Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Połączenie kolejowe do CPK w projekcie nowego CEF


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-07-13 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Połączenie kolejowe do CPK w projekcie nowego CEF
Fot. California high-speed rail authority
Komisja Europejska projektuje mechanizm CEF na perspektywę budżetową 2021–2027. Wśród priorytetów znalazła się planowana sieć KDP w Polsce – z całą linią Ygrek, CMK, a także połączeniem do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Komisja Europejska przedłożyła projekt nowego rozporządzenia o funduszu Łącząc Europę (CEF). Obecne Rozporządzenie (1316/2013) wygasa bowiem w 2020 roku. W ramach kolejnej perspektywy budżetowej UE na lata 2021-2027 Komisja Europejska proponuje budżet w wysokości 42,3 mld euro na wsparcie inwestycji w obszarze europejskich sieci infrastruktury transportowej (30,6 mld euro), energetycznych (8,7 mld euro) i cyfrowych (3 mld euro). Część budżetu (11,3 mld euro) zostanie zarezerwowana dla państw członkowskich kwalifikujących się do Funduszu Spójności.

Po raz pierwszy instrument "Łącząc Europę" będzie również wspierać cywilno-wojskową infrastrukturę transportu kwotą 6,5 mld euro. Celem jest dostosowanie europejskiej sieci transportowej do wymogów wojskowych i poprawa mobilności wojskowej w UE. Będzie to stanowić ważny wkład do pełnoprawnej Unii Obronnej do 2025 r.

Podwójny Ygrek wśród priorytetów

Sam fundusz jest związany z realizacją transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Dla efektywnej budowy tej sieci wydzielono najważniejsze korytarze do realizacji w pierwszej kolejności. Wymieniono je w załączniku I do rozporządzenia wraz kluczowymi inwestycjami, w tym w brakujące linie kolejowe. W sektorze transportu projektami flagowymi będą linia dużej prędkości Rail Baltica (w części biegnącej przez kraje bałtyckie), tunel Brenner, linie Lyon – Turyn i Evora – Merida.

Dwa z głównych korytarzy przebiegają przez Polskę: Bałtyk – Adriatyk i Morze Północne – Morze Bałtyckie. Dla Polski Komisja wyszczególnia inwestycje w tzw. „double Y” czyli układ linii dużej prędkości Ygrek (Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław) z linią CMK Warszawa – Kraków/Katowice. Ygrek jest elementem korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie, ale dotąd w korytarz wpisano tylko odcinek Warszawa – Łódź – Poznań. Teraz zostanie on poszerzony o odcinki Kalisz/Ostrów Wlkp. – Wrocław oraz Łódź – linia CMK, co lepiej go zintegruje z korytarzem Bałtyk – Adriatyk. Oznacza to że cały polski Ygrek znajdzie się w korytarzu.

Jest połączenie z planowanym CPK

Co bardzo istotne, na liście znalazły się tez połączenia linii Ygrek i CMK z „planowanym centralnym węzłem transportowym”, czyli z Centralnym Portem Komunikacyjnym „Solidarność”. Może to umożliwić pozyskanie środków z CEF na wpięcie CPK do sieci kolejowej, co rząd szacuje na 8–9 mld złotych.

W sieci bazowej „Morze Północne – Morze Bałtyckie” zapisano też odcinek Świnoujście/Szczecin – Berlin (kolejowy/śródlądowy wodny), o co starało się województwo zachodniopomorskie i niemieckie landy. Ciekawostką jest również orientacyjny wykaz korytarzy, które mają otrzymać dofinansowanie w celu zapewnienia nieprzerwanego zasięgu systemów łączności 5G „na większą skalę”. Jest wśród nich odcinek Gdańsk – Warszawa – Brno – Wiedeń – Graz – Lublana – Triest.

Dążenie do szybkiego zatwierdzenia nowego CEF

Według informacji „RK” Komisja Europejska dąży aby nowe rozporządzenie zostało przyjęte jeszcze w tej kadencji Parlamentu Europejskiego. Szybkie porozumienie nad założeniami budżetu UE i jego propozycji sektorowych jest niezbędne, aby fundusze UE zaczęły przynosić jak najszybsze rezultaty. W przeciwnym razie realizowane na dużą skalę projekty infrastrukturalne byłyby w dużej mierze dotknięte opóźnieniami. Na przykład projekt Rail Baltica musi być w stanie ogłosić główne zamówienia budowlane w 2021 r. aby zdążyć z oddaniem do eksploatacji całej linii w 2027 r.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK: Wszystko robimy od końca

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wszystko robimy od końca

Łukasz Malinowski 11 lipca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS