PFR finansuje przygotowania do budowy CPK - Rynek Lotniczy
 
Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

PFR finansuje przygotowania do budowy CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-07-18 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PFR finansuje przygotowania do budowy CPK
fot. Pixabay
Polski Fundusz Rozwoju finansuje zlecone przez pełnomocnika ds. CPK Mikołaja Wilda analizy. Prezes PFR Paweł Borys nie wyklucza zaangażowania w projekt również na etapie realizacji.
Na zlecenie rządowego pełnomocnika ds. CPK, wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda, powstają analizy ekonomiczne dla projektu budowy nowego portu, które wejdą w skład studium wykonalności projektu. Jak zdradza prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, zarządzana przez niego instytucja finansuje ich powstanie. – Po ukończeniu zostaną one odkupione przez spółkę celową, która wybuduje port – wyjaśnia.

PFR – zgodnie z własnym statutem – nie może finansować bezzwrotnie projektów. Rządowy wehikuł ma działać na zasadach rynkowych, z tym że, jak podkreśla Borys, interesują go inwestycje bardziej długoterminowe niż prywatnych inwestorów – ci oczekują zysków w ciągu kilku lat. – Od początku jesteśmy zaangażowani w projekt CPK. Współpracowaliśmy już przy tworzeniu pierwszych analiz dla LOT-u i jesteśmy gorącym orędownikiem tej koncepcji – mówi Borys.

Czy PFR chce zaangażować się także w realizację inwestycji? Prezes Borys tego nie wyklucza, ale podkreśla, że finansowanie będzie pochodzić z różnych źródeł – np. linie kolejowe do portu powinny zostać sfinansowane z funduszy unijnych; jak pisaliśmy niedawno, kolejowe połączenie z CPK zostało wpisane do projektu funduszu CEF na nową perspektywę unijną.

Projekt wiodący

– CPK to znacznie więcej niż samo lotnisko. To także węzeł kolejowy i drogowy, który może zmienić oblicze transportowe kraju – uważa szef państwowego funduszu, który właśnie został inwestorem w Pesie Bydgoszcz – największym krajowym producencie taboru kolejowego. Pesa miała być głównym wykonawcą programu Luxtorpeda, tymczasem niedawno program ten został dołączony do CPK. – Widzimy, że to jest tak duży i dynamiczny projekt, że do niego powinny zostać podporządkowane pozostałe komponenty. To jest projekt wiodący – wyjaśnia Borys.

Jak zauważa prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, trwa budowa dużych lotnisk-hubów w wielu miejscach Europy i Świata i nie ma powodu, żeby koniunktury nie wykorzystała też Polska. – Nasze położenie geograficzne jest idealne do obsługi ruchu do wschodniej Azji. Jesteśmy po prostu bliżej niż lotniska w Londynie czy Paryżu – wskazuje, dodając, że to ogromna szansa rozwojowa i nowe miejsca pracy dla Warszawy i Łodzi.

Dalej, ale bez przesiadek

W ostatnim czasie nasiliła się dyskusja na temat konieczności zamknięcia Lotniska Chopina po otwarciu CPK. Zdaniem Borysa, wygody lotniska blisko centrum miasta nie wynagradza ograniczona siatka połączeń. – Z Lotniska Chopina w wiele miejsc trzeba latać z przesiadkami. Duży, międzynarodowy hub oferowałby nieporównywalnie więcej połączeń bezpośrednich. To byłaby prawdziwa wygodna dla mieszkańców Warszawy – podsumowuje.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
PPL: Przetarg na promocję CPK

Prawo i polityka

PPL: Przetarg na promocję CPK

Roman Czubiński 16 lipca 2018

Płock: W CPK najważniejsza będzie dla nas kolej

Infrastruktura i lotniska

Płock: W CPK najważniejsza będzie dla nas kolej

Roman Czubiński 11 lipca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS