Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

TYLKO U NAS: CPK wchłania Luxtorpedę


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-07-09 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

TYLKO U NAS: CPK wchłania Luxtorpedę
fot. Aerofoto Kaczmarczyk
Jak dowiedział się portal Rynek Lotniczy, rząd podjął decyzję o zastąpieniu projektu Luxtorpeda 2.0 tzw. Komponentem Kolejowym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nieoficjalnie wiemy, że zakupy taboru, które miały być podstawą Luxtorpedy, wciąż będą istotnym punktem programu, ale tzw. Komponent dotyczy przede wszystkim rozbudowy infrastruktury kolejowej w kraju. Wygląda na to, że otrzyma też większe wsparcie polityczne niż Luxtorpeda.
Według dokumentów, do których dotarł portal Rynek Lotniczy, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zatwierdził już decyzję w tej sprawie. Dokumenty podpisane w połowie czerwca przez premiera Mateusza Morawieckiego, który jest przewodniczącym Komitetu, uchylają ubiegłoroczną decyzję w sprawie powołania zespołu zadaniowego ds. programu Luxtorpeda 2.0.

Nieoficjalnie wiemy, że w kręgach rządowych pojawiało się niezadowolenie z braku postępów w realizacji programu Luxtorpeda 2.0, który został ogłoszony w lutym 2016 roku. Mimo że od tego wydarzenia minęło już prawie 30 miesięcy, wciąż nie poinformowano o konkretnych programach i zakupach, mających stanowić o realizacji programu Luxtorpeda 2.0, a jako efekty prezentowano m.in. zakup zmodernizowanych pojazdów EN57, co nijak nie pasowało do zapisów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Podobnie było ze strategią taborową PKP Intercity, w dużym stopniu nakierowaną na modernizację wagonów.

Komponent Kolejowy CPK rośnie...

W międzyczasie coraz intensywniej rozwijał się projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Od początku położono w nim duży nacisk na rozwój sieci kolejowej. Nie chodzi w nim jednak tylko o powiązanie lotniska z istniejącymi liniami, ale o podniesienie roli kolei w przewozach; w załączniku zakłada się budowę nowych odcinków sieci i przywracanie dostępności kolei w tak odległych od planowanego lotniska miastach jak Jastrzębie-Zdrój czy Lubin. Komponent Kolejowy CPK stał się programem uzupełniającym budowę lotniska, ale jednocześnie w jakimś stopniu od niego odrębnym. W ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury i rządowy pełnomocnik ds. CPK Mikołaj Wild podał wstępny szacunek kosztów realizacji – 40 miliardów złotych już w I etapie. To więcej, niż ma kosztować lotnisko wraz z jego dowiązaniem do infrastruktury drogowej i kolejowej.

Rozbudowa krajowej sieci kolejowej i plany dotyczące zwiększenia dostępności kolei i łatwego dojazdu do portu oznaczają konieczność zakupu taboru kolejowego do obsługi nowych połączeń. O ile Luxtorpeda 2.0 mówiła jednak jedynie o kupowaniu pociągów w celu poprawy jakości podróży i rozwoju firm produkujących tabor, program CPK postawił konkretne cele, takie jak odległość mieszkańców kraju do stacji kolejowej, czy czas przejazdu pomiędzy miastami.

…i połyka Luxtorpedę

Podjęte przez Komitet Ekonomiczny Rady ministrów decyzje, do których dotarliśmy, praktycznie zamykają program Luxtorpeda 2.0, rozwiązując zespół zadaniowy ds. jego realizacji. W jego miejsce powołany został zespół zadaniowy ds. realizacji Komponentu Kolejowego Programu “Centralny Port Komunikacyjny”. Co szczególnie istotne, w jego skład wchodzi komplet osób i instytucji należących do poprzedniego zespołu – ale poszerzony. I to w sposób wskazujący na silne wsparcie polityczne i gospodarcze projektu.

Świadczą o tym nazwiska powołanych do komitetu sterującego ministrów – oprócz reprezentujących Ministerstwo Infrastruktury Mikołaja Wilda i Andrzeja Bittela (odpowiada za kolej), są tu minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński i minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Są też wiceministrowie finansów (Leszek Skiba), cyfryzacji (Karol Okoński) oraz nauki (Piotr Durdziński). W zespole znaleźli się też prezesi najważniejszych spółek kolejowych (PKP SA, PKP Intercity i PKP PLK) i Urzędu Transportu Kolejowego, dyrektorowie CUPT, NCBiR i Instytutu Kolejnictwa oraz członkowie zarządu lub prezesi Polskiego Funduszu Rozwoju, PARP, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ARP, Korporacji Ubezpieczeń Eksportowych i Banku Gospodarstwa Krajowego.

Według naszych ustaleń zespół będzie odpowiedzialny za wyznaczenie konkretnych zadań i terminów realizacji, a także za zarządzanie, nadzór i kontrolę. Powołano sponsora programu, komitet sterujący i kierowników. Kierownikiem Komponentu został Aleksander Wołowiec, dotychczas pełniący funkcję menadżera projektu Luxtorpeda 2.0, a w przeszłości m.in. członek zarządu PKP PLK, odpowiadający za inwestycje.

Co istotne, Komponent Kolejowy CPK ma nie tylko prowadzić dalej rozpoczęte już projekty, takie jak nowy model zakupu taboru kolejowego w ramach programu Gospostrateg czy Partnerstwo Innowacyjne NCBiR i PKP Intercity, ale też uwzględniać w dalszych działaniach przygotowywany już zintegrowany model ruchu systemu transportowego kraju. Według informacji Rynku Lotniczego jeszcze w tym miesiącu zespół ma zakończyć i zatwierdzić uzgodnienia realizacji wszystkich 15 podstawowych tzw. “szprych” nowego układu komunikacyjnego kolei (część z nich jest już realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego).



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wild: Analiza lokalizacyjna CPK w procedurze odbioru

Infrastruktura i lotniska

Wild: Analiza lokalizacyjna CPK w procedurze odbioru

Jakub Madrjas 04 lipca 2018

Analizy ws. przyszłości Okęcia: Wymijająca odpowiedź MI

Infrastruktura i lotniska

Analizy ws. przyszłości Okęcia: Wymijająca odpowiedź MI

Roman Czubiński 02 lipca 2018

Okęcie: PPL zleci analizę. Nie wiadomo, kiedy będzie gotowa

Infrastruktura i lotniska

Okęcie: PPL zleci analizę. Nie wiadomo, kiedy będzie gotowa

Roman Czubiński 29 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS