zasadach rynkowych, z tym że, jak podkreśla Borys, interesują go inwestycje bardziej długoterminowe niż prywatnych inwestorów – ci oczekują zysków w ciągu kilku lat. – Od początku jesteśmy zaangażowani w projekt CPK. Współpracowaliśmy już przy tworzeniu pierwszych analiz dla LOT-u i jesteśmy gorącym orędownikiem tej koncepcji – mówi Borys.

Czy PFR chce zaangażować się także w realizację inwestycji? Prezes Borys tego nie wyklucza, ale podkreśla, że finansowanie będzie pochodzić z różnych źródeł – np. linie kolejowe do portu powinny zostać sfinansowane z funduszy unijnych; jak pisaliśmy niedawno, kolejowe połączenie z CPK zostało wpisane do projektu funduszu CEF na nową perspektywę unijną.

Projekt wiodący

– CPK to znacznie więcej niż samo lotnisko. To także węzeł kolejowy i drogowy, który może zmienić oblicze transportowe kraju – uważa szef państwowego funduszu, który właśnie został inwestorem w Pesie Bydgoszcz – największym krajowym producencie taboru kolejowego. Pesa miała być głównym wykonawcą programu Luxtorpeda, tymczasem niedawno program ten został dołączony do CPK. – Widzimy, że to jest tak duży i dynamiczny projekt, że do niego powinny zostać podporządkowane pozostałe komponenty. To jest projekt wiodący – wyjaśnia Borys.

Jak zauważa prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, trwa budowa dużych lotnisk-hubów w wielu miejscach Europy i Świata i nie ma powodu, żeby koniunktury nie wykorzystała też Polska. – Nasze położenie geograficzne jest idealne do obsługi ruchu do wschodniej Azji. Jesteśmy po prostu bliżej niż lotniska w Londynie czy Paryżu – wskazuje, dodając, że to ogromna szansa rozwojowa i nowe miejsca pracy dla Warszawy i Łodzi.

Dalej, ale bez przesiadek

W ostatnim czasie nasiliła się dyskusja na temat konieczności zamknięcia Lotniska Chopina po otwarciu CPK. Zdaniem Borysa, wygody lotniska blisko centrum miasta nie wynagradza ograniczona siatka połączeń. – Z Lotniska Chopina w wiele miejsc trzeba latać z przesiadkami. Duży, międzynarodowy hub oferowałby nieporównywalnie więcej połączeń bezpośrednich. To byłaby prawdziwa wygodna dla mieszkańców Warszawy – podsumowuje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lasek: Rozbudowa lotniska Chopina nie jest „zamiast” CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Rozbudowa lotniska Chopina nie jest „zamiast” CPK

ep. 30 kwietnia 2024

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Infrastruktura i lotniska

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Redakcja 24 kwietnia 2024

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Infrastruktura i lotniska

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Patryk Wild/ Wojciech Zdanowski/ redakcja 24 kwietnia 2024

Zobacz również:

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Domarecki (Selena): CPK niezbędne do ekspansji polskich firm

Biznes i przemysł

Zmiany w zarządzie CPK. Czernicki nowym prezesem

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lasek: Rozbudowa lotniska Chopina nie jest „zamiast” CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Rozbudowa lotniska Chopina nie jest „zamiast” CPK

ep. 30 kwietnia 2024

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Infrastruktura i lotniska

NIK już w CPK. Od listopada 2023

Redakcja 24 kwietnia 2024

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Infrastruktura i lotniska

Narodziny CPK. Oto artykuł wart 100 mld zlotych

Patryk Wild/ Wojciech Zdanowski/ redakcja 24 kwietnia 2024

Zobacz również:

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Domarecki (Selena): CPK niezbędne do ekspansji polskich firm

Biznes i przemysł

Zmiany w zarządzie CPK. Czernicki nowym prezesem

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5